Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75217
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
nadivereb: @Fejes László (nyest.hu): Igen, főleg, hogy amikor a cikkben rákeresek a "diesen" szóra, mutat 1 találatot, de nem jelzi ki a szövegben. A "Diesel" szóra nem mutat találatot se.
2016. 02. 01, 12:47
Áram nélkül maradt a dízelvonat
Fejes László (nyest.hu): @Leiter Jakab: Köszönöm, tehát akkor 24-én sejthetően a diesen, és nem a Diesel került ki belőle...
2016. 02. 01, 12:40
Áram nélkül maradt a dízelvonat
Leiter Jakab: @Csigabi: Bocs, hogy csak most - hát persze! Szép volt!
@Janika: Valóban ez a megfejtés, mint arra már Csigabi kicsit korábban utalt :)
2016. 02. 01, 12:30
Áram nélkül maradt a dízelvonat
Leiter Jakab: @Fejes László (nyest.hu): Február 21-én, az Index-cikk megjelenésének a napján érkezett a beküldés :)
2016. 02. 01, 12:24
Áram nélkül maradt a dízelvonat
GéKI: @mederi:
Amíg meg nem találjuk Attila és Árpád "születési anyakönyvi kivonatát" addig mindig meg lehet kérdőjelezni a "rokonságot"...
A közel 1500 - éves hagyomány nem számít semmit... hisz Budenz "Je...
2016. 02. 01, 11:09
Hunok és magyarok – kéz a kézben
GéKI: @Etelebaxi:
Üdvözöllek!
A cikk alatti kommentfolyamban hasonló kérdéseket feszegetek... olvasd el...
@zegernyei:
" ugyanis egy hamis nemzeti tudat is épülhet valós elemekre, azok félremagyarázásával."...
2016. 02. 01, 10:37
Hunok és magyarok – kéz a kézben
kovacsp: @Molnár Cecília:
"Hivatkozni mindig arra a kiadásra kell, amit konkrétan mi használunk"
Ez az említett "vikinges" idézetnél különösen fontos, hiszen legalább három fordításban jelent meg magyarul.
Elő...
2016. 02. 01, 09:15
Hogyan hivatkozzunk olyasmire, amire nem szokás hivatkozni?
Fejes László (nyest.hu): @Janika: „Csak valószínűsíthetjük, hogy pont a kifogásolt diesel szót törölték.” Ehhez azonban azt is tudnunk kéne, hogy az olvasó mikor észlelte a hibát. Pl. valószínű-e, hogy egy lerobbant vonatról ...
2016. 01. 31, 22:39
Áram nélkül maradt a dízelvonat
Fejes László (nyest.hu): @Etelebaxi: „jó apró betűkkel írja, nehogy valaki, aki nem jártas az oldalon, az is megtalálja”
Az oldal külsején lehet vitatkozni, de legkevésbé a szerzőt lehet hibáztatni érte. Egyébként kétféle gya...
2016. 01. 31, 22:22
Hunok és magyarok – kéz a kézben
zegernyei: @Etelebaxi (396):
Azt írja, hogy "Ez a következtetés mi, ha nem tagadás?" Majd utána ezt idézi tőlem:
"Egykor hasznára volt a magyarságnak, segítette fennmaradását, napjainkban azonban már egy retrogr...
2016. 01. 31, 17:30
Hunok és magyarok – kéz a kézben
mederi: @zegernyei: /393/
"..az ironikus tagadás helyett kihámozni a legendából azt, ami tényleg miénk?"
-Ahogyan várainkat, úgy írott legendáinkat is megsemmisítették, vagy "lemásolták", amik nyilvánvalóan e...
2016. 01. 31, 12:43
Hunok és magyarok – kéz a kézben
Etelebaxi: @zegernyei: Ez a következtetés mi, ha nem tagadás?
"Egykor hasznára volt a magyarságnak, segítette fennmaradását, napjainkban azonban már egy retrográd, hamis nemzeti tudat alkotóelemévé vált."
Egy re...
2016. 01. 31, 11:54
Hunok és magyarok – kéz a kézben
Etelebaxi: @Fejes László (nyest.hu): Igen, megtaláltam, jó apró betűkkel írja, nehogy valaki, aki nem jártas az oldalon, az is megtalálja. Véleményemet fenntartom. Ön Fejest László (nyest..hu)-ként írja alá, ön ...
2016. 01. 31, 11:24
Hunok és magyarok – kéz a kézben
zegernyei: @Etelebaxi:
"Nem kellene inkább az ironikus tagadás helyett kihámozni a legendából azt, ami tényleg miénk?"
Irónia az van, de tagadás nincs a szövegben. A hámozáson dolgoznak a történészek vagy 200 év...
2016. 01. 31, 06:06
Hunok és magyarok – kéz a kézben
LAttilaD: Az 1979-es kiadás volt az első könyv, amiből tanultam. „La tigro estas sovaĝa besto. La zebro estas sovaĝa besto.” Azóta nem ajánlom senkinek az egynyelvű tankönyveket, amióta – hosszú idővel később –...
