Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75220
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
El Vaquero: A boodapesh-ről jut eszembe, hogy a boo-dahp-esht még jobb transzliteráció angol anyanyelvűeknek, így az a nyíltabb lesz, meg a p sem heheződik annyira. Maximum nem menne nekik első próbálkozásra.
2014. 03. 02, 15:49
Hogy írjunk át?
500bizony: @driippla:
szerintem abban nagyon nincs igazad, amit a tankönyvpiacról írsz. egész egyszerűen azért, mert ha annak idején szerinted sok áltudományos vacak lepte el az oktatást, akkor azért az államot ...
2014. 03. 02, 15:45
„A Klik nem megoldás, hanem maga a probléma”
El Vaquero: @szigetva: én rendszer nélkül is kritizálom, ha ténylegesen vagy potenciálisan félrevezető.
Szerintem Amerikában tuti nem ejti senki ɪ/i-sen. Briteknél sem nagyon tudom elképzelni ma már, Jones...
2014. 03. 02, 15:43
Hogy írjunk át?
szigetva: @szigetva: „Ebben a cikkben [üu] volt, nem [uw].” Bocs, ez a következő cikkre vonatkozik. :)
2014. 03. 02, 15:00
Hogy írjunk át?
driippla: Hogy a KLIK probléma-e? Lehet, hogy Karácsony Gergelynek igaza van. Gondolataival, véleményével nem vitázom. Ám arra szeretném a figyelmét felhívni, hogy az iskolákat vissza a fenntartó közösség (közs...
2014. 03. 02, 14:42
„A Klik nem megoldás, hanem maga a probléma”
szigetva: @El Vaquero: Ebben a cikkben [üu] volt, nem [uw].
A [-mint] nem rossz, az amerikaiban nem is áll szemben a [ə]-val. Először én is fikáztam ezért, mert abban éltem, hogy brit [i]~[ə], amerikai [ə], azt...
2014. 03. 02, 14:42
Hogy írjunk át?
El Vaquero: @szigetva: de kiejtésben cserébe félrevisz, megvezeti a laikus. Főleg az uw, öv, amit uv-nak és öv-nek fog ejteni az olvasók nagy része. Az ij, oj, aj elmegy, bár az í, oé, áé (é rövid) még jobb lenne...
2014. 03. 02, 14:25
Hogy írjunk át?
szigetva: @El Vaquero: „Egyetértek azzal is, hogy az "ij", de főleg a "uw" erősen groteszk.” Ez azért van, mert nem vagy hajlandó rendszerszerűen látni. Az [ij], [uw], [ej], [öw], [áw], [aj], [oj] egy csoportot...
2014. 03. 02, 14:17
Hogy írjunk át?
El Vaquero: @LvT: ez a cikk elején kattintható összefoglaló jó ötlet. Egyetértek azzal is, hogy az "ij", de főleg a "uw" erősen groteszk. Egyedük a svát kell védelmembe vennem, arra tényleg a legjobb közelítés a ...
2014. 03. 02, 14:06
Hogy írjunk át?
szigetva: @LvT: Köszönöm megfontolandó ötleteid. Megjegyzem, ebben a cikkben egyszer sem fordul elő a [w] mint átírási jel.
Az egész mögött még az is húzódik, hogy az angolban elterjedt [æ]-t vélhetőleg azért t...
2014. 03. 02, 13:51
Hogy írjunk át?
LvT: >> Az egyik vitatott szokása a nyestnek az ú.n. „magyaros” átírás, a betűknek a magyar helyesírásban megszokott hangértékén való használata […] Emellett erős érv szól: nem feltételezhetjük, hogy...
2014. 03. 02, 13:29
Hogy írjunk át?
El Vaquero: @LvT: jó is, hogy előbújtál, neked asztalod az ilyesmi téma. A /w/ és /h/ fonéma ügyében mi az igazság?
2014. 03. 02, 13:05
Hogy olvassuk ukránul?
mederi: A nemzet (amiről itt éppen nem volt szó) egészen más szerintem, mert "alapvetően" kulturális közösségnek gondolhatnánk (modern változata multi kulturális, bár az egész nem régi, XIX. sz.-i képződmény)...
2014. 03. 02, 12:36
Ősmagyar polip ‒
a posztnomád kalandozó állam
LvT: @LvT: Addendum: az ukrán <и> : <і> paradigmatikusan is illeszkedik az <а> : <я>, <е> : <э>, <у> : <ю> párok sorába, vö. a kemény melléknévi <друг|ий&...
2014. 03. 02, 11:45
Hogy olvassuk ukránul?
mederi: @blogen:
Törzs (népi): A net szerint:
"..azonos származású és nyelvű, azonos vallású személyek nemzetségeinek gazdasági, társadalmi közössége."
