Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75261
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Galván Tivadar: @Sultanus Constantinus: " mert angol hatásnak tűnik" -- pedig ez "egy" vegytiszta germanizmus.
2015. 06. 11, 11:09
Csőbe húz a Wikipédia
Fejes László (nyest.hu): @Eino81: Sajnos Ecserről elég gyenge a felhozatal a Commonson.
2015. 06. 11, 09:47
Csőbe húz a Wikipédia
Fejes László (nyest.hu): @reiner Tor: „Neked szíved joga használni, nekem meg szívem joga szóvá tenni”
Hát, ez kb. olyan, hogy neked szíved joga egy csúnya nőbe beleszeretni, nekem meg szívem joga ezért fikázni téged...
Magán...
2015. 06. 11, 09:45
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
Buxoro: Adalék: az "egy (ein)" kérdése a Wikipédián is fel-felmerül. Ld. hu.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:Koc...r.C3.B3.2C_aki....22 és hu.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:Koc...esleges.28.3F.29_egy .
2015. 06. 11, 09:00
Csőbe húz a Wikipédia
szigetva: @Krizsa: „A "sok hasonló" finn / magyar, amire 17-ben utalsz, az ház, víz, kéz. HÁROM SZÓ.” Fogalmazzunk pontosan: te háromról tudsz, de akik értenek ehhez, azok tudnak még. Megjegyzem már ez a három ...
2015. 06. 11, 08:52
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
Sultanus Constantinus: "Ez teljesen jó megoldás, de sokunk nyelvérzéke szerint nem kívánkozik határozatlan névelő az állítmány elejére."
A mai generációk nyelvében úgy tűnik viszont, az ilyen mondtokban az "egy" már szinte ...
2015. 06. 11, 08:39
Csőbe húz a Wikipédia
Sultanus Constantinus: @bloggerman77: "A Hispán-félszigeten pont a római korban az óbaszk vagy egy azzal igen közeli nyelv volt az elterjedt - amikor a latinnak kellett volna elterjedtnek lennie."
Ez az, ami nem igaz. Az ób...
2015. 06. 11, 08:22
Mi benne a turpisság?
reiner Tor: @Fejes László (nyest.hu): Én speciel pont nem használnám a nándorfehérvári diadal kifejezést sem egy szakmai szövegben. Neked szíved joga használni, nekem meg szívem joga szóvá tenni, így is tettünk m...
2015. 06. 11, 08:19
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
Eino81: @Eino81: És még egy fotómat is betették a várról, wow :)
2015. 06. 11, 07:49
Csőbe húz a Wikipédia
Eino81: Jó érzés volt falum nevét (Ecser) itt olvasni. Pláne, hogy én magam is sokat dolgoztam a falu Wiki-cikkén :)
2015. 06. 11, 07:49
Csőbe húz a Wikipédia
Krizsa: @bloggerman77: Igazad van, csakhogy ez sokkal komolyabb dolog... A barcelonai rovásírás? Aha, a "szubsztrátum" népek és nyelvek már írásbeliséggel is rendelkeztek. Persze Itáliában is, és a Közel-Kele...
2015. 06. 11, 06:05
Mi benne a turpisság?
Krizsa: @szigetva: A "sok hasonló" finn / magyar, amire 17-ben utalsz, az ház, víz, kéz. HÁROM SZÓ.
A magánhangzók "rendszeres megfeleltetésének" meg azért nincs semmi értelme, mert a magyar is és a finn alap...
2015. 06. 11, 05:46
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
Gábor mester: Könyörgöm, miért nem lehet a kommentelést is valami IQ-cenzushoz kötni? Jönnek itt a gyöknyel- és mohácsi-vészettel meg a héber nyelvvel... Még szerencse, h. a Zséda Ridikülét nem keverték ide. A Kis ...
2015. 06. 11, 00:29
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
bloggerman77: @Sultanus Constantinus:
"pl. túlságosan hisznek a szubsztráumhatásokban: ha valamit nem tudnak nyelvészetileg megmagyarázni az elavult és sok mindent nélkülöző módszerek miatt, akkor az csak idegen ha...
2015. 06. 10, 23:18
Mi benne a turpisság?
Untermensch4: @Fejes László (nyest.hu): " A mohácsi vész az akkori események általánosan elterjedt elnevezése. "
Valamennyit a csata előtti eseményekből is hozzávennék, nem véletlenül vagy hirtelen felindulásból gy...
2015. 06. 10, 23:15
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
bloggerman77: @Fejes László (nyest.hu):
"Mindenesetre ez olyan idióta szakmai babonának hangzik, mint az, hogy „nincs olyan, hogy sztyeppe”. "
**
Ez egy jó szó, mert az átlagember sztyeppe-nek mondja. a földrajzoso...
