Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75220
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
nudniq: @Sultanus Constantinus: "Értem. Tehát az angolon kívül a világ összes nyelve tonális, és minden nő terhes." hát, rosszul érted:
Az angol nyelv ezekszerint biztosan nem tonális (így ha csak egynyelvű a...
2014. 02. 27, 00:15
Abszolút hallás felnőttkorban?
nudniq: @pind: lehet,h abban igazad van,h nagyon sok embernek, akiről azt hisszük,h abszolút hallása van, valójában csak az van, amit írsz. De szerintem lehetnek (lehet,h nem is kevesen) igazi abszolút hallás...
2014. 02. 27, 00:10
Abszolút hallás felnőttkorban?
nudniq: @El Vaquero: Relatív hallásnak azt hívják,h ha megadok neked egy hangot, meg egy másikat, akkor meg tudod mondani a hangközüket. Ezzel a képességgel emberek tömegei rendelkeznek, (és úgy tudom, tanulh...
2014. 02. 27, 00:05
Abszolút hallás felnőttkorban?
petic: Minden nap egy alma, és a doktor alma (An apple a day keeps the doctor away frappáns magyar fordítása) - a Bud Spencer és Terence Hill rajongók számára jól ismert mondás.
2014. 02. 26, 23:29
Magyarázat alma?
Galván Tivadar: @Sultanus Constantinus: Persze, én is úgy tudom. Gárdonyi terjesztette eztet az Egri csillagokban.
2014. 02. 26, 22:40
Magyarázat alma?
Janika: Egy külföldi ismerősömmel hasonlò problémába ütköztem. Ő azt nem értette hogy miért mondjuk gyakran azt hogy "tökjó" a nagyon jó helyett. A magyarok ennyire szeretik a tököt? Miért nem pl krumplijó va...
2014. 02. 26, 21:50
Magyarázat alma?
Falvay Dóra: Uff, mégis tudok valamit a német tájszólásokról. Hallottam, hogy bizonyos vidékeken mondanak olyat, hogy ebbes, etwas helyett. Az viszont már nem semmi, hogy Besenyő Pista bácsit idézzem.
2014. 02. 26, 21:24
Magyarázat alma?
Falvay Dóra: Afesz (alef-pé-szamekh), ige, megszűnni, kifogyni. Efesz, hn. főnév, több jelentés, mind a semmiséget vagy az elfogyást járja körül. Ezt bibliai szótárból veszem. Mózes 5. és 4. könyvéből, Bírákból, k...
2014. 02. 26, 21:20
Magyarázat alma?
Sultanus Constantinus: @Galván Tivadar: Hát, én eddig úgy tudtam, hogy az alma (mint gyümölcs) török jövevényszó.
Mindenesetre én még a példaként felhozott kifejezésekben sem hallottam soha. Hallottam már olyat, hogy "túró(...
2014. 02. 26, 21:19
Magyarázat alma?
Galván Tivadar: @Sultanus Constantinus: Tessen leereszkedni az egyszerű nép által látogatott italmérésekbe, ott a berendezés standard részét alkotják az efféle táblák:
gungldekor.hu/userfiles/Image/humoros/Hitel%20al...
2014. 02. 26, 20:17
Magyarázat alma?
Fejes László (nyest.hu): @Sultanus Constantinus: Akkor nyilván a szó ilyen használata alma.
@Falvay Dóra: Ez azért több kérdést is felvet.
1. Mi a szónak az eredeti jelentése? Eléggé elvont fogalom, ezek általában valamiből s...
2014. 02. 26, 20:10
Magyarázat alma?
Krizsa: Nem megy ez az IND nyelvészkedés héber tudás nélkül. Az alma valóban az almoni = akárki, ismeretlen jelentésű héber szóból származik.
De nem ALMA, hanem összetett szó:: AL-MONI = felette-számlált, vag...
2014. 02. 26, 20:05
Magyarázat alma?
Szonja: @Szonja: Az hogy nem igazán jó a zsonglőrözik- a ZoNGoRáZiK-on jobban látszik. Zongora- úZ Ka, aKi. De az már nem fér bele, hogy aki csak próbálgatja, az ZonGorKoDiK.
Alapvetően az egyik az ÜGYKÖDIK-r...
2014. 02. 26, 19:54
Egy kis nyelvészezés
Szonja: A zsonglőrködikből én nem így emelnék ki.Ködik, váza (régen nem jegyeztek le magánhangzót) K.D.K aK-aDe-Kő aKi eDe aKa szerintem Ki (valaki, aki) D (Gy-szabályos hangzóváltás) ed-üd-ügy(eGy) aKa- őssz...
