Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75235
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
gorilla: @El Vaquero: C K O P S U V W X Z: ezek is úgy néznek ki, mint a kicsi párjaik, csak nagyobbak. Ennyi erővel ezekre is kéne pont.
2013. 08. 12, 15:45
I-re a pontot
El Vaquero: Szerintem ez a vitátok parttalan. Mondjuk engem is zavarni szokott a pontozott nagy I/J, jó, túlélem lelkileg, de szerintem gáz. Egyébként a magyar helyesírás azért nem rendel az I/J-re pontot, hogy n...
2013. 08. 12, 15:31
I-re a pontot
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): Hiába kötözködsz, akkor sem fogsz tudni meggyőzni arról, hogy a felületesség miért jobb egy pontos és érthető magyarázatnál, ami csak egy fél mondattal lenne több...
2013. 08. 12, 14:44
I-re a pontot
Fejes László (nyest.hu): @Antiszociális Nyelvészkedő:
1. Nincs igazad abban, hogy „a betűk alapvetően hangokat jelölnek” – hogy ne menjek messzire, ott van a kedvenc példád, a conquistador [konkvisztádor] ejtése, mely pont eb...
2013. 08. 12, 13:55
I-re a pontot
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): Mivel a betűk alapvetően hangokat jelölnek, és nem csak úgy vannak, ezért a precíz magyarázathoz hozzátartozik az is, ami írtam. Nem azért van egy ilyen betű, "mert van egy o...
2013. 08. 12, 12:42
I-re a pontot
Fejes László (nyest.hu): @Antiszociális Nyelvészkedő: „Azért, mert a törökben az i, İ és az ı, I két eltérő magánhangzót jelöl”
És ez mennyiben magyarázat? Hiszen nem mondod meg, hogy miért van a törökben két ilyen magánhangz...
2013. 08. 12, 11:50
I-re a pontot
Sultanus Constantinus: "Vannak azonban kivételek, mint például a török, ahol az i nagy megfelelője az İ. Ennek az az oka, hogy a törökben van pont nélküli kis ı is, és az I ennek a nagy párja."
Ez önmagában nem magyarázat, ...
2013. 08. 12, 10:58
I-re a pontot
GBR: @Pesta: ezt a krikitat megalapozatlannak tartom. Egyreszt nem igaz az, hogy sok haszontaln dolgot tanitanak, masreszt a "haszontalan" dolgok is segitik a gondolkodast, az agy fejlodeset, tehat semmi s...
2013. 08. 12, 07:07
Lehet-e nyelvtanból nyelvet tanulni?
Pesta: @Szalakóta:
csak kiegészítésként: szerintem az iskolai oktatásból kb. az összes dicsért „gyakorlatias" tantárgyat föl lehetne sorolni, hogy mennyi blablát bemagoltattak velünk, aminek az égvilágon sem...
2013. 08. 11, 21:30
Lehet-e nyelvtanból nyelvet tanulni?
Sigmoid: Azért írjuk így, mert mint nemzetközi kifejezés, ő is "örök idegen". :)
Ahogy például a latin közmondások. Az ember pl. nem ír le olyat, hogy "lúpusz in fábula" vagy "et tú, Brúte"...
2013. 08. 11, 18:14
Amblokk
mederi: Talán még a "BÓKlászás" (tetszés szerint jön-megy) kóros "változata"-ként is szóba jöhet, mert ha a ló megvadul, "BÉKés bóklászás" helyett, ugra-bugrál, a fejét vadul rángatja, mintha meg akarna "BÖK"...
2013. 08. 11, 16:38
Bokros kérdésre bokros válasz
mederi: Szerintem a bokorhoz semmi köze a ló megbokrosodásának.
Talán a "bók", mint "fejbólintás" lehet a megoldás...:)
Ha a BÓK (a fej bólintás) kóROS (mértékű):
1/
az embert "habókos"-nak mondjuk,
2/
a lova...
2013. 08. 11, 16:19
Bokros kérdésre bokros válasz
Sultanus Constantinus: Sajnos az emberek nagy többségét mindössze öt dolog érdekli: politika, közélet, szex, sport, autók. Így azoknak az online oldalaknak, amelyek nem ezek közül valamelyikről szólnak, eleve meg van pecsét...
2013. 08. 11, 16:15
Népszerű vagy népszerűtlen a helyesírási szabályzat?
El Vaquero: Persze merő véletlen, hogy pont a kínaiaknál lesz ilyen. Egyem a szívüket, hogy aggódnak a "korrekt" tájékoztatás miatt, nehogy rémhírek üssék fel a fejüket. Rendes tőlük, hogy védik a lakosságot.
2013. 08. 11, 12:46
Harc az internetes rémhírek ellen
El Mexicano: Erről írtam régebben a blogomban:
elmexicano2010.blogspot.hu/2013/01/nyelvtanulas-az-utcarol-es-tanfol
2013. 08. 11, 12:34
Lehet-e nyelvtanból nyelvet tanulni?
El Vaquero: @LvT: arra a "horvát"-ra gondoltam, amit horvát tévében, rádióban hallhatsz bemondóktól, és amelynek hallatán a horvátok nem/nem nagyon tudják területileg leszűkíteni a beszélő származását, nem tudnak...