2015. 06. 10, 23:03
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
Galván Tivadar: @El Vaquero: Éppen ezért kellett titokban tartani, különben mindenki beleugatott volna, úgy meg nem lehet rendesen dolgozni. Márpedig a jó munkához békesség, nyugalom szükségeltetik.
2015. 06. 10, 22:24
4+1 fontos kérdés, amit elfelejtettünk megbeszélni
szigetva: @Krizsa: A t~z nem finnugor sajátosság, ilyet soha nem is mondott senki. Az az, hogy sok hasonló jelentésű finn/magyar szópárban találjuk a t~z megfelelést (szabályos hangmegfelelés).
2015. 06. 10, 21:45
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
Krizsa: @Fejes László (nyest.hu): Egyéb adatok természetesen százával vannak bármely nyelvben. Általánosak, tehát nem tüntetnek ki semmilyen (pl. a finnugor) nyelvcsaládot.
A finnben még sem az „íz”-re, sem a...
2015. 06. 10, 20:17
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
El Vaquero: Nem csak az a gáz, hogy nem egyeztettek senkivel az új szabályzatot illetően, hanem titokban is tartották azt. Ha legalább közzétették volna, akkor a sajtó és a szakmai lapok/oldalak, szakemberek tudt...
2015. 06. 10, 20:03
4+1 fontos kérdés, amit elfelejtettünk megbeszélni
Fejes László (nyest.hu): @MolnarErik: Nem látom be, hogy nyilvánvaló érzelmi töltete lenne. Sőt inkább arra hajlok, hogy annyira intézményesült az elnevezés, hogy nem is lehet semmiféle érzelmi töltete. Azt meg végképp szakma...
2015. 06. 10, 19:47
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
MolnarErik: @Fejes László (nyest.hu): Ezt könnyű megválaszolni, a nyilvánvaló érzelmi töltete miatt helytelen szakmailag. Nyelvészeti (és/v) ismeretterjesztő oldalon azért elmegy.
2015. 06. 10, 19:26
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
Fejes László (nyest.hu): @reiner Tor: A mohácsi vész az akkori események általánosan elterjedt elnevezése. Nem is vagyok benne biztos, hogy egyszerűen a csatát értjük alatta, és nem azt az egész eseménysort, amit a vesztes cs...
2015. 06. 10, 18:34
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
reiner Tor: @Fejes László (nyest.hu): Abban igazad van, hogy mindenki úgy nevezi, ahogy akarja.
Viszont a nyelvnek vannak regiszterei, a vész egy szakszerű szöveg közepén furcsán hangzik, amit az olvasó szóvá teh...
2015. 06. 10, 16:52
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
reiner Tor: @Buxoro: A tanáromon kívül még két másik történelemtanár mondta nekem, ezért gondolom, hogy ez valami töriszakon terjesztett nézet lehet.
Mindenesetre nálam sikerrel jártak, én sose mondok mohácsi vés...
2015. 06. 10, 16:50
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
elhe taifin: @mederi: :)
:)
Semmilyen sértőt nem írtam :), az elméleteidre ez a legjobb jelző :)
:)
2015. 06. 10, 14:45
Mi benne a turpisság?
mederi: @elhe taifin: 45
Bizonyára a demokrata viselkedést alternatívan értelmezed, és mivel ehhez jogod van, szerintem néhány, erősen sértő kifejezésedet mellőzve, folytasd csak nyugodtan.. Gratulálok! _)
2015. 06. 10, 14:29
Mi benne a turpisság?
Fejes László (nyest.hu): @szigetva: @Sultanus Constantinus: Szoikás ilyesmiket feltételezni, éppen az említett általános nyelvtöürténeti tendenciák alapján. Más kérdés, hogy ezek a feltételezések egyéb adatok híján nem nagyon...
2015. 06. 10, 14:25
Mit tudhatunk arról,
amiről nem tudunk semmit?
Untermensch4: @Szalakóta: Igazad van. Olyasmire gondoltam hogy a tanulók hibáit megőrizhetné ez a módszer de nem biztos hogy megéri a plusz zavart amit kelt.
2015. 06. 10, 13:44
A radír az ördög műve
Szalakóta: @Untermensch4:
Mennyire informatívabb? A legtöbb hiba elírás. Nem biztos, hogy informatív lenne, ha például a new mellett ott állna mondjuk a nesw, és még számos más hasonló dolog. ami inkább zavaró l...
2015. 06. 10, 12:32
A radír az ördög műve
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 802
| 803
| 804
| 805
| 806
| 807
| 808
| 809
| 810
| 811
| 812
...