Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75260
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Crystalheart: Egyébként milyen érdekes megfigyelni, hogy a modern korban gyakran annyifelé szakad egy nyelv, ahány médiaterületre oszlanak a beszélői. Egy médiaterületen belül pedig észrevehetően standardizálódik a...
2014. 02. 19, 17:01
Lázadás a köztes nyelv ellen
mondoga: Elég gyenge cikk. -:(
Nem egészen világos, mi volt a szerző célja - a kötözködésen túl.
"Tóta W. Árpád cikkében nyelvújítással próbálkozik, de azonnal el is veti saját ötletét. Ugyanakkor megtalálni v...
2014. 02. 19, 16:30
Mire nem elég a magyarság?
El Vaquero: Tipikus. Kicsi, egzotikus, ritkán tanult, népszerűtlen nyelvekre angolul adnak ki könyveket, más nyelveken nem. Ezért IS jó, ha valaki jó angolból.
2014. 02. 19, 16:28
Letölthető erza nyelvkönyv hanganyaggal
Galván Tivadar: Egy pillanatra a pasigraphiára gondoltam, mint az írások eszperantójára. Lehet, hogy egyszer majd arról is lesz szó?
A cikk egyébként szvsz nagyon hasznos.
2014. 02. 19, 16:27
Az írások eszperantója
Sultanus Constantinus: Akkor ez azt jelenti (ha jól értelmezem az ábrát), hogy a spanyolok nagyon szolidárisak és konzervatívak, ezzel szemben a magyar fiatalok újítók és egyéniek?
2014. 02. 19, 16:26
Mi jellemzi a kivándorló generációt?
El Vaquero: Előtt kimaradt, de a cot-caught mergerre sokkal pontosabb név a low back vowel merger, pont az előző hozzászólásomban írt összetettség miatt.
A cot-caught összeolvasztás másik oldalról is kezd ...
2014. 02. 19, 16:25
Az írások eszperantója
El Vaquero: @challengeofusenglish: "Nagyon szeretem a cot - caught mergernek nevezett jelenséget. De ennek a részleteibe nem megyek bele."
Maga a jelenség, és az általa előállított hangzás nekem is kedvenc...
2014. 02. 19, 16:12
Az írások eszperantója
blogen: A pszeudo-törzsnevek azért pszeudók, mivel nincs egyértelmű etimológiájuk, csak úgy viselkednek mint a törzsnevek, ezért nem lehet ezt megmondani. Ha például a berény a török "berendi" vagy valami has...
2014. 02. 19, 15:45
A magyar -ny végződések kalandos története
El Vaquero: @szigetva: így van. Alapvetően minden szótár brit, kivéve a Webster szótárai és a Random House. Meg van egy harmadik amerikai szótár, a Heinle's Newbury House, a neten is elérhető, de komolytalan már ...
2014. 02. 19, 15:39
Az írások eszperantója
challengeofusenglish: Ilyen még nem volt. Alighogy leírtam: cot - caught merger, csörgött a mobilom, hogy mi a fene az? (OK ki lehetne guglizni).
Nézzünk egy szót: law
Hogy mondja a brit: /lɔː /
Meg lehet hallgatni: www.ox...
2014. 02. 19, 15:34
Az írások eszperantója
challengeofusenglish: @szigetva:
A Longmannek van amerikai angol szótára is. Karácsonyra kaptam és ahogy a szerző listát látom, ameriakai szerzők dolgoztak rajta. Adtak hozzá CD-t is. Nagyon jó. Igazad van alapvetően a LOn...
2014. 02. 19, 15:17
Az írások eszperantója
licidepot: A farizeusok csoportja a görög korszakban jött létre, erőteljes reakcióként a zsidóellenes hellenizmusra. Jézus napjaiban már azonban merev, hagyományokhoz kötődő, paragrafusrágó, büszke, önelégült té...
2014. 02. 19, 15:11
Farizeusok, szamaritánusok, szadduceusok?
licidepot: Az északi tíz törzs miután kivált, áttért a borjú imádatra. Isten ezért megengedte az asszíroknak, hogy i. e. 740-ben az uralmuk alá hajtsák ezt a területet. Eltávolították a lakosság nagy részét, és ...
2014. 02. 19, 15:03
Farizeusok, szamaritánusok, szadduceusok?
licidepot: A szadduceus név valószínűleg Cádok főpap nevével van kapcsolatban. Cádok leszármazottai Salamon idejétől fogva töltötték be a papi tisztséget. Ám nem mindegyik szadduceus származott ebből a családból...
2014. 02. 19, 14:58
Farizeusok, szamaritánusok, szadduceusok?
benzin: berény, ladány, surány is ilyen átalakult szóvégű ?
2014. 02. 19, 13:51
A magyar -ny végződések kalandos története
benzin: @mondoga: onnét van. oda egy olyan történész írta be akinek adok a véleményére. Egyébként emlékeim szerint khorenei mózes is írt hunnigurokról az V. században.
