nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
  • szigetva: @aphelion: Én nem tudom, van-e különbség, bevallom, nekem eddig az nem tűnt fel, hogy erre...
    2019. 09. 16, 17:17  Anti-PC shaming
  • szigetva: @Cypriánus: www.youtube.com/watch?v=zvgZtdmyKlI
    2019. 09. 16, 17:15  Anti-PC shaming
  • csillagszemű: Ha már nyelvmentés: 1. www.melano.hu/csinaltam_ahogy_tudtam_int...kipedia_alapitojaval Men...
    2019. 09. 16, 13:14  Nyelvmentés sorozatokkal
  • aphelion: @szigetva: Hehe, és mindkettőre van Nyest cikk is a találatok között: www.nyest.hu/hirek/m...
    2019. 09. 16, 12:34  Anti-PC shaming
  • Cypriánus: @Mártonfi Attila: Nyilván aki támadja a PC-t az csak náci lehet. Na persze . Nem mondom ho...
    2019. 09. 16, 11:57  Anti-PC shaming
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Több pénzt!
A rektorok a gyakorlóiskolákért

A Magyar Rektori Konferencia arra kéri az Emberi Erőforrások Minisztériumát (Emmi), hogy az új törvényi szabályozás keretei között továbbra is biztosítsa az állami, egyházi és magán gyakorlóiskolák működéséhez szükséges finanszírozást, illetve ezen intézmények fenntartásában a felsőoktatási intézmények fenntartói jogosultságát.

nyest.hu, MTI | 2012. június 27.
|  

A rektori konferencia az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében kiemelte:a jelenleg működő gyakorlóiskolák és -óvodák a magyar oktatási rendszer nagy hagyományokkal rendelkező, a közoktatási feladatok mellett a pedagógusképzés, továbbképzés és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások minőségi intézményei.

Mint kifejtették: a közoktatási feladatok finanszírozása körvonalazódik, ugyanakkor a felsőoktatási funkciókhoz köthető tevékenységek és a működés, fenntartás finanszírozása egyelőre nem tisztázott.

A gyakorlóintézmények finanszírozásában a közoktatási normatívák kétszeres összege szükséges, mert ez biztosítja a más fenntartók által a közoktatási feladatellátásra biztosított támogatást és a gyakorlóintézményekben dolgozó pedagógusok többsége szakvezető vezetőtanár, akik több szakterületen egyetemi végzettséggel, szakvizsgával (...), kiemelkedő tapasztalatokkal rendelkeznek, ezért bérük magasabb az átlagosnál” – írták.


A pedagóguslétszám meghatározásához a közoktatási feladatokon túl a pedagógusképzésben, továbbképzésben vállalt szerepeket is figyelembe kell venni, amelyek következtében a gyakorlóintézményekben a feladatok ellátásához több pedagógusra van szükség rögzítették. Hozzátették: a szabályozás és a pedagógus-életpályamodell nem számol a vezetőtanári tevékenység külön támogatásával, pótlékkal történő elismerésével.

A felsőoktatás átalakuló finanszírozási rendszerében, a felsőoktatási intézmények költségvetési intézményi működéséhez illeszkedő köznevelési, gyakorlóiskolai feladatellátás támogatása, elkülönített támogatással biztosítható közölte a rektori konferencia.

A Magyar Rektori Konferencia állásfoglalása
a gyakorlóiskolákról

A jelenleg működő, az eötvösi alapokra épülő gyakorlóiskolák és - óvodák a magyar oktatási rendszer nagy hagyományokkal rendelkező, a közoktatási feladatok mellett a pedagógusképzés, továbbképzés és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások minőségi intézményei, közoktatási intézményrendszerünkben a színvonalas és eredményes oktatató-nevelő, felzárkóztató, tehetséggondozó és innovációs munka intézményei, a képzésben, a továbbképzésben a tartalmi, módszertani fejlesztés gyakorlati műhelyei. Gyakorlóiskoláink a köznevelési tevékenység eredményességében is kimagaslóak. Az Állami Számvevőszék legutóbbi vizsgálatában megállapította, hogy a gyakorlóintézményekben az iskolai munka eredményességének mutatói magasan az országos átlag felettiek.

