nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Szeszélyes leveskockák
-fl- | 2015. szeptember 22.
|  

János nevű olvasónk küldte ezt a képet az alábbi megjegyzéssel:

Néhány leveskockát fotóztam. Mindhárom azonos márkájú, ám különféle módokon tagolták a szóösszetételeket.

A három tagolás valóban különböző, de vajon melyik helyes, melyik helytelen?

Az AkH. 12. kiadása már külön kitér arra, hogy az ételneveket szóösszetételnek tekintjük akkor is, ha az első elem azt jelzi, miből készült az étel (111. pont):

[...] Jelentéstömörítő összetétel sok ételnév is, például: bableves, birkapörkölt; sárgaborsó-főzelék. [...]

Korábban már rácsodálkoztunk arra, hogy ezek miért nem anyagnévi jelzős szerkezetek a helyesírás szerint. Továbbra sem tudjuk, mindenesetre a szabályzat most már explicite le is szögezi, hogy a bableves a babból készült leves tömörítése (miközben az az aranylánc nyilván nem az aranyból készült lánc tömörítése, különben a fehérany lánc is fehéraranyláncként lenne írandó). A fenti esetek mindenesetre egyszerűbbek: semmiképpen nem lehetne őket anyagnévi jelzős szerkezetnek tekinteni, hiszen pl. az erőleveskocka semmiképpen sem ’erőlevesből készült kocka’, hanem ’erőleves készítéséhez való kocka’. Ebből világos az is, hogy a képen látható írásmódja helyes: egybe kellene írni, de elválasztás van benne, és nem csupán jó helyen, de a legjobb helyen. Az erő-leveskocka elválasztás is helyes lenne, de az értelmezése nehezebb, hiszen nehezebb olyan körülírást adni, amelyben az erő és a leveskocka szavak szerepelnének.

A bal oldali felirat megítélése már nem ilyen egyszerű, mivel az egy hat szótagnál hosszabb többszörös összetétel, és mindenképpen kell bele kötőjel. De hova? A szabály szerint a fő összetételi határra. De az hol van? Ez nem egyértelmű. Mi leginkább a szárnyashúsleves-kocka ’szárnyashúsleves készítéséhez való kocka’ tagolást és értelmezést tartjuk meggyőzőnek. Ebben az esetben az elválasztással együtt így kellene kinéznie a feliratnak:

Szárnyashús-
leves-kocka

Ez nyilván nem igazán esztétikus, ahogyan az sem, hogy a kötőjelhez kerüljön az elválasztás:

Szárnyahúsleves-
kocka

Ez vezethetett a képen látható megoldáshoz. De ez sem helytelen, hiszen elképzelhető a ’szárnyashús felhasználásával készült leveskocka’ vagy a ’szárnyashús ízét felidéző leveskocka’ értelmezés is, így a szárnyashús-leveskocka írásmódot sem tartanánk helytelennek. Sőt, a szárnyas-húsleveskockát sem tartanánk feltétlenül hibásnak, hiszen elképzelhető a ’szárnyasok felhasználásával készült húsleveskocka’ vagy a ’szárnyasok ízét felidőző húsleveskocka’ értelmezés is.

Szeszélyes leveskockák
Forrás: Wikimedia Commons / gran / GNU-FDL 1.2

A gulyás leveskocka viszont egyértelműen hibás, csak a gulyásleveskocka (illetve ennek elválasztott változata, leginkább a gulyásleves-kocka). A csomagolás azonban ebben az esetben is védhető azzal, hogy a termék neve Gulyás, a leveskocka felirat pedig már a termékleírás része. Persze ez ellen szól, hogy azonos terméksorról van szó – de azt is láthatjuk, hogy a terméksorozat dizájnja (legalábbis a feliratok tekintetében) nem egységes.

Bár vannak fenntartásaink, úgy gondoljuk, hogy amikor jóhiszeműen is eljárhatunk, nem érdemes semmit se hibáztatnunk. Bár a megoldás kétségkívül nem elegáns, nem kell feltétlenül helyesírási hibákról beszélnünk.

Horvát István csalafintaságai 4. Jáfet, Magóg és magyarok mindenhol

Sorozatunk befejező részében Horvát Istvánt felmentjük a vádak alól. Nem(csak) ő a bűnös a magyar őstörténet bibliai felhőkakukkvárának felépítésében.

