Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75222
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
aryanem vaejo: @Fejes László (nyest.hu): "Az anyanyelvi beszélők így döntöttek. Az egy dolog, hogy mi van a szaknyelvben, az a szakma baja, ha elszakad a beszélt nyelvtől olyankor is, amikor annak semmi értelme (elv...
2013. 11. 08, 13:10
Alma a fájától
aryanem vaejo: @El Vaquero: "Az AkH. helyesírási szótára meg csak sztyep(p) formát, de ez nem jelenti azt, hogy e-s végződéssel helyesírási hiba lenne."
Akkor mit jelent? Szerintem éppen azt jelenti, hogy helytelen ...
2013. 11. 08, 13:07
Alma a fájától
Diczkó: @Krizsa/52:
Ez sem semmi! Könnyű annak, akinek saját szótára van. :)
"Van forrásod, hogy honnan vetted a pazjerta szót?"
- /Bárczi Géza: Magyar szófejtő szótár/
"FOGY – a héber pag = elpárolog. Jó de ...
2013. 11. 08, 13:01
Alma a fájától
szigetva: @mondoga: A magyar kub-, expresszion-, szürreal-.
2013. 11. 08, 12:34
Borzasztó szavakat képzők
tenegri: A medvékhez: en.wikipedia.org/wiki/Gobi_bear
2013. 11. 08, 12:33
Alma a fájától
tenegri: @aryanem vaejo: Na, most akkor a történészek bosszantására (bár nekem eddig nem tűnt fel, hogy létezne az emlegetett megszorítás) az orientalisztikában teljesen bevett a sztyeppe forma (de persze nem ...
2013. 11. 08, 12:28
Alma a fájától
mondoga: @Fejes László (nyest.hu): Ezt nem értem. Melyik szó "nem önálló"?
cube, expression, (sur)real...
2013. 11. 08, 12:22
Borzasztó szavakat képzők
tenegri: @El Vaquero: Az ábécék változása általában politikai változásokat jelzett. Eredetileg valóban inkább az egységesítés felé haladtak a Szovjetunióban, ezért nem csak olyan nyelvekhez dolgoztak ki ábécét...
2013. 11. 08, 12:12
Feloldják az X, a Q és a W tilalmát
szigetva: @Grant kapitány: Én itt csak idézőjelben és előtte kötőjellel látom az -izmus-t.
2013. 11. 08, 11:34
Borzasztó szavakat képzők
szigetva: @Fejes László (nyest.hu): Itt fogalmaztál rosszul: „De pl. a burger előtagja mindig értelmes szó [...], az izmus esetében soha.” Persze csak amennyiben a neveket értelmes szónak tartjuk. Grant is, meg...
2013. 11. 08, 11:33
Borzasztó szavakat képzők
Grant kapitány: @szigetva: Dehogynem szokták: democrat.blog.hu/2013/10/26/az_orbanizmus_nepszerusegenek_okai_magya
2013. 11. 08, 11:23
Borzasztó szavakat képzők
mondoga: @Krizsa: Ez a te rizsád. A török krizsák szerint meg a török az ősnyelv, abból lett a sumer, továbbá minden más kultúrnyelv. Neked velük kell vitatkoznod, köztük a helyed. :-)
2013. 11. 08, 11:22
Alma a fájától
Fejes László (nyest.hu): @Grant kapitány: @szigetva: Az izmusok nevében (kubizmus, expresszionizmus, szürrealizmus) a tő nem önálló szó. Az orbánizmus, leninizmus, thatcherizmus viszont nem izmusok. (Legalábbis én az izmus sz...
2013. 11. 08, 11:22
Borzasztó szavakat képzők
Fejes László (nyest.hu): @aryanem vaejo: Az nem érvelés, hogy szerintem így van, tehát így van. Az anyanyelvi beszélők így döntöttek. Az egy dolog, hogy mi van a szaknyelvben, az a szakma baja, ha elszakad a beszélt nyelvtől ...
2013. 11. 08, 11:18
Alma a fájától
szigetva: @Grant kapitány: Ebben igazad van, Fejes már a kommentjében cáfolja magát az orbánizmussal. Az viszont tényleg úgy látszik lenni, hogy a thatcherizmusra és az orbánizmusra nem szoktuk azt mondani, hog...
2013. 11. 08, 11:15
Borzasztó szavakat képzők
El Vaquero: @aryanem vaejo: a nyelv szempontjából lényegtelen, hogy mit várnak el töriszakon. A magyar nyelv beszélői, legyen szó akár sztenderd akár nem sztenderd nyelvváltozatról, igenis tömegesen használják a ...