-Ebből a nyelv (nem tekintve a nyelvi rétegződést) és a ...
2014. 03. 02, 11:37
Ősmagyar polip ‒
a posztnomád kalandozó állam
mederi: @Fejes László (nyest.hu):
Én nem találtam rá jobb szót, mint "nomádok", igaz nem tettem hozzá, hogy átvitt értelemben..
A "halász vadász életmódot folytató" eszkimók letelepülésük előtt szerinted kik ...
2014. 03. 02, 11:10
Ősmagyar polip ‒
a posztnomád kalandozó állam
El Vaquero: Ez szokta bánta El Phortoricanót is. Hiába osztja meg a blogját a közösségi oldalakon, és hiába lájkolják és osztják meg sokan, a kutya sem olvassa :D
2014. 03. 02, 10:20
Elbutít a közösségi média?
blogen: @bloggerman77: Pedig a hasonlat jó. A maffia is egy törzsi társadalom és az alapvető hasonlóság nem véletlen. Inkább azon kellene elgondolkodni, hogy miért létezhet az állítólag modern társadalmakban ...
2014. 03. 02, 05:58
Ősmagyar polip ‒
a posztnomád kalandozó állam
LvT: Az ukrán <і> és <ї> betűk nem egymás kémény és lágy párjai. Mindkettő lágy, a köztük lévő különbség az, hogy az <і> mássalhangzó után áll, a <ї> pedig magánhangzó után, vagyis ...
2014. 03. 01, 23:14
Hogy olvassuk ukránul?
salak: @salak: utána meg elolvasom kábé
2014. 03. 01, 21:40
Elbutít a közösségi média?
salak: megosztva
2014. 03. 01, 21:39
Elbutít a közösségi média?
LvT: >> Ez azonban nem tisztán orosz alak, hanem ukrán-orosz hibrid, hiszen oroszosan Mezsdugorje (Междугoрье) lenne a megfelelő alak. <<
Ez azért így nem igaz. Az orosz <между> /mezsdu/ ...
2014. 03. 01, 21:37
Mi az, hogy Mezsihirja?
bloggerman77: A polipozás meg a maffiázás helyett annyit kellett volna írni, hogy a magyar fejedelemség extenzív gazdálkodású volt, azaz a vezető réteg hatalma és a törzsszövetség jólétének fenntartása miatt álland...
2014. 03. 01, 20:52
Ősmagyar polip ‒
a posztnomád kalandozó állam
El Vaquero: We the People of the ...
Viccet félretéve, igaza van. Tényleg szokták mindenféle vándorlóra is mondani, hogy nomád.
2014. 03. 01, 20:23
Ősmagyar polip ‒
a posztnomád kalandozó állam
Fejes László (nyest.hu): @mederi: „mondjuk” Kik?
2014. 03. 01, 19:03
Ősmagyar polip ‒
a posztnomád kalandozó állam
blogen: @bloggerman77: Na jó, de kinek tudnának ezzel kampányolni? Az ország magyar lakói számára itt indokolatlanul dicsérik Orbánt, ha a dicsőséges kalandozó eleinkhez hasonlítják. Annál a törpe kisebbségné...
2014. 03. 01, 16:53
Ősmagyar polip ‒
a posztnomád kalandozó állam
bloggerman77: " Arnulf, a keleti frankok uralkodója bérelte fel a magyar csapatot, ellenlábasa, Berengár, langobard király ellen. "
**
Berengár frank nemzetiségű, a Karolingokkal oldalági rokonságban álló itáliai k...
2014. 03. 01, 15:55
Ősmagyar polip ‒
a posztnomád kalandozó állam
bloggerman77: Mi van, kezdődik a választási kampány? Hungarovalentájn kis politikai írása belekeverve magyar őstörténetbe...
2014. 03. 01, 15:42
Ősmagyar polip ‒
a posztnomád kalandozó állam
El Vaquero: @challengeofusenglish: akkor egy darabig elleszel a videóival. A régiek jobbak, sokkal alaposabbak, fontosabb általános témákat tárgyalnak. A 45 éves meg objektíve nem fiatal. Nem tudom pontosan menny...
2014. 03. 01, 12:42
Miért béna az angol nyelv?
challengeofusenglish: @El Vaquero:
A cikk amúgy maga szerintem is jó.
Hát én már 45 vagyok szóval Rachel korával semmi bajom. :) Én a videoit pár hónapja figyelem. Szóval számomra Tőle még a régebbi videói is újak. :)
2014. 03. 01, 12:24
Miért béna az angol nyelv?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1371
| 1372
| 1373
| 1374
| 1375
| 1376
| 1377
| 1378
| 1379
| 1380
| 1381
...