Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75220
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
challengeofusenglish: Más megjegyzésem is lenne: "Szintén gyengülés az a lebbentésnek magyarított jelenség, amelyben a [t] és a [d] különbsége magánhangzók között eltűnik, mindkét hang egy nagyon rövid [r]-hez lesz hasonló...
2014. 01. 23, 16:14
A hangsúly nyomában
challengeofusenglish: @szigetva: Szerintem akinek ez a cikk mond valamit (mert már tud egy kicsit legalább angolul), az feltételezhető, hogy ismeri az IPA jeleket.
Én utálom csejndzs-et /tʃeɪndʒ/ helyett. Egész egyszerűen ...
2014. 01. 23, 15:51
A hangsúly nyomában
szigetva: @challengeofusenglish: Szinte minden cikk végén felveti valaki, hogy IPÁval kellene átírni. A Nyest mindig elmondja, miért nem úgy ír át. Az kétségtelen, hogy amikor precíziós átírásra van szükség, ak...
2014. 01. 23, 15:17
A hangsúly nyomában
challengeofusenglish: Másrészt bizonyos fogalmak lógnak a levegőben. Pl. hosszú magánhangzó........ Én tudom melyek azok, de nem biztos, hogy minden olvasó tudja.
Mellesleg a hosszú - rövid - egyéb magánhangzó csoportosítá...
2014. 01. 23, 15:01
A hangsúly nyomában
challengeofusenglish: Nagyon érdekes lenne a cikk, de engem egy dolog eléggé zavar. A kiejtés jelölésére szerintem sokkal jobb lenne az IPA szimbólumokat használni. Ez egyfajta katyvasz rendszernek tűnik.
Az angol tanulásr...
2014. 01. 23, 14:56
A hangsúly nyomában
Sultanus Constantinus: Érdekes, ahhoz képest, hogy állítólag ez egy magyar program, már portugál, koreai és japán nyelven is elérhető, csak éppen magyarul nem... (no comment).
2014. 01. 23, 14:37
Van, ami csajos, van, ami fiús... És a programozás milyen?
Krizsa: @LvT: Tényleg jól hangzik, habár... én a finn - magyar - héber nyelvtani párhumamaiból mást látok. (Az ibér nyelvekből meg nem láthatok semmit, s a franciához is nagyon kevéssé értek már (túl régen ta...
2014. 01. 23, 13:55
Szent roston – másodszor
deakt: Herczeg Ferenc A honszerző című műve is emléket állít az 1895-96-os örményellenes eseményeknek.
2014. 01. 23, 11:21
Örmények és törökök a 19-20. század fordulóján
Fejes László (nyest.hu): @Sultanus Constantinus: „ mivel Fejes úr annyira határozottan állította, hogy a nyelvészek szerint ilyesmi nem létezik” Továbbra is fenntartom: a szakirodalom nem tart számon tővégi -na lekopást. Ezt ...
2014. 01. 23, 10:53
Szent roston – másodszor
Sultanus Constantinus: @LvT: Egyébként a kasztíliaiban épp az ellenkező tendencia volt megfigyelhető az idők során: a 12. századi Cidben dokumentáltak olyan lekopások,* amelyek később már nem figyelhetőek meg (noche > no...
2014. 01. 23, 10:17
Szent roston – másodszor
Sultanus Constantinus: @LvT: Csodálom a türelmed, hogy minden kérdésre ennyire szakszerűen, részletesen (és személyeskedés nélkül) válaszolsz, tőled mindig lehet tanulni (és erről példát vehetne a többi nyelvész is).
Egyébk...
2014. 01. 23, 08:27
Szent roston – másodszor
sajtosstangli: Úgy látszik, egy zenekart is lehet "rojtosra hallgatni":
klucksize.tumblr.com/post/74211210913/drkotasz-needforbeer-mspepperp
2014. 01. 23, 07:10
Rongyosra hallgat
LvT: @Sultanus Constantinus: >> mivel magyarázzák a nyelvészek pl. azt, hogy a franciában az összes hangsúlytalan szóvégződés lekopott <<
A biológusok sem tudják, hogy ugyanabból az őstevéből a...
2014. 01. 22, 22:42
Szent roston – másodszor
mederi: Szerintem a szláv "pivo"-nak a pincéhez talán kevesebb köze lehet, mint a bornak..
A vin-ce-llér (pince mester) foglalkozik a bor készítésével, ezért én a Vince névvel közös tőhöz, a "vin" vagyis "bor...
2014. 01. 22, 22:40
Szent roston – másodszor
LvT: @Sultanus Constantinus: >> Főleg úgy, hogy sokkal egyszerűbben levezethető lenne, mint a szláv--német belemagyarázás. <<
Az előző bejegyzésben már leírtam, a <pincér> szó kialakulása...
