Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75229
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Avatar: @Nullius: "1. mert a természet törvényei változatlanok: ami régen egyesült, az most éppúgy egyesül ugyanazon eredménnyel;
2 . nem voltak kedvezőbb föltételek régen, mint most vannak. Laboratóriumainkb...
2012. 10. 01, 17:48
Kentucky dühös az evolúcióra
Fejes László (nyest.hu): @TheFist: Elsősorban nem az egyszerű nyelvhasználók a hibásak ebben sem, hanem azok, akik egyéni ízlésüket tudományos véleménynek álcázzák, illetve akik kifejezetten mások nyelvhasználatának cikizésér...
2012. 10. 01, 16:29
Ukrajna: egy nyelven sem tudnak beszélni?
TheFist: @Fejes László (nyest.hu): akkor ebből nem jöttem ki túl jól :))
2012. 10. 01, 15:05
Ukrajna: egy nyelven sem tudnak beszélni?
Fejes László (nyest.hu): @TheFist: Igen, ezek mind helyesek lehetnek egy-egy közösségben. Természetesen nem minden forma való mindenhova, de az is inkább ízlés kérdése, hogy bizonyos, a beszélt nyelvben általános formák haszn...
2012. 10. 01, 15:02
Ukrajna: egy nyelven sem tudnak beszélni?
TheFist: @Fejes László (nyest.hu): Köszönöm a magyarázatot. De ez alapján minden helyes amit használnak?? Úgy a kihangsúlyoz, az únszimpatikus, lerendez, stb. Ezek annak idején a gimnáziumban mind súlyos hibák...
2012. 10. 01, 14:42
Ukrajna: egy nyelven sem tudnak beszélni?
Nullius: "Argumentumunk a következő : jelenleg nincs ősnemzés: tehát sohasem volt. Probo consequentiam : 1. mert a természet
törvényei változatlanok: ami régen egyesült, az most éppúgy
egyesül ugyanazon eredmé...
2012. 10. 01, 14:33
Kentucky dühös az evolúcióra
Fejes László (nyest.hu): @TheFist: Nem mondtam, hogy Ön süt, csak azt, hogy ilyenek miatt szokás sütögetni.
Viszont a szerkezet nehezen mondható helytelennek, ha egyszer a nyelvhasználók használják. Az „illogikátlan” is éppen...
2012. 10. 01, 14:20
Ukrajna: egy nyelven sem tudnak beszélni?
TheFist: @Fejes László (nyest.hu): nem sütök rá senkire semmit, csak zavar mert helytelen. Olyan, mint az illogikátlan :)) pedig erre is van találat..
2012. 10. 01, 14:09
Ukrajna: egy nyelven sem tudnak beszélni?
Fejes László (nyest.hu): @TheFist: Hát, azért ez eléggé bevett szerkezet a maygarban: www.google.hu/search?q=%22hib%C3%A1t+v%C3%A9tenek%22
De jó példa arra, hogy a szerzőre emiatt is rá lehet sütni, hogy „nem tud magyarul” – ...
2012. 10. 01, 12:58
Ukrajna: egy nyelven sem tudnak beszélni?
Sigmoid: "helytelenül: gyilkos bálna"
Igen! Én, Besenyő I.V. István, azaz Besenyő Igazam Van István, megmondom maguknak, hogy ez helytelen! Há hülyék maguk? GYIILKOS BÁLNAAA?! Há beidézik a bálnát a bíróságra,...
2012. 10. 01, 12:20
Pavlov és a bálnák
Sigmoid: "a bálnákat és a többi tengeri emlősöket."
Nohát, há mán a Besenyő Pista Bácsi is az MTI-nek ír újságcikkeköt?!
2012. 10. 01, 12:17
Pavlov és a bálnák
TheFist: " hibát vétenek." - Gratulálok!
2012. 10. 01, 11:49
Ukrajna: egy nyelven sem tudnak beszélni?
Sigmoid: "szemben a Facebookkal, amely nem közöl hasonló adatokat, ellenben továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy a felhasználók valódi nevüket használják. Ez a kritikusok megítélése szerint veszélyeztetheti a b...
2012. 10. 01, 11:27
Jó üzlet-e a szólásszabadság?
Fejes László (nyest.hu): @bloggerman77: Persze, abban igazad van, hogy van a szkítának egy tágabb jelentése is, és ebben az értelemben akár a magyarok is tekinthetők szkítáknak. De ezek összességének meg nem sok köze van az i...
2012. 10. 01, 09:10
Honfoglalók? Magyarok?
bloggerman77: @Fejes László (nyest.hu):
"Azt ugye tudod, hogy a szkítákat azért tartják iráni népeknek, mert iráni nyelven beszéltek?"
