Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75229
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Sultanus Constantinus: @Pierre de La Croix: Én is pont ezt akartam kérdezni, hogy egy megkülönböztető elnevezésen mi lehet egyáltalán tudományos vagy nem tudományos... Ahogy azt sem mondhatjuk, hogy a sémi-hámi vagy az afro...
2013. 02. 08, 18:38
Nem lehetnénk inkább csak barátok?
Pierre de La Croix: @Fejes László (nyest.hu):@Földönkívüli: Hmm, akkor a felvetett ötletem nem jó (de azért megkérdezném, hogy miért is "nagyon nem tudományos"? Ez a megjegyzés felkeltette az érdeklődésemet).
2013. 02. 08, 18:27
Nem lehetnénk inkább csak barátok?
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): Ugyanaz, ami a "hója"-val. :P
2013. 02. 08, 16:15
Nyelvi szerencsejátékok?
Ezt írták a 4. osztályosok magyarból
Fejes László (nyest.hu): @Földönkívüli: Ezt nem értem. Mi baj van azzal, hogy „évada”?
2013. 02. 08, 16:04
Nyelvi szerencsejátékok?
Ezt írták a 4. osztályosok magyarból
Fejes László (nyest.hu): @Földönkívüli: A türk magyarul finoman szólva nagyon nem tudományos a török nyelvekről beszélve.
2013. 02. 08, 16:02
Nem lehetnénk inkább csak barátok?
Sultanus Constantinus: A félreértés elkerülésére használják a "türk nyelvek" kifejezést is.
A megkülönböztetés tudtommal a spanyolban is megvan:
idioma turco 'török nyelv' vs. lenguas túrquicas 'török/türk nyelvek'.
2013. 02. 08, 13:55
Nem lehetnénk inkább csak barátok?
Sultanus Constantinus: @Galván Tivadar: @Fejes László (nyest.hu): Ezen az alapon ott van pl. az "évada". Nekem bántsa a fülemet (és még az OH. sem hozza!), ennek ellenére már a tv-ben is így mondják.
2013. 02. 08, 13:37
Nyelvi szerencsejátékok?
Ezt írták a 4. osztályosok magyarból
geff10: Szerintem az oka az, hogy ha az egyik köhög, akkor gyorsan a többiek is, akik úgy érzik, hogy kicsit kapar a torkuk, hogy ne később zavarjanak, hanem akkor már lerendezik ők is. Meg eszükbe jut, hogy ...
2013. 02. 08, 13:27
Mikor köhögünk a leginkább?
El Vaquero: Na, elnézve a kommentelőket, egymás kezét fogva, KGST-s kooperációval talán meglenne a hibátlan eredmény. Ha elkészültetek, akkor jöhet a matek feladatsor, csak utána a tejbegríz :D
2013. 02. 08, 13:23
Nyelvi szerencsejátékok?
Ezt írták a 4. osztályosok magyarból
petic: "...a reformációval eltűnt a szentek imádata is" - a keresztény vallás(ok)ban nincs szentimádat! Ebben a kontextusban a tisztelet szó a helyes.
2013. 02. 08, 12:30
A nemzeti döglés napja
siposdr: Én élőben hallottam a 180 percben a török-magyar nyelvrokonságról stb. szóló információkat. Szerencse h. villanyborotvát használok, mert még megvágtam volna magam a hír hallatán.
2013. 02. 08, 12:17
Nem lehetnénk inkább csak barátok?
Pierre de La Croix: @Roland2: " elmondása szerint ő csak az iskolában hallott először a magyarokról." Gimnáziumi régi emlékeim alapján ezzel szerencsésebb volt, mint mi fordított esetben.
2013. 02. 08, 11:47
Nem lehetnénk inkább csak barátok?
Fejes László (nyest.hu): @Galván Tivadar: Mondjuk a hója nekem is furcsa, de azt nem értem, miért ne lehetne elfogadni, hogy másnak más a nyelvváltozata. Arról nem is szólva, hogy Radnóti nem ma írta, amit írt. Azért, mert ma...
2013. 02. 08, 11:43
Nyelvi szerencsejátékok?
Ezt írták a 4. osztályosok magyarból
Roland2: Az is elterjedt urbanlegend Magyarországon,h. a törökök rokonnak tartanak minket, holott ez így nem igaz : a magyarokkal való rokonság nem része eredendően a török néphagyományoknak ( ráadásul a magya...
2013. 02. 08, 11:37
Nem lehetnénk inkább csak barátok?
Galván Tivadar: @Földönkívüli:
"Nekem a 'hava' mást jelent (pl. "a hegyek hava" vs. "a tavasz első hója")."
Eltekintve attól, hogy itten nekem a tűzróka helyesírás-ellenőrzője aláhúzza a "hója" szót; akkor javítsuk t...
2013. 02. 08, 10:51
Nyelvi szerencsejátékok?
Ezt írták a 4. osztályosok magyarból
szigetva: @Földönkívüli: Ma a nyelvészek nem akarják megmagyarázni, hogy az _otto_-ban miért van [tt], ahogy azt sem, hogy a _macska_ miért [m]-mel kezdődik. A nyelvi jelek önkényesek, ezt Saussure-tól tudjuk, ...