Egyébként min vitatkozunk, szerinted ez ...
2014. 02. 19, 13:42
Magyar harcos sírjában
török szöveg?
mederi: Lehet, hogy egyfajta "szlávos hatás", hogy a szó elején "bizonytalanná válik" az "l"?
"Szituációs" kapcsolat van szerintem a:
-lék/ jég
-lik, luk, lak/ jug (yug) (szláv dél, déli), (j)ug-ar
-lo(c)k (e...
2014. 02. 19, 13:23
Lyuk, luk, lik
Lukubnaj: Köszönjük szépen a cikket!
Az irgalmas szamaritánushoz egy másik lehetséges olvasat: a hagyományos zsidó törvények szerint aki hozzáért egy véres, összevert emberhez, az meghatározott ideig tisztátala...
2014. 02. 19, 13:13
Farizeusok, szamaritánusok, szadduceusok?
Sultanus Constantinus: Érdekes cikk, két észrevételem lenne.
1. Némi ellentmondást vélek felfedezni. Az, hogy "nem volt következetes [n] > [ny] változás", szerintem szembemegy azzal, hogy mégis így vettük át az [n] végű ...
2014. 02. 19, 12:26
A magyar -ny végződések kalandos története
szigetva: @challengeofusenglish: (1) a Longman alapvetően pont brit, (2) az amerikai átírásokban nem csak úgy nem teszik ki a hosszúságjelet, hanem másképp elemzik a magánhangzók szembenállását. A brit (jonesi)...
2014. 02. 19, 12:02
Az írások eszperantója
challengeofusenglish: @challengeofusenglish:
De mivel úgyis az amerikai szótárakat használom (pl. Longman), (ők nem teszik ki a kettőspontot), így nem zavar.
2014. 02. 19, 11:42
Az írások eszperantója
challengeofusenglish: @El Vaquero:
Pontosabban én a magyaros átírásból kiinduló rendszert mondanék. Szigetva rendszerében van ráció. Van néhány nagyon találó jele (jobb mint az IPA), de van néhány nagyon furcsa, ami nálam ...
2014. 02. 19, 11:35
Az írások eszperantója
Galván Tivadar: Tótáról -- munkásságát ismerve -- iróniát nehéz föltételezni, alkotásaiban általában lilába hajló veres fejjel, eltorzult vonásokkal, artikulálatlanul üvölt. A magyarság kifejezést pedig szitokszóként...
2014. 02. 19, 11:32
Mire nem elég a magyarság?
Krizsa: Nem kellett volna előbb azon gondolkozni, hogy a magyar (orosz, akármilyen szláv, stb.) nyelvekben miféle hang az NY? Próbáld ki bármely szón: összetett hang. Ny=N-i/j.
Vagy N + I (melléknév képző), v...
2014. 02. 19, 11:31
A magyar -ny végződések kalandos története
okeyo: Nagyon érdekes cikk, köszönet érte.
Az -ny végű szók kialakulásában, gondolom, valamilyen szerepet játszott az itt talált, készen kapott szláv helynévanyag is.
Néhány példa szűk pátriámból: Mikolcsány...
2014. 02. 19, 11:29
A magyar -ny végződések kalandos története
El Vaquero: @challengeofusenglish: én is támogatnám, hogy a nyest IPÁ-zzon. Írom ezt annak ellenére, hogy az IPÁ-t sem tartom jó megoldásnak, mert sok különböző hangot összemos és pontatlanul jelöl, főleg a magán...
2014. 02. 19, 11:24
Az írások eszperantója
challengeofusenglish: Én nagyon támogatom az IPA-t, mert lényegesen elterjedtebb, szerintem pontosabb is mint a nyest.hu által alkalmazott saját rendszer az angol témájú cikkeknél. Na jó szigetva próbál egy saját, következ...
2014. 02. 19, 11:09
Az írások eszperantója
mederi: Nagyon köszönöm ezt az alapos tájékoztatást a témával kapcsolatban!:)
Két hozzáfűzni valóm volna:
-Arra gondolok, hogy pl. a "ken" és a "fon" szavak népies változata "keny" és "fony". A "kenj!" és "fo...
2014. 02. 19, 10:45
A magyar -ny végződések kalandos története
Máthé Elek: @szigetva: Ezt lájkolom, mert én is erre gondoltam.
2014. 02. 19, 10:34
Mire nem elég a magyarság?
szigetva: Az nem lehet, hogy TWÁ ironizál? Hogy hiába magyarította ezt valaki évtizedekkel ezelőtt így, nem terjedt el. Ergó nem mindenre elég a magyarság. (Legalábbis én így értettem.)
2014. 02. 19, 09:14
Mire nem elég a magyarság?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1387
| 1388
| 1389
| 1390
| 1391
| 1392
| 1393
| 1394
| 1395
| 1396
| 1397
...