-
Sándorné Szatmári: "Siegelinde" idézet a cikkben hangátvetés témában: "És nem mondják "motort" helyett soha a...2024. 09. 08, 10:27 Így műveld a nyelvedet
-
ganajtúrós bukta: *De tulajdonképpen lefedi mi is a bully (iskolai basáskodó, iskolai basa) és a bullying(is...2024. 08. 19, 22:01 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Tovább kutattam. 2006-os iskola újság Basáskodásnak lett lefordítva a szó, csak nem terjed...2024. 08. 19, 21:56 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 30 Nem azt írtam, hogy magyar, hanem..: "...a mai magyar nyelvben élő kelta szó...2024. 08. 19, 12:24 Még néhány mondat a rokonságról
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván, hiszen minden a magyarból van. Már csak az a kérdés, hogy a p...2024. 08. 18, 10:05 Még néhány mondat a rokonságról
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Július 11-14. között Zirc városa, valamint a Reguly Antal Múzeum és Népi Kézműves Ház fesztivált rendez Reguly Antal születésének 200. évfordulója alkalmából. Az esemény fővédnöke a Magyar UNESCO Bizottság.
A Reguly Fesztivál valóban fesztivál. Programja nagyon változatos: filmvetítés, kézművesfoglalkozás, koncertek, vándorfényképész (Reguly is készített daguerrotípiákat a palócoknál!), ismeretterjesztő előadások, beszélgetés a világ őshonos kis nyelveiről stb.
Az évforduló és a fesztivál ürügyén először idézzük fel a 19. század első felének két nagy magyar utazóját, Reguly Antalt és Kőrösi Csoma Sándort. Utána pedig érdemes külön kitérnünk Reguly egy-két gondolatára. Reguly és Kőrösi egyaránt a magyarság származását remélte megfejteni. A nép eredetének kérdésében mindketten a nyelv eredetét tartották döntőnek. Kőrösi Csoma Sándor a hun–magyar rokonság híveként 1819-ben indult kelet felé. Az ujgurokhoz akart eljutni, ott remélte nyelvünk rokonságát megfejteni. Tibetig jutott, ott ragadt, és lett a tibetológia megalapítója. A tibeti nyelv kutatását csak kitérőnek, de szükséges kitérőnek tartotta gondolatainak útján. Az egészet akarta megismerni és megérteni: a nyelvek kapcsolati hálóját, összeköttetésük rendszerét, hogy megértsen benne egy kis részt, a magyar nyelv eredetét. Ugyanez a törekvés: az egész megértésének igénye és a rendszerezés vágya hajtotta később Regulyt is.
Kőrösi Csoma Sándor 1842-ben hunyt el, akkor, amikor Reguly Antal éppen Szentpétervárott készült keleti utazására. Reguly 1843 őszén érkezett a Káma menti Perm városába. Télen átkelt az Urál hegységen, és megkezdte nyelvi gyűjtőútját a manysik (vogulok) és a hantik (osztjákok) körében. Hazatérése után a palócoknál is járt, és más utakat is tervezett. Csomának nem adatott meg, hogy a magyar nyelv eredetéről vallott elképzeléseit papírra vesse. Reguly sem tudott sort keríteni arra, hogy nyelvi anyaggyűjtését feldolgozza. A fennmaradt levelekből, úti beszámolókból lehet a két nagy tudós véleményére következtetni.
A korszak, amelyben éltek, a nemzeti ébredés időszaka, benne a mámoros reformkorral. Vannak, akik Noé bárkájáig vezetik vissza a magyar nyelvet, mások szerint Ádám és Éva is magyarul beszélt, és izgató hírek érkeznek a Kaukázusban megtalált magyarokról. Mindenki meg van róla győződve, hogy a hunok leszármazottai vagyunk ‒ a krónikák nem hazudnak. A finnek és a lappok rokonai viszont nem lehetünk, hiszen azok rettentő barbár népek, de különösen a lappok, egyébként is ezt a német Schlözer találta ki elvakult magyargyűlöletében.
(Forrás: Magyar hajdan és jelen élethű rajzolatokban magyarázó szöveggel…)
És akkor jött Reguly. Hogy jutott egyáltalán eszébe ilyen előzmények után, hogy a finnugorok kutatására adja a fejét? Szerencsére ezt megírta. Írásából kitűnik, hogy mennyire fölötte állt kortársainak. 1850-ben, akadémia székfoglalójában a dzungár és a magyar nép feltételezett rokonságával foglalkozott. Világosan látta, hogy azért a tudomány más ‒ több és komolyabb dolog, mint amit egyes emberek összeírogatnak a Szentírásban „pözsgő” magyar szavakról, meg a hunokról. Először is a tudomány „mindig az általánosságról megy le a különösségre”, vagyis az egész ismerete nélkül nem következtethetünk a részletekre. A tudósnak nem lehetnek prekoncepciói, a kutatás „nem ismer előleges nézeteket”. Véleménye szerint nincsenek különleges népek, a magyar nép sem ilyen. A tudomány „nem hiszi, hogy a természet méltánytalanul és mostohául hozott elő népeket, s hogy mit egynek az emberi tulajdonokból megadott, mástól megtagadta volna…”
Ezzel a gondolatával már Horvát István követőinek, a délibábos magyarkodóknak üzent, akik szerint a magyaroktól származik mindenki ezen a földgolyóbison, a magyarok fejlettebbek voltak: „mageresztők”, vagyis a földművelés elterjesztői, ahogy azt Horvát István levezette a magyar népnév általa kiagyalt etimológiájából. De üzent azoknak is, akik abban az időben lázasan keresték keleten maradt magyar testvéreiket. Legfőképp a Kaukázusban, ahogy erre fentebb utaltunk. Reguly szerint nem oldja meg a magyarság származásának kérdését, ha valahol találnánk még magyarul beszélő embereket. A probléma ennél összetettebb. Ha „Ázsiának valamelly szögéből valamelly testvér magyar nép varázsoltatnék szemeink elébe” munkálkodásunk „folyama az által meg sem változnék”.
A fentiekből látható, hogy Reguly a tudomány magasából tekintett le egyes tudóstársai és a lelkes amatőrök magyarkodására. És itt jön a meglepő csavar gondolatmenetében: egyáltalán nem hibáztatta őket ezért, sőt fontosnak tartotta tevékenységüket. Vajon miért?
Világosan megkülönböztette a rokonságkeresés két típusát: „A mi rokonsági kérdésünk felfogása is … szellemi fokozata szerint, különböző … az a mennyire tisztán a szív érzéseivel karoltatik fel: népiesnek, a mennyire az, érzéseiben szellemesített, és az öntudatos lélek befolyása által módosíttatott szív felfogásával nézetik: tudományosnak nevezhető”. A „népiesek” és „tudományosok” elkülönítése után azonban megértően szól a népiesekről is: „a lélek ábrándai és álmai, ott hol magasabb belátás képessége hiányzik, nem csak nem károsak, sőt felette nagy és jótékony szerepet játszanak, [az] adja a léleknek azon erőt és szilárdságot, mellyre az életben szüksége van.”
Reguly Antal szerint tehát kegyet kell gyakorolnunk minden dilettáns őstörténet- és nyelvrokonságkutatóval szemben. A kétszáz éve született nagy magyar tudós akadémiai előadásában ugyanazt mondta, mint néhány éve egy nem annyira nagy magyar gondolkodó, Simicska Lajos: mindenkinek jogában áll hunnak lenni.
Reguly csupán arra nem gondolt, hogy mit tegyünk, ha a népiesek kötelezővé teszik a hunságot. Van mentsége: ő még nem egy abszurd világban élt.