Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75256
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
misibacsi: Wikipédia-szócikkhez szükséges lenne, hogy a fenti szövegre a Creative Commons v3 legyen érvényes. Ha megkapom ezt az engedélyt, ez alapján meg tudom írni a szócikket. Az engedélyt nyilvánosan elérhet...
2014. 01. 24, 23:55
Egy magyar nyelvész, akit a világ jobban ismer, mint saját hazája
Pesta: @szigetva (30):
Ha közbevakkanthatok: pontosan, bár nekem vesszőparipám, hogy mekkora előítélet, hogy „a magyar nyelv nem változott ezer év alatt" (bár ez tényleg többször szóba került már itt is). De...
2014. 01. 24, 22:38
Szent roston – másodszor
Roland2: @Grant kapitány: Valóban, az ősi zsidók hímneműnek képzelték Jahvét ( akinek személye egyesek feltételezése szerint több hasonlóságot is mutat az egykori kánaánita istennel, El-lel ) , sőt a kezdeti i...
2014. 01. 24, 21:51
Hogyan (ne) ünneplejük a hanukát?
szigetva: @bloggerman77: „a Tudor-kor elején pl. a mai 'I am'" helyett még az 'ik/ich been' szerkezetet használták” Az angol ic a 12. sz.-ban lett i [í], muszáj is volt neki, ha el akarta érni a mára őt [áj]-já...
2014. 01. 24, 21:12
Szent roston – másodszor
Grant kapitány: @"Nem az a kérdés, hogy van-e Isten, hanem az, hogy mi is a létezés, és mitől vagy kitől függ a létezés."
A létezés nem dolgok tulajdonsága (nem predikátum) - ezt Kant óta tudjuk. Hanem az egisztenciá...
2014. 01. 24, 21:04
Ki az Isten?
Pesta: Igaz, mások is felhívták rá már a figyelmet, hogy az „Istenről" szóló vitákat általában az lehetetleníti el, hogy a vitatkozó felek nem is ugyanarról beszélnek. Sok más témában is így áll egyébként, c...
2014. 01. 24, 20:59
Ki az Isten?
szigetva: @bloggerman77: Idézlek: „ lásd az óangolt a mai angolhoz viszonyítva”, hiába említed később a középangolt, hiszen az óangol—mai angol viszonylat a magyar esetében nen is dokumentálható, tehát ezzel ne...
2014. 01. 24, 20:55
Szent roston – másodszor
bloggerman77: @szigetva:
Ráfaragtál, próbáltam. :)
2014. 01. 24, 20:28
Szent roston – másodszor
bloggerman77: @szigetva:
"Össze-vissza beszélsz. Az óangol és a mai angol közt kb 1000 év van, a HB és a nyelvújítás közt viszont kb 600 év. "
***
Olvasni nem ártana, mert az óangolt ÉS a 14. századi középangolt IS...
2014. 01. 24, 20:27
Szent roston – másodszor
szigetva: @bloggerman77: „Facebook-tagozatos középiskolában végzett nímandoktól talán.” Te már próbáltad, vagy csak véleményed van?
2014. 01. 24, 20:20
Szent roston – másodszor
bloggerman77: @szigetva:
Facebook-tagozatos középiskolában végzett nímandoktól talán. Akiknek a szókincse kimerül egyetemista létükre a "vok" "am" meg a xDxD használatában, azoknak valóban nagy falat pl. a HB megér...
2014. 01. 24, 20:15
Szent roston – másodszor
bloggerman77: @Fejes László (nyest.hu):
A 15. században a magyar országhatár a mai Bosznia közepén volt. Érdekes, mégsem hallottam senkit, aki ne Magyarországnak hívná...
2014. 01. 24, 20:11
Szent roston – másodszor
Nullius: 9/11 tényleg belső munka volt, de az efféle 'jelek' kutatása nevetséges.
Akit komolyan érdekel a téma, először inkább a 47 emeletes WTC7 összeomlásának körülményeit vizsgálja meg.
en.wikipedia.org/wik...
2014. 01. 24, 18:37
Egyértelmű bizonyíték:
9/11 belső munka volt
El Vaquero: @szigetva: de azok sem elegendőek sok esetben. 2005 meg elég rég volt.
2014. 01. 24, 17:45
A hangsúly nyomában
szigetva: @El Vaquero: „bővíteni a jeleket olyanokkal is, amelyek nem kellenek a fonémikus megkülönböztetés tekintetében” Ezek a diakritikumok. Legutóbb 2005-ben bővült az IPA.
2014. 01. 24, 17:16
A hangsúly nyomában
El Vaquero: @challengeofusenglish: így van, így szokták az anyanyelviek, a can-nől [k(ə)n] lesz. Lehet mindkettőt erős alakban mondani, t-nélkül, akkor pedig a magánhangzó hossza fog dönteni melyik-melyik, a can-...