2013. 02. 08, 10:37
Igazuk van-e a joruba nyelvészeknek?
Sultanus Constantinus: @szigetva: Igen, teljesen jogos. De még jobb példa a <show-t> [sót]: akkor most itt az <ow> = [ó], vagy csak a <w> nem hangzik? :) Mondjuk tök mindegy, mert az eredmény ugyanaz.
2013. 02. 08, 10:35
Mi a McDonald’s többes száma?
Sultanus Constantinus: @szigetva: "De mivel erről a másik nyelvjárás beszélői (mi) nem tudnak, ezért egy szigorúan szinkrón leírásban nincs jelentősége."
Ebben egyetértek, tiszta sor. (Én mondjuk szeretem mindenbe belekever...
2013. 02. 08, 10:30
Igazuk van-e a joruba nyelvészeknek?
szigetva: @Földönkívüli: Azt is figyeljük meg, hogy itt az idegen nevek magyar kiejtése számít, nem az eredeti. Mert ha az számítana, akkor a Thatcher-t hogy írnánk? A kurrens brit ejtésben Jersey [dzsőzéj]. De...
2013. 02. 08, 10:27
Mi a McDonald’s többes száma?
szigetva: @Földönkívüli: Szerintem nyelvjárási „hasonulatlan” -val is van még ma is. De mivel erről a másik nyelvjárás beszélői (mi) nem tudnak, ezért egy szigorúan szinkrón leírásban nincs jelentősége. Ahogy a...
2013. 02. 08, 10:22
Igazuk van-e a joruba nyelvészeknek?
Pierre de La Croix: "a török szót kétféle értelemben használjuk": Néhány régészeti, történelmi szakmunka - ha jól emlékszem - a magyarokkal a vándorlás során kapcsolatba kerülő népekre a türk elnevezést használja. Egyes ...
2013. 02. 08, 10:18
Nem lehetnénk inkább csak barátok?
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): "Mi az a RAKÓ"
A "rak" ige folyamatos melléknévi igeneve (a fát a tűzre rakó).
"És a HÓJA ’hava’?"
Igen, mint 'hónapja'. Nekem a 'hava' mást jelent (pl. "a hegyek hava" vs. "...
2013. 02. 08, 10:09
Nyelvi szerencsejátékok?
Ezt írták a 4. osztályosok magyarból
Olman: Az angol többes számozásról:
books.google.hu/books?id=93i4WNp9ZtYC&pg=PA133
2013. 02. 08, 09:53
Mi a McDonald’s többes száma?
Fejes László (nyest.hu): Vicces a választható téma, ugyanis az 1. nem más, mint a 2. részhalmaza. Ennyit az alternatívákról.
A szókirakós őrület, én biztos nem tudtam volna felnőtt fejjel sem mindet megoldani, hacsak nincs id...
2013. 02. 08, 09:51
Nyelvi szerencsejátékok?
Ezt írták a 4. osztályosok magyarból
Sultanus Constantinus: @siddharta: Tudtommal ez most is így van (csak nincs túl egyértelműen szabályozva és sok a kivétel): pl. ha a szóvégi magánhangzót írásban két betű jelöli, akkor is kötőjellel kell kapcsolni a toldalé...
2013. 02. 08, 09:17
Mi a McDonald’s többes száma?
El Vaquero: @siddharta: teljesen egyetértek.
2013. 02. 08, 09:07
Mi a McDonald’s többes száma?
Sultanus Constantinus: RÓKA - KARÓ - RAKÓ - A KÓR :)
HAJÓ - ÓHAJ - HÓJA - JÓ HA :D
TÁBOR - BÁTOR - BORÁT
LAKPA - KALAP (itt én sem tudnék többet)
A többit meg már ellőttétek.
2013. 02. 08, 09:04
Nyelvi szerencsejátékok?
Ezt írták a 4. osztályosok magyarból
siddharta: Ezen a ponton bővíteném a szabályzatot:
Szintén kötőjellel kapcsoljuk az idegen közszavakhoz és tulajdonnevekhez a toldalékot, ha a végén olyan betű van, melynek kiejtése eltér általános magyar ejtésé...
2013. 02. 08, 08:51
Mi a McDonald’s többes száma?
Eino81: @Molnár Cecília: a DURVA-ból hamar kijött nekem az UDVAR. Az ATLASZ tud még nehéz lenni, de 2 msp után bejön az ASZTAL.
2013. 02. 08, 08:40
Nyelvi szerencsejátékok?
Ezt írták a 4. osztályosok magyarból
Eino81: @Molnár Cecília: Aú, na erre mondom azt, hogy aúúúú... Amikor majd kiszúrja a szemem... Köszönöm :)
2013. 02. 08, 08:38
Nyelvi szerencsejátékok?
Ezt írták a 4. osztályosok magyarból
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1758
| 1759
| 1760
| 1761
| 1762
| 1763
| 1764
| 1765
| 1766
| 1767
| 1768
...