Eszközök és lehetőségek a digitális és a hagyományos nyelvtanórán

Az idei tanév valamilyen formában elkezdődik és lesznek nyelvtanórák is: ezekhez kínálunk most pár eszköz, segédlet.

Digitális tananyagfejlesztés és értékelés: tanfolyamok tanároknak

Senki sem tudja, mire számíthatunk ősszel: lesz-e hagyományos oktatás, vagy megint digitális tanrended vezetnek be? A 21. Századi Pedagógiáért Alapítvány ingyenes online képzéseket indít pedagógusok számára.

Indulj el egy úton, én is egy másikon Árpád-házi kéktúra Afganisztánból Baskortosztánba

Egy új genetikai tanulmány szerint III. Béla királyunk ősei 4500 éve Baktriából indultak Baskíriába.És onnan vajon hová mentek?

Mi az a kétnyelvűség, és miért érdekes nekünk?

Ahány nyelvet beszélünk, annyi embert érünk. Van-e ennek létjogosultsága? Ha igen, akkor mi az?

Horvát István csalafintaságai 3. Szótekerészeti agybukfenc

Sorozatunk 3. részében a „délibábos etimológiák” pihent elméjű szerzői után nyomozunk. Horvát István ugyan a világ minden táján talált magyarokat, de a neki tulajdonított aranybecsű szómagyarítások többsége nem tőle származik.

Mi a baj Trianonnal?

Trianon mai napig problémát jelent a nemzet életében. De miért? A kérdést most kognitív nyelvészeti szemszögből vizsgáltuk és elgondolkodtató eredményeket kaptunk.

Iskolai erőszak: kiderült, gyakorlatilag egy fillért sem költött a kormány prevencióra

Egy vasat sem nagyon költött a kormány az iskolai erőszak elleni prevencióra. Enélkül nyúlt a gumibothoz, szakmai megoldásoknak esélyt sem adott.

Sportos rítusaink

Vajon milyen jelentése és jelentősége lehet egy versenyről szóló tudósítás elolvasásának? Mi az, ami távolról nézve is érthetővé teszi a stadionban zajló eseményeket?

Százasak vagyunk?

Nem érdemes azon keseregni, hogy elvesztettünk valamit, ami sosem volt a miénk. Pláne, ha eközben elfelejtjük siratni azt, aminek a lehetőségét eljátszottuk.

Császári paranccsal mindnyájoknak bebaszni Budenz
kabátlopási ügye

Hogyan keveredett Budenz kabátlopási ügybe? Ki fordította először Arany Jánost üzbégre? Mi volt Vámbéry nagy bűne, és kiknek akart bebaszni?

Horvát István csalafintaságai 2. Magyarok a Paradicsomban

Isten első teremtménye, Ádám magyarul szólott oldalbordájához, Évához: adám néked az almát, s Éva megevé azt. Állítólag Horvát István találta ki ezt a butaságot. De ez nem igaz.

Keletre magyar! 4. rész. A sanjük birodalma

Az ázsiai hunok alapították az első nomád államot. Annyira jól sikerült, hogy később minden nomád őket utánozta. Sorozatunk lezárásaként az éji homályba veszett hsziungnu birodalom régi dicsőségét idézzük föl.

Iskolarendészet: egy látszatmegoldás diszkrét bája

A napokban ismét felröppent az a döntéshozói kezdeményezés, miszerint “ki kell vezetni az iskolából az erőszakot” mégpedig úgy, hogy az iskolarendészetet pedig be kell vezetni. Jóllehet ez a kezdeményezés nem újkeletű, mint az cikkünkből kiderül, a szakirodalom szerint inkább látszatmegoldásnak tűnik.

Spektrumon innen és túl 30 éve az autizmussal élők szolgálatában - az Autizmus Alapítvány története

Az Autizmus Alapítvány az autizmuskutatás és –ellátás zászlóshajójának számít Magyarországon. Cikkünkből megismerheti, hogyan született meg, és hogyan működik a „Delej utca”, mely egyfelől a világ tudományos vérkeringésének szerves része, másfelől pedig sok autista embertársunk legfontosabb, és sokszor sajnos egyetlen támasza.