Az új nemzeti köznevelési és felsőoktatási törvény méltán említi a gyakorlóiskolákat és – óvodákat olyan, a felsőoktatási intézmények által fenntartott, a képzés oktatási szervezetébe tartozó köznevelési intézményként (gyakorlóintézmény), amely részt vesz a hallgatók gyakorlati képzésében, a pedagógusképzésben. Nemcsak köznevelési, hanem felsőoktatási, pedagógiai kutatási, közművelődési, kulturális, művészeti és sporttevékenységükkel, könyvtári és értékőrző muzeális intézményi szolgáltatásaikkal is jelen vannak a régiók pedagógiai közéletében. A gyógypedagógus-képzést folytató felsőoktatási intézmény által fenntartott köznevelési intézmény (gyakorló intézmény) részt vállal a nevelő és fejlesztő tevékenységhez kapcsolódó szakmai szolgáltató feladatokból. Meghatározó szerepük van az új összefüggő iskolai gyakorlat mentorainak képzésében, illetve a velük való képzési együttműködésben.

Az új felsőoktatás fejlesztési koncepció szerint a gyakorlóintézmények állami és egyházi intézményi jogállása és működtetése az állami egyetemek és főiskolák fenntartásában biztonságot jelent, és a hivatkozott pedagógusképzési fejlesztési feladatok miatt is indokolt.
Az új törvényi szabályozás is igazolja, hogy a Kormány elkötelezett a gyakorlóiskolák rendszerének fenntartásában, és értékeik megőrzésében. Az állami és egyházi gyakorlóiskolák fenntartói az eddig bevált és jól működő gyakorlat szerint továbbra is a felsőoktatási intézmények.

A közoktatási feladatok finanszírozása körvonalazódik, ugyanakkor a felsőoktatási funkciókhoz köthető tevékenységek és a működés, fenntartás finanszírozása egyelőre nem tisztázott. A gyakorlóintézmények finanszírozásában a közoktatási normatívák kétszeres összege szükséges, mert ez biztosítja a más fenntartók által a közoktatási feladatellátásra biztosított támogatást és a gyakorlóintézményekben dolgozó pedagógusok többsége szakvezető – vezetőtanár, akik több szakterületen egyetemi végzettséggel, szakvizsgával (ez utóbbi törvényi előírás) és a pedagógus hivatás területein kiemelkedő tapasztalatokkal rendelkeznek, ezért bérük magasabb az átlagosnál. A pedagóguslétszám meghatározásához a közoktatási feladatokon túl a pedagógusképzésben, továbbképzésben vállalt szerepeket is figyelembe kell venni, melyek következtében a gyakorlóintézményekben a feladatok ellátásához több pedagógusra van szükség. A XXI. századi oktatási környezet megteremtésének anyagi finanszírozását is meg kell teremteni azért, hogy a hallgatók a gyakorlóhelyeken megismerhessék a legújabb infokommunikációs, kísérleti, fejlesztő és egyéb eszközöket is.

A szabályozás és az életpálya modell az általános köznevelési gyakorlatot követve nem számol a vezetőtanári tevékenység külön támogatásával, pótlékkal történő elismerésével annak ellenére, hogy a gyakorlóiskolai szakvezetőktől elvárt, megkívánt és teljesített kiemelkedő és magas színvonalú munka anyagi elismerésének fenntartását a jövőben is kiemelt feladatnak tekinti.

A felsőoktatás átalakuló finanszírozási rendszerében, a felsőoktatási intézmények költségvetési intézményi működéséhez illeszkedő köznevelési, gyakorlóiskolai feladatellátás támogatása, elkülönített védettséggel biztosítható.

Az MRK arra kéri az Emberi Erőforrások Minisztériumát, hogy az új törvényi szabályozás adta keretek szerint továbbra is biztosítsa az állami, egyházi és magán gyakorlóiskolák fenntartásában a felsőoktatási intézmények fenntartói jogosultságát, valamint a köznevelési és felsőoktatási (pedagógusképzési) feladatokat egyaránt ellátó gyakorlóiskolák értékeinek megőrzését és a színvonalas működtetést biztosító finanszírozását.

Budapest, 2012. június 26.

a Magyar Rektori Konferencia

(Forrás: a Magyar rektori Konferencia honlapja)

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X