2014. 01. 22, 21:37
Szent roston – másodszor
LvT: @Grant kapitány: >> De igen, tapasztalunk, legalábbis részlegesen: pl. cantina - kantin <<
[szigetva-val párhuzamosan írtam, de azért bemásolom.]
Ez így nem állja meg a helyét. A <kanti...
2014. 01. 22, 20:44
Szent roston – másodszor
gyasz_or: Csodálatos világot tárnak fel ezek az etimológiai kutatók.Az uráli eredetű népek ahogy a magyartól haladunk a finn felé a rookonsági fok alapján füzért alkotnak. A volt köztársasági elnökünk is ( Göhn...
2014. 01. 22, 20:08
Manysi nyelvkönyv önálló tanulásra
gyasz_or: Ifjú korom óta leköt a nemzetünk eredetének és vele nyelvünk kérdése. A nyelv a legmeghatározóbb a nemzeti tudat kialakításánál.
2014. 01. 22, 20:03
Újabb finnugor szótárak készülnek
szigetva: @Grant kapitány: A szó végi magánhangzó eltűnése gyakori jelenség a nyelvekben. A kantin a cantina francia folytatása. A franciában a latin szóvégi -a előbb ə-vá vált, majd eltűnt (bár pl. éneklésben ...
2014. 01. 22, 19:03
Szent roston – másodszor
Sultanus Constantinus: De ha már itt tartunk, hogy "szerintem előfordulnak, a nyelvészek szerint nem", akkor arra is kíváncsi lennék, mivel magyarázzák a nyelvészek pl. azt, hogy a franciában az összes hangsúlytalan szóvégz...
2014. 01. 22, 18:23
Szent roston – másodszor
Grant kapitány: @Fejes László (nyest.hu): "Szerinted előfordulnak, a nyelvészek szerint nem. Természetesen nem arról van szó, hogy egyáltalán ne fordulna elő, de a magyarban latin jövevényszavakban ilyet nem tapaszta...
2014. 01. 22, 18:02
Szent roston – másodszor
Fejes László (nyest.hu): @Sultanus Constantinus: OK, milyen jel utal arra, hogy hatott?
2014. 01. 22, 14:56
Szent roston – másodszor
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): Én ezt mind elfogadom, de ettől függetlenül szerintem nem zárható ki, hogy a jelentés vagy hangalak alakulására esetleg hathatott a latin pincerna is.
(Igaz, hogy a magyar sz...
2014. 01. 22, 13:18
Szent roston – másodszor
Fejes László (nyest.hu): @Sultanus Constantinus: Szerinted előfordulnak, a nyelvészek szerint nem. Természetesen nem arról van szó, hogy egyáltalán ne fordulna elő, de a magyarban latin jövevényszavakban ilyet nem tapasztalun...
2014. 01. 22, 13:06
Szent roston – másodszor
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): Szerintem az ilyen jellegű lekopások bármilyen nyelvben előfordulnak különösebb konkrét okok nélkül. Mindenesetre én semmivel sem látom megalapozottabbnak egy -- ráadásul nem...
2014. 01. 22, 10:38
Szent roston – másodszor
sanz: - A legújabb tervezet szerint a középiskolákban a B1 tudásszint elérését célozzák meg.
- Beindítanak egy úgynevezett "diplomamentő" programot közpénzből.
Ezekkel az intézkedésekkel szentesítik és kőbe...
2014. 01. 22, 10:30
Nem kell a nyelvvizsga a diplomához?
Fejes László (nyest.hu): @Sultanus Constantinus: Mivel magyaráznád a -na lekopását?
2014. 01. 22, 09:42
Szent roston – másodszor
Sultanus Constantinus: Én viszont nem értek egyet a szétválasztással. A klasszikus mondást tudom idézni: "Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja" -- ez igaz az általános és a középiskolákra, de szerintem a felsőoktatás...
2014. 01. 22, 09:10
Egyetemi tanár: kutasson vagy oktasson?
Minna: abszolút nem szakvéleményem szerint bennünk magyarokban annyi gyűlölködés és utálat van mostanság, hogy meg se érdemeljük a NYELVrokonainkat. Sem. Finnországban csupa kedvességet tapasztaltam velünk, ...
2014. 01. 22, 08:55
Nem tanítják a finnugor rokonságot Finnországban?
El Vaquero: @Buxoro: egyetértek. Az esetek többségében sajnos a kutatók és az egyetemi tanárok alkalmatlanok a tanításra, és nekik sem jó, hogy dedósokkal kell nyűglődniük. Én is kettéválasztanám a kutatást és a ...
2014. 01. 22, 08:53
Egyetemi tanár: kutasson vagy oktasson?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1415
| 1416
| 1417
| 1418
| 1419
| 1420
| 1421
| 1422
| 1423
| 1424
| 1425
...