NAT 2020 és az anyanyelvi nevelés

A módosított NAT valójában nem módosított, hanem új, csak sajnos nem a szemléletét tekintve. Gyors elemzés az új NAT anyanyelvi, elsősorban nyelvtani tartalmakat érintő kérdéseiről.

Keletre, magyar! 3. rész. Hol a Bajkál halat dajkál

Tengerecki Pál, a nagy utazó nyomába eredtünk, és útra keltünk a Bajkál-tóhoz. Jártunk múzeumban, kolostorban, történelmi emlékhelyen, míg végre megálltunk a nagy tó partján.

Ingyenes külföldi nyelvtanfolyamok: akár félmillió is járhat a kísérőtanároknak

Nem aprópénz, ami a hatályos törvények alapján járna a kéthetes külföldi „ingyenes” nyelvtanfolyamokra diákot kísérő pedagógusoknak. De kifizetik?

Keletre magyar! 2. rész: nomád régészeti konferencia Ulan-Udéban

Beszámolunk a konferenciáról: összkép, néhány előadás, hun és magyar őstörténet Ulan-Udéban

Készíts te is digitális tananyagot - Prievara Tiborral!

A #school oktatóportál és a nyest.hu 12 órás tanfolyamot indít pedagógusok számára, melynek célja, hogy a résztvevőket bevezesse a digitális tananyagok létrehozásának rejtelmeibe.

Keletre, magyar! 1. rész: négy nap a Transzszibériai vasúton

A honfoglaló magyarok egyik genetikai vonala Belső-Ázsiába vezet. Elindultunk Burjátiába, az ázsiai hunok földjére, hátha találnánk még ott rokonokat.

Anti-PC shaming

"Úgy vettem észre, a világ eljutott oda, hogy az embert sokszor azért alázzák, mert úgy ítélik meg, a politikai korrektség nevében (akármit jelentsen is az) vannak ellenérzései valamivel kapcsolatban."

Mindennapi előítéleteink Minden nőre legalább két férfi jut a Budapest-Moszkva-Strasbourg háromszögben

Vajon férfi vagy női neveket említenek gyakrabban az online magyar sajtóban? Melyik magyar település szerepel legtöbbször az online térben? A világ mely részeiről kapunk híreket? Több mint százezer cikket vizsgáltunk meg alaposan, hogy ezekre a kérdésekre kimerítő választ tudjunk adni.

Diskurzusjelölők 14. Ha feldobom semmi, ha leesik poén

Nem tréfálunk, amikor azt állítjuk, hogy a diskurzusjelölők (pl. hát, ugye) humorosak. Persze nem magukban, hanem a humoros szövegekben válnak a humor fontos elemeivé. És ez nem vicc!

A nagy kérdés:
a helyzetem
Amíg létezünk

Ha fiktív történetekkel találkozunk, mindig ott motoszkál bennünk a kíváncsiság: vajon mennyi lehet benne az igazság? Különösen, ha a történet az igazsággal szembeötlően egybevágó elemeket is tartalmaz.

Unikornis Tábor Unikornisok márpedig léteznek!

2019. július 15-től 20-ig unikornisok lepték el a székelyföldi Csernáton falu szélén található Malomkertet. Ott jártunk, s most beszámolunk róla.

Mindennapi előítéleteink Apának munkája van, anyának teste

Az úr bencés, a hölgy szexi. Az igazgató ügyvezető, az igazgatónő gimnáziumi. Falusi a CSOK, városi a hibrid Toyota. – Legalábbis ez derül ki napjaink online híroldalainak adataiból.

És csöpög a könny: Miért is, miért is, miért is? Hun‒ugor géntangó

Genetika és őstörténet ‒ megunhatatlan téma. Néha azonban már unjuk. „S itt valahol, ott valahol,/Esett, szép, szomorú fejekkel/Négy-öt magyar összehajol./Miért is, miért is, miért is?”

A hunok is finnugorok? A nagy finnugor dogmapara

Paradigmaváltás az őstörténetben? M. Lezsák Gabriella szerint a kommunizmus idején a pártállam által kijelölt vezető kutatók bebetonozták a finnugor dogmát. Mélyfúrással eredtünk a dogma nyomába.

Még több cikk a nyestről...
Információ
X