-
mederi: @mederi: 8 Folytatás: Azt gondolom, hogy az ikes igék "érzékeny rendszere" a jelentőségéné...2021. 04. 16, 10:54 Helytelenül úgy mondjuk, hogy... – A...
-
mederi: @mederi: 1 Átgondoltam a korábbi véleményemet, és ma is fenntartom, azzal a különbséggel, ...2021. 04. 16, 10:47 Helytelenül úgy mondjuk, hogy... – A...
-
mederi: @mederi: 3 Szerintem az un. ikes igék nem elavultak, és nem fölöslegesek, még akkor sem, h...2021. 04. 16, 09:56 Nem látszódik különbség
-
mederi: Idézet az alábbi linkről: "nem világos, hogy az ellentétes elméleti keretekből származó me...2021. 04. 15, 13:59 Mi végett kell beszólni?
-
mederi: @mederi:-> @szigetva: Ha még nem olvastad eddig, éppen erre gondolok.. iep.utm.edu/embo...2021. 04. 15, 13:44 Mi végett kell beszólni?
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A tankönyvpiac rendjének módosításáról határozott a parlament csütörtökön, lehetővé téve, hogy a szakminiszter döntsön kiadványok felvételéről a tankönyvjegyzékbe.
A 246 kormánypárti igen szavazattal elfogadott változtatások szerint az oktatásért felelős tárcavezető (jelenleg az emberierőforrás-miniszter) nyilvános pályázati eljárást szervezhet a közismereti tankönyvek megírására és elkészítésére. Az előterjesztő képviselők – a fideszes Hoppál Péter és a KDNP-s Michl József – ezt azzal indokolták, hogy az új, 2013. szeptember 1-jén az iskolák első, ötödik és kilencedik évfolyamán, majd tanévenként felmenő rendszerben életbe lépő kerettantervi szabályozás miatt új tankönyvek lesznek szükségesek.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A jogszabály alapján tankönyvként azok a kiadványok hozhatók forgalomba, amelyeket a miniszteri rendeletben meghatározott eljárással tankönyvvé nyilvánították (ez a kormányrendeletben kijelölt központi hivatal feladata), és felvettek a hivatalos tankönyvjegyzékbe, illetve amelyeket a miniszter kiválasztott. A szabályozás értelmében a kiválasztott tankönyvek jegyzékbe való felvételéről ugyanis közvetlenül a miniszter dönt. Ha a jegyzékben szerepelnek olyan kiadványok, amelyeket a miniszter támogat, az iskolák már csak ezek közül választhatnak a tankönyvrendeléskor.
A tankönyvvé nyilvánítást egyébként a könyv szerzője, kiadója, illetve közismereti tankönyveknél a miniszter is kérheti, és az nem tagadható meg, ha a kiadvány megfelel a rendeletben meghatározott feltételeknek.
A szakképzési tankönyvekről a szakképesítésért felelős miniszter dönt, de ezt a jogát az általa felügyelt államigazgatási szervre, illetve a már említett központi hivatalra átruházhatja.
A kormánypárti politikusok indoklásukban megjegyezték, hogy 2003-ig az oktatási miniszter döntött a tankönyvvé nyilvánításról egy minisztériumon belüli hivatal javaslata alapján, vagyis a szakmai ellenőrző szerep kiterjesztése nem példa nélküli.
A módosítás azt is rögzíti, hogy a tankönyvek országos megrendelése, beszerzése és az iskoláknak való eljuttatásuk megszervezése, valamint a vételár beszedése állami feladat, amelyet a Könyvtárellátó Kiemelten Közhasznú Nonprofit Kft. lát el.
A könyvtárellátó biztosítja, hogy a tanulók legfeljebb a jegyzékben feltüntetett legmagasabb – azaz az iskolai terjesztési – áron jussanak hozzá a tankönyvekhez.
A szabályozás szerint el kell utasítani a felvételt tankönyvjegyzékbe, ha a kiadó az iskolai terjesztési árat az előző évihez képest aránytalanul meg akarja növelni.
A módosítások többsége szeptember 1-jén lép életbe.