2014. 01. 24, 17:06
A hangsúly nyomában
challengeofusenglish: @El Vaquero:
A t elhagyását egyetlen egy esetben nem szeretem: a can't végén. Igaz a t elhagyása ellenére a "n" hang befejezetődése kicsit hirtelen történik, nem úgy mint hangsúlyos can- ben. De ezt a...
2014. 01. 24, 16:24
A hangsúly nyomában
Fejes László (nyest.hu): @bloggerman77: Az nem igazán esett egybe a mai Németország-fogalmunkkal, tekintve, hoyg Itália közepéig leért. Ennyi erővel Róma a középkorban Németországban volt... vagy Olaszország volt északabbra?
...
2014. 01. 24, 15:46
Szent roston – másodszor
szigetva: @El Vaquero: Egy később kurrenssé vált distinkciót kérsz számon egy előbb létrejött szervezet nevén.
2014. 01. 24, 15:46
A hangsúly nyomában
mari: Egy nyelvészetközeli lapban jobban kellene figyelni a nyelvi pontosságra, pl: "Azoknak, akik maguk a sémi nyelvek, azok nyelvtani szerkezete érdekel, még várniuk kell "
Máshol a témaválasztás nem igaz...
2014. 01. 24, 15:40
Sém fiai
El Vaquero: @challengeofusenglish: a flapet én is szeretem, gördülékenységet az a beszédnek, ha nem kell t-zni.
@szigetva: ebben igazad van, én is több helyen olvastam, de akkor nem kéne Phonetic-nek hívni...
2014. 01. 24, 15:32
A hangsúly nyomában
szigetva: @El Vaquero: „The IPA is designed to represent only those qualities of speech that are distinctive in spoken language: phonemes, intonation, and the separation of words and syllables.” www.princeton.e...
2014. 01. 24, 15:22
A hangsúly nyomában
challengeofusenglish: @El Vaquero:
Köszönöm a kiegészítést.
Valóban a Longman a legjobb. Nagyon jó a CD hozzá. Érthetőbbek a magyarázatai mint a Websternek és a "t" hang trükkös kiejtési módjait is jelöli.
Én szeretem a fl...
2014. 01. 24, 15:20
A hangsúly nyomában
szigetva: @bloggerman77: Össze-vissza beszélsz. Az óangol és a mai angol közt kb 1000 év van, a HB és a nyelvújítás közt viszont kb 600 év. A Halotti Beszédet egyáltalán nem érteni mai anyanyelvi ismeretekkel, ...
2014. 01. 24, 15:15
Szent roston – másodszor
bloggerman77: @szigetva:
"Azt a téveszmét, hogy a 13.-tól a 18. századig ne változott volna a magyar nyelv már sokan, sok helyen cáfolták."
**
Megértést gátló változás nem történt. Ezzel szemben lásd az óangolt a m...
2014. 01. 24, 14:42
Szent roston – másodszor
bloggerman77: @Fejes László (nyest.hu):
'Ez terminológiai idétlenkedés. Amikor valaki középkori Olaszországról beszél, kigúnyolják, hogy akkor olyan nem volt. Ha valaki a középkori Németországról beszél, akkor visz...
2014. 01. 24, 14:23
Szent roston – másodszor
El Vaquero: @Sultanus Constantinus: ez nem az IPA hibája. Ezek a spanyolszótárak azért /r/-t használnak, mert fonémikus átírást adnak meg. Ahogy fonológus, annyiféle fonémarendszer és jelölés. Az IPA igenis képes...
2014. 01. 24, 14:08
A hangsúly nyomában
El Vaquero: @challengeofusenglish: az amerikai szótárak nem, de Longman Pronuncian Dictionary (LPD) jelöli ezeket a kiejtési lehetőségeket. Én csak LPD-t használok, meg mellé Merriam-Webstert, és ennyi. Amerikai ...
2014. 01. 24, 14:04
A hangsúly nyomában
El Vaquero: @szigetva: nem, szerintem nem azért. Az r-rel csak nem rhotikus nyelvjárások "kuplugolnak". A rhotikusok leginkább semmilyen kötőhangot nem használnak, vagy ha annyira szét akarják választani a VV-t, ...
2014. 01. 24, 13:44
Ritkán rikkant a rigó
szigetva: @challengeofusenglish: „Kimondtam párszor és én inkább "w" hanggal kötöm.” Talán mert a _saw_-t úgy ejted, mint a _sew_-t? Ez a jelenség egyébként a nem rotikus változatokra jellemző csak.
2014. 01. 24, 12:25
Ritkán rikkant a rigó
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1414
| 1415
| 1416
| 1417
| 1418
| 1419
| 1420
| 1421
| 1422
| 1423
| 1424
...