**
A tudomány már meghaladta a szkíta=iráni axiómát, főleg az után, hogy sorban...
2012. 10. 01, 00:03
Honfoglalók? Magyarok?
Fejes László (nyest.hu): @Árpád fejedelem: Azt ugye tudod, hogy a szkítákat azért tartják iráni népeknek, mert iráni nyelven beszéltek? Csak a miheztartás végett. Remélem, ez azért nem fog lelohasztani.
2012. 09. 30, 21:10
Honfoglalók? Magyarok?
Árpád fejedelem: @Fan.Fanics:
Mi a kérdésed?
2012. 09. 30, 20:52
Honfoglalók? Magyarok?
Árpád fejedelem: @Fejes László (nyest.hu):
Igen, mert iranisták személynevekkel bizonygatnak. De genetikailag a ma élő iráni népek és a szkíták nem passzolnak, sem anyai, sem apai vonalakon. De mondjuk a finnek, észte...
2012. 09. 30, 20:52
Honfoglalók? Magyarok?
Roland2: "1-99 éves gyerekek részére" 100 éves gyerekek már nem is vehetnek részt benne ?
2012. 09. 30, 19:51
Rajzolj fát!
Pekkarin: Nagyon régóta kerestem már ezt a bandát! Köszi nektek! .)
2012. 09. 30, 11:19
Pariisin Kevät:
Matkalla etelään (Úton délre)
Etim: Ne haragudjatok ezt muszáj vagyok:
www.youtube.com/watch?v=X9tMXbYuEms
2012. 09. 30, 09:58
Milyennek látják a gyerekek?
Fan.Fanics: @Árpád fejedelem: Ez így elég zagyva, írhatnál részletesebben is :)
2012. 09. 30, 09:11
Honfoglalók? Magyarok?
Fejes László (nyest.hu): @Árpád fejedelem: „Jekatyerina Sztruszkaja lelohasztotta az iranistákat is génkutatásaival.” Valamit félreérthettél. Az iranista az iráni népek, nyelvek kutatója. Itt az -ista nem olyan, mint a hungar...
2012. 09. 30, 08:46
Honfoglalók? Magyarok?
Árpád fejedelem: A ruszkiknak sikerült "arcrekonstruálni és DNS mintát tipizálni, egy általuk csak Atilla dédapjának hívott fejedelmi hunnak. Érdekes eredmény jött ki! Napi kapcsolatban vagyok Borbálán keresztül orosz...
2012. 09. 29, 21:21
Honfoglalók? Magyarok?
Árpád fejedelem: @istentudja:
Én igen, de az már politika nem tudomány, és a lenácizásokból, lezsidózásokból már elegem van! :)
2012. 09. 29, 21:13
Honfoglalók? Magyarok?
Roland2: @Xebulon: renhirek.blogspot.hu/2010_07_08_archive.html
A Wiki azt írja,h. az uráli a 6-os számrendszert használta ( mivel a 7,a 10 és a 100 iráni átvételek ).
2012. 09. 29, 11:33
Az egyik tizenkilenc, a másik négyszer húsz
Fejes László (nyest.hu): @Xebulon: Ez nagyon jó kérdés, de egy külön cikket is megér!
2012. 09. 29, 07:40
Az egyik tizenkilenc, a másik négyszer húsz
Xebulon: És mi igaz abból, hogy magyar nyelv a hetes számrendszerre utal?
Azt hallottam, hogy a nyolcz és kilencz szóban a "z" a tízre utal - "egy híján tíz" és "kettő híján tíz" kifejezésből ered.
Mert korább...
2012. 09. 29, 01:35
Az egyik tizenkilenc, a másik négyszer húsz
Grant kapitány: @Nullius: A természet egészét nézve ma is ugyanazok az erők működnek, de a Föld természettörténetét nézve másfajta erők működnek ma, mint az élet kialakulása idején.
2012. 09. 28, 14:11
Kentucky dühös az evolúcióra
Fejes László (nyest.hu): @Földönkívüli: A -ze rész csak akkor utalhatna a tizesre, ha a maradék pontosan megfelelne az ’1’-’6’ jelentésű számoknak: ekkor valóban lenne egy -ze elem, amivel a ’11’-’16’ számok képezhetőek lenné...
2012. 09. 27, 14:06
Az egyik tizenkilenc, a másik négyszer húsz
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1864
| 1865
| 1866
| 1867
| 1868
| 1869
| 1870
| 1871
| 1872
| 1873
| 1874
...