2013. 08. 11, 12:18
Horvát-(szerb-)szlovén kiejtési útmutató
LvT: @El Vaquero: >> amiben nem vagyok teljesen biztos, mivel nem tudok horvátul, az a Dubrovnik kiejtése <<
Az irodalmi nyelvben szerb-horvát hangsúlyjelöléssel: <Dùbrōvnīk> (Szerbhorvát...
2013. 08. 10, 23:26
Horvát-(szerb-)szlovén kiejtési útmutató
Diczkó: "...nincs helyes és helytelen..."
- Beszédünk a kölcsönös megértést szolgálja. Vannak ezzel ellentétes irányú késztetéseink is, de ezek nyelvi szempontból nem nevezhetők helyesnek. Az argósodás minden...
2013. 08. 10, 23:23
Idegen szavak: károsak?
arafuraferi: Az helyesírásnácinak számít, ha valaki ezt olvassa ki ebből a kék kis képversből, hogy: "a JELENLEGI MAGYAR HIVATALOS helyesírási szabályzat KIEMELTen FONTOS,
BIZONYOS, hogy TECHNIKAI BIRTOKOSa KOMOLY...
2013. 08. 10, 22:15
Népszerű vagy népszerűtlen a helyesírási szabályzat?
GBR: @El Vaquero: "A nyelvet használat közben lehet megtanulni."
Ha csak ezt allitanad, nem vitatnam, ez igy van. A hasznalay kozbeni tanulast semmi sem potolja, kulonosen hasznos pedig anyanyelvi kornyeze...
2013. 08. 10, 18:26
Olyan-e a nyelv, mint az úszás?
El Vaquero: @GBR: pedig tartom, hogy felnőttként is lehet úgy nyelvet tanulni. Nehezen szervezhető, a módszer részletei, és a feltételek megteremtése rendkívül nehézkes, főleg tömeges méretekben, de működőképes l...
2013. 08. 10, 17:36
Olyan-e a nyelv, mint az úszás?
GBR: @El Vaquero: Akkor mi elbeszeltunk egymas mellett. En nem csak "szuzkent" szorosan e konkret kommentedre reagaltam, hanem, a nehany napja elkezdett, a temaba illo vita "anyagat" is magammal hoztam.
Ha...
2013. 08. 10, 14:34
Olyan-e a nyelv, mint az úszás?
GBR: Ez a cikk szinten rendkivul tolerans es befogado:
"Az, hogy „azért használja, hogy felvágjon vele”, a frusztráltak szövege: ők sajnálják, hogy nem vághatnak fel. Nyilván azok kezdtek magyarul sztájlis...
2013. 08. 10, 14:16
Idegen szavak: károsak?
Grant kapitány: @El Vaquero: És a nyelvbotlások? Azok vizsgálatából kiderül, hogy előre megtervezettek a beszélők megnyilatkozásai, nem lehetnek automatizmusokl
2013. 08. 10, 13:53
Olyan-e a nyelv, mint az úszás?
El Vaquero: @GBR: "Mert bar kesobb automatikus lesz a mozdulat, de eloszor nem kell a kodot a memoriadbol tudatosan elohivni, majd a megfelelo billentyut megkeresned?"
De, igen, a PIN kódnál és a gépírásnál előbb...
2013. 08. 10, 13:47
Olyan-e a nyelv, mint az úszás?
GBR: @El Vaquero:
A gepirasas, PIN kodos, gyaloglasos es nyeleses peldak mind igazak, senki nem vitatja oket. Csakhogy a temaban nem dontoek. A nyeles pl egy refelex, es nem tanult dolg. A csacsemo mar szu...
2013. 08. 10, 10:28
Olyan-e a nyelv, mint az úszás?
GBR: @Grant kapitány:
Grant kapitany, felreertesz. Te azt irtad, hogy a magyaroszagi ciganysag IQ- ja 80-100 koruli, mig a szerbiaie 70 koroli. Erre geff10 azt irta hogy az IQ nem lehet egy orszag 80-100 k...
2013. 08. 10, 10:11
Cigány? Roma? Dzsipszi? Melyik a píszí?
El Vaquero: A hagyományos, nyelvtani-írásbeli, akadémiai nyelvoktatásos módszer blődségéről nekem mindig az a példa jut eszembe, amikor még a külföldiek nyelvvizsgázhattak nálunk a saját anyanyelvükből. Elég morb...
2013. 08. 10, 09:40
Lehet-e nyelvtanból nyelvet tanulni?
El Vaquero: @Grant kapitány: na, akkor kapitányunk kezd belátásra térni. Lehet egy nap megérted azt is, hogy a nyelvi szabályok utólagos absztrakciók, amelyek nagy %-ban lefedik a nyelv jelenségeit, és innen nézv...
2013. 08. 10, 09:25
Olyan-e a nyelv, mint az úszás?
Grant kapitány: "A nyelvet teljesen ösztönösen, a szabályok ismerete nélkül sajátítjuk el."
Ezzel egyetértek, de ezt nem vitatják azok sem, akik szerint a beszélők "szabályok alapján működnek".
2013. 08. 10, 08:57
Olyan-e a nyelv, mint az úszás?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1585
| 1586
| 1587
| 1588
| 1589
| 1590
| 1591
| 1592
| 1593
| 1594
| 1595
...