-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A vasárnapi iskolák működtetésének lehetőségeiről készített háttéranyagot az oktatási államtitkárság a következő kormányülésre. Az államtitkárság szerint a kormánynak kialakult terve, álláspontja nincs az ügyben – írja a Népszabadság.
A Népszabadság birtokába jutott jelentés tartalmazza a vasárnapi iskolák rendszerének történetét, kiemelve, hogy 1945 után az Ausztráliába, Észak-Amerikába kivándorolt magyarok egyházi közösségeiben működtettek felnőttek számára ilyen intézményt. Célja a közösségi, iskolán kívüli általános felnőttkori tanulás volt.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A mai helyzettel kapcsolatban olvasható, hogy a vasárnapi iskolák jellemzően „egy-egy adott egyházközösséghez szorosan kötődve az óvodás és iskoláskorú gyermekek nevelésével foglalkoznak”, a tematika döntően a valláserkölcsi nevelésre korlátozódik. Mint írják, fontos, hogy kisgyermekkorban a családi nevelés kiegészítéseként (vagy helyette) valláserkölcsi nevelés folyjon, hiszen ha ebben az életkorban nem alakul ki a valláshoz való kötődés, később sem fog. A vasárnapi iskolák ifjú felnőttkorra és felnőttoktatási tevékenységre történő kiterjesztése is fontos a dokumentum szerint.
Az iskola tartalmi célkitűzései között szerepel az alapkészségek fejlesztése, az állampolgári tudatosság fejlesztése. A képzések kitérhetnek a közösségépítési készségek és kompetenciák fejlesztésére, egészségnevelésre, életmódformálásra, családi nevelésre, háztartási és háztartás-gazdasági, praktikus ismeretekre, az írás, olvasás fejlesztésére, illetve kompetenciafejlesztésre.
A konkrétumokkal kapcsolatban azt írják, a tevékenységet „a Magyar Népfőiskolai Társaság, a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat helyi szervezetei, a közművelődési intézmények munkatársai, az egyházak és a helyi önkormányzatok, civil szervezetek közreműködésével lehet megvalósítani”. A lap kérdésére az oktatási államtitkárság azt mondta, kormánynak a kérdésben kialakult terve, álláspontja nincs ebben az ügyben.