-
MolnarErik: Kedves Géki! Nem tűnt fel neked, h nagyon kevered a szezont a fazonnal? Ez a cikk nem az u...2021. 04. 19, 18:30 Az ugor lovakrul
-
gekovacsistvan: „Manapság sokan szeretnék kiszorítani a nyelvészetet az őstörténeti tudományok közül. Több...2021. 04. 18, 08:00 Az ugor lovakrul
-
mederi: @mederi: 8 Folytatás: Azt gondolom, hogy az ikes igék "érzékeny rendszere" a jelentőségéné...2021. 04. 16, 10:54 Helytelenül úgy mondjuk, hogy... – A...
-
mederi: @mederi: 1 Átgondoltam a korábbi véleményemet, és ma is fenntartom, azzal a különbséggel, ...2021. 04. 16, 10:47 Helytelenül úgy mondjuk, hogy... – A...
-
mederi: @mederi: 3 Szerintem az un. ikes igék nem elavultak, és nem fölöslegesek, még akkor sem, h...2021. 04. 16, 09:56 Nem látszódik különbség
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Csökkent az alap- és a középfokú oktatásban tanulók száma tavaly, a nappali tagozatos hallgatóké 2008-2009 óta keveset változott – olvasható a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) elemzésében, a Magyarország 2011 című, most közzétett kiadványban.
A KSH adatai szerint az általános iskolások száma 2011-ben 750 ezer volt. Tovább mérséklődött az első évfolyamot megkezdők száma, 2005 óta 3 százalékkal. 2011-ben 98 ezer kisiskolás kezdte meg az első osztályt. A sajátos nevelési igényű gyermekek száma 52 ezer, ebből gyógypedagógiai oktatásban mintegy 19 ezren részesülnek. A pedagógusok és a tanulók száma hasonló mértékben csökken, az egy pedagógusra jutó diákok száma évek óta stagnál.
A múlt évben 567 ezren, két százalékkal kevesebben vettek részt a középiskolai nappali képzésben, mint egy évvel korábban. Az elmúlt hat évben a szakiskolai képzésben részt vevők aránya ismételten növekedni kezdett.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Az óvodások száma 2008-tól emelkedik, 2011-ben 341 ezer óvodás gyermek volt. Az elemzés szerint a területi eltéréseket jelzi, hogy Észak-Magyarországon alacsonyabb azok aránya, akik három vagy több évig voltak óvodások, viszont magasabb azoké, akik zsúfolt, 25-nél nagyobb létszámú csoportba jártak. Az óvodai férőhelykínálatot jelentősen meghaladják az igények Pest megyében, 2010-ben az óvodák itt voltak az országban a legzsúfoltabbak.
A felsőoktatás nappali tagozatán 2011-ben szerény mértékben növekedett mind a jelentkezők, mind a felvettek száma, mindkét adat tavaly érte el az elmúlt húsz év legmagasabb értékét. A felvettek aránya nappali tagozaton 2008-ban volt a legmagasabb, akkor a jelentkezők 78 százaléka bejutott a felsőoktatásba. Azt követően jelentősen csökkent ez az arány, 2010-ben 65 százalék volt, 2011-ben viszont újra kismértékben emelkedett.
Az elemzés szerint a felsőoktatásba felvettek számának növekedését nem követte ugyanolyan ütemben a végzettek száma, ami mögött jelentős részben a szükséges nyelvvizsga megszerzésének nehézsége áll. A nyelvvizsga hiánya miatt 2010-ben 22 ezren nem szereztek oklevelet (közülük 12 ezren voltak nappali tagozatosok).
A KSH kitért arra is, hogy az Európa 2020 elnevezésű program keretében a felsőfokú végzettségűek arányát a 30–34 éves népességre vonatkozóan Magyarország 30 százalékra kívánja növelni. Ez az arány 2010-ben 26 százalék volt, és tíz év alatt 11 százalékponttal emelkedett - jegyezték meg.
A Magyarország, 2011 című kötetben bemutatják a társadalom legfontosabb jellemzőit, a népesedési viszonyokat, a munkaerőpiac alakulásának fontosabb tényeit és folyamatait, valamint az életkörülmények alakulását. Képet adnak a hazai és nemzetközi makrogazdasági és pénzügyi folyamatokról, valamint a nemzetgazdaság fontosabb ágazatainak teljesítményéről, és röviden áttekintik a környezet állapotát, illetve az energiatermelés és -felhasználás alakulását.