2016. 01. 31, 03:02
Egy úttörő jellegű tankönyv
zsuzsa52: Az a fura a történetben, hogy a mince pie eredetileg nemcsak húsos pite volt, hanem marhahússal ÉS alkoholos aszalt gyümölcsökkel, mazsolával töltött pite volt. Tehát nem a nevét vette át, hanem a töl...
2016. 01. 30, 21:03
Hús meg még annyira se
Janika: @Fejes László (nyest.hu): én is így értettem keltezés alatt, mivel elmondható, hogy az amit látunk most az azon a napon került ki.
A dátumokból a következőket lehet kideríteni:
1. A német cikk 2014.02...
2016. 01. 30, 19:56
Áram nélkül maradt a dízelvonat
Galván Tivadar: Én csak a német cikket olvastam el, abból a következők tűnnek ki számomra:
Ugyan a videó meglehetősen homályos, de úgy tűnik, hogy egy hasonló Stadler Flirt motorvonatról van szó, amelyről @Csigabi: o...
2016. 01. 30, 19:54
Áram nélkül maradt a dízelvonat
bloggerman77: @Csigabi:
LOL Óbassz, irhattátok volna, hogy 2014-es cikket elemezgettek, én a BOB vasút friss közleményét néztem, ott egy dízel Integral vonat meghibásodásáról írtak.
Az általad is betett képen egy F...
2016. 01. 30, 19:15
Áram nélkül maradt a dízelvonat
Fejes László (nyest.hu): @Etelebaxi: „kár, hogy nem írta alá” A cikk szerzője a cikk elején szerepel... ilyen az oldal felépítése, ez igazán nem az ő hibája.
2016. 01. 30, 18:30
Hunok és magyarok – kéz a kézben
Fejes László (nyest.hu): @Janika: „az indexes cikk 2014.02.21-es keltezésű, a német meg 2014.02.24.”
A német cikknél az szerepelt, hogy Aktualisiert – az eredeti publikálás dátuma nem szerepel.
2016. 01. 30, 18:26
Áram nélkül maradt a dízelvonat
Etelebaxi: Első látásra nagyon meggyőző amit ír a szerző - kár, hogy nem írta alá - elhiszem, hogy Kézai Simon műve tele van hibával, megbízhatatlan, és Jordanestől és más latin-bizánci szerzők műveiből kompillá...
2016. 01. 30, 16:56
Hunok és magyarok – kéz a kézben
Csigabi: @Janika: A 3. hozzászólás bizonyára elkerülte a figyelmedet. ;)
2016. 01. 30, 16:16
Áram nélkül maradt a dízelvonat
Janika: Ja és a feladvány: Awakenings - Vin Diesel
2016. 01. 30, 15:58
Áram nélkül maradt a dízelvonat
Janika: @Janika: "Utólag észrevették a hibát, majd kitörölték a diesel jelzőt"
Szinte biztos hogy ilyesmi lesz, az indexes cikk 2014.02.21-es keltezésű, a német meg 2014.02.24.
Gyorsan dolgoznak ezek a fordít...
2016. 01. 30, 15:42
Áram nélkül maradt a dízelvonat
Janika: @Leiter Jakab: @nadivereb: Nincs adatom, ezért fogalmaztam feltételes módban. Szerintem sem valószínű ez, csak mint megvizsgálandó lehetőséget említettem, ha levesszük magunkról félrefordítás-fókuszál...
2016. 01. 30, 15:24
Áram nélkül maradt a dízelvonat
Sultanus Constantinus: Dízelelektromos mozdony létezik, de annak nincs áramszedője és kívülről sima dízelmozdonynak néz ki. Viszont a működési elvének lényege, hogy a nagy teljesítmény dízelmotor áramfejlesztő generátorokat...
2016. 01. 30, 12:47
Áram nélkül maradt a dízelvonat
nadivereb: @Janika: Életemben nem hallottam még a dízelt ilyen bővült jelentéssel. Van erre valami adatod/forrásod?
2016. 01. 30, 12:17
Áram nélkül maradt a dízelvonat
nadivereb: @Untermensch4: "Lehet hogy a családfánál és a gyökérnél is jobb ábrázolás lenne a nyelvekre az erdő. A szavak mint fák, a nyelvtani szerkezetek mint növény-csoportok bizonyos felszíni körülmények közö...
2016. 01. 30, 12:02
Magas ősetimon-százalék a magyarban?
Leiter Jakab: @Janika: A gázpedál és társai világos, azt soha nem is kifogásolnánk. De hogy egy villany motorvonatot is lehet dízelnek nevezni magyarul, az nekem új. Ez biztosan korrekt?
2016. 01. 30, 11:53
Áram nélkül maradt a dízelvonat
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 476
| 477
| 478
| 479
| 480
| 481
| 482
| 483
| 484
| 485
| 486
...