2013. 11. 08, 11:13
Alma a fájától
szigetva: @aryanem vaejo: Azt, hogy a magyar anyanyelvűek milyen szavakat hogyan használnak, nem a történész szakma dönti el, hanem a magyar anyanyelvűek közössége. Tök mindegy, hogy te mint történész mit tarta...
2013. 11. 08, 11:11
Alma a fájától
Grant kapitány: @Fejes László (nyest.hu): "a burger előtagja mindig értelmes szó (az elvonás eleve azzal indult, hogy a ham-et a sonkával azonosították, az izmus esetében soha."
Na ez egy óriási tévedés. Az összes tu...
2013. 11. 08, 11:04
Borzasztó szavakat képzők
aryanem vaejo: @Fejes László (nyest.hu): Kedves Fejes Úr, ez nem érvelés. Mint azt a korábbi hozzászólásaimban írtam, a "sztyeppe" halandzsa, a hazai tudományos élet nem fogadja el.
Érvelhetek én is így. A hülyeség ...
2013. 11. 08, 10:38
Alma a fájától
Krizsa: @blogen: A török "őshaza" max. 3000 éves, mit kezdjünk vele? Pont annyit ér, mint a mai angol jövevényeken filózni, hogy a magyar nyelv jé mennyire angolos... A törököknek a magyar nyelv eredetéhez, a...
2013. 11. 08, 10:33
Alma a fájától
aryanem vaejo: @szigetva: Köszi, de a Wikit inkább hagyjuk. Komolytalan. Történész szakon az első évben rögtön azzal kezdik, hogy aki "sztyeppézik", azt elhajtják, mint a magzatot.
A töriblogon is volt erről vita, l...
2013. 11. 08, 10:32
Alma a fájától
Fejes László (nyest.hu): @Diczkó: Nehéz lesz szót értenünk, mert én nem tudom, hogy mi az a „hangszabály”. A facsarásaidban meg paszírozásaidban nem szeretnék részt venni. Egy ideig biztosan szórakoztató lenne magyarázni, hog...
2013. 11. 08, 10:19
Alma a fájától
blogen: @Roland2: A török őshaza Mongólia középső területén belesik a medvék elterjedésének területébe. Pontosabban a sztyeppének azon a részén sincs medve, de ott vannak a sztyeppe körül hegyek és erdők is m...
2013. 11. 08, 10:00
Alma a fájától
Diczkó: @Fejes László (nyest.hu):
Kérdezhetem másképp is. Ha nálunk oly bőven akadnak idegen hangszabályokat követő szavak, akkor a ránk jellemző hangszabályokat követőek hol és milyen arányban lelhetők föl r...
2013. 11. 08, 09:56
Alma a fájától
szigetva: @aryanem vaejo: „Nincs olyan, hogy "sztyeppe"”
hu.wikipedia.org/wiki/Sztyeppe
2013. 11. 08, 09:49
Alma a fájától
Krizsa: A magyar láncragozó nyelv. Minden ilyennek csak szótagonként lehet elemezni a "ragadmányait" - értsd a GYÖK (a mássalhagzó váz) UTÁNI bármiket.
Ez a ragozó nyelvek "logikája": Mindig csak egy szótag r...
2013. 11. 08, 09:45
Borzasztó szavakat képzők
aryanem vaejo: @Roland2: "A térkép szerint a török nyelvek ayi/ayu szava őstörök eredetű, márpedig a török népek nagyrésze sztyeppén él vagy élt. "
1. Nincs olyan, hogy "sztyeppe". Vagy "sztyepp" (oroszosan, vagy "s...
2013. 11. 08, 09:38
Alma a fájától
Fejes László (nyest.hu): @Fejes László (nyest.hu): Bocs, a mellérendeléses tesztre inkább angol adatokat illett volna hoznom: www.google.hu/search?q="ham+or+cheeseburger" – elég sok találat van rá, tehát legalább a beszélők e...
2013. 11. 08, 09:26
Borzasztó szavakat képzők
Krizsa: @El Vaquero: mnt Magyarországon.
2013. 11. 08, 09:15
Feloldják az X, a Q és a W tilalmát
Fejes László (nyest.hu): @El Vaquero: Nem látok bele, de szerintem a változások egyik oka az lehetett, hogy egy koncepció szerint egységes ábécét akartak összeállítani az összes nyelvre, de legalábbis a Szovjetunió összes nye...
2013. 11. 08, 09:05
Feloldják az X, a Q és a W tilalmát
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1502
| 1503
| 1504
| 1505
| 1506
| 1507
| 1508
| 1509
| 1510
| 1511
| 1512
...