2014. 02. 26, 19:48
Egy kis nyelvészezés
blist: Csak úgy laikusként egy ötlet: a bibliai tiltott gyümölcs mint eredet? Tudom, az nem mindenhol alma. :)
2014. 02. 26, 19:41
Magyarázat alma?
Szonja: A többek között nem meghatározott több közül egy példa kiemelése. A többi között egy konkrétabb sokaságból egyre utalás. (pl. Többek között arról sem tudok, hogy milyen nap van ma. Ez az új ló elfér a...
2014. 02. 26, 19:34
Többek között a bunkóság
Falvay Dóra: Ha az almának "epes" (osztrák) formája is játszik, akkor talán érdekes, hogy héberül viszont az "efesz" nullát, semmit jelent.
2014. 02. 26, 19:31
Magyarázat alma?
szigetva: @Sultanus Constantinus: Valahol olvastam, hogy a rumén 'da' < ITA.
2014. 02. 26, 19:11
Igen: a magyar helyeslés eredete
Sultanus Constantinus: Soha nem hallottam erről a jelentéséről.
2014. 02. 26, 18:51
Magyarázat alma?
El Vaquero: @MolnarErik: nem emiatt kritizáltam eredetileg a másik cikk címét. A Word ellenőrzője nagyon komolytalan, aláhúzigál mindent, mindenféle hülye és fals indokkal.
2014. 02. 26, 18:34
Mikor kell a „mint” elé vessző?
MolnarErik: Ez a legjobb poén a word nyelvhelyesség-ellenőrzőjében. Mindig aláhúzza zölddel: "Szem vessző kell a mint elé. Á lehet, h mégsem. De, asszem, mégis kell." :)
2014. 02. 26, 18:32
Mikor kell a „mint” elé vessző?
Sultanus Constantinus: @pind: Ez annyiból elég furcsa, hogy az újlatin nyelvek 'igen' szava pont nem a latin "est'-ből származik, hanem vagy a "sic"-ből, vagy az "hoc"-ból. A román "da" kivételével, ami szláv átvétel. (A sz...
2014. 02. 26, 18:19
Igen: a magyar helyeslés eredete
El Vaquero: @pind: egyáltalán nem. Tévedsz. Amit leírsz, azt nem hívják sehogy, talán relatív hallásnak lehetne nevezni. Az abszolút hallású embernek nem kell semmihez hasonlítani a hangot, hanem megismeri, mint ...
2014. 02. 26, 17:40
Abszolút hallás felnőttkorban?
mederi: @Sultanus Constantinus: @pind:
A tagadást többnyire egy rövid, határozott tiltás (ne!, nem szabad!) előzi meg, ami felszólító (érzelmileg feszült) módban történik, bizonyításra, magyarázkodásra nincs ...
2014. 02. 26, 17:15
Igen: a magyar helyeslés eredete
mederi: @El Vaquero:
A "vá"kimondási "tükörpárja" "ávv" vagy "ááv" (az abc szerinti "vé"-jé "évv vagy éév") volna szerintem az alábbiak alapján..:)
Az "agg" szó ismeretlen eredete kapcsán jutott eszembe, hogy...
2014. 02. 26, 16:35
Igen: a magyar helyeslés eredete
pind: Érdemes megnézni a Biblia fordításokat, mikor kezdik használni az "igen" szót, és azelőtt mit használtak helyette. pl Mt 5.37 latinul:
"sit autem sermo vester est est non non"
Ezt a modern fordítások ...
2014. 02. 26, 16:30
Igen: a magyar helyeslés eredete
pind: Az abszolút hallásra nekem saját, dilettáns elméletem van, saját tapasztalat alapján. Én néha eltalálom a C-T, néha nem. Én úgy érzem, hogy az abszolút hallás sokszor csak relatív hallás, melynek a vi...
2014. 02. 26, 16:22
Abszolút hallás felnőttkorban?
El Vaquero: Meg most nézem, hogy észt rokonaink is Némó nyomába erednek, mást nem nagyon tudnak csinálni, de a finnek sem fognak örülni.
2014. 02. 26, 16:18
Milyen lesz Európa 2100-ban?
El Vaquero: Ez jó, tenger nálunk, meg területet foglalunk vissza a románoktól. Nem Orbán rajzolta ezt véletlenül? Ha belegondolok, lehet mégsem, mert az ő 2100-as térképén Magyarország már egész Európát elfoglalt...
2014. 02. 26, 16:15
Milyen lesz Európa 2100-ban?
Sigmoid: @El Vaquero: Abszolút hallással nem születik senki. Az abszolút hallásra való KÉPESSÉGGEL lehet születni. Ha az ilyen ember rendszeresen ki van téve A=440Hz-re hangolt zenének, pl. mert zenésznek tanu...
2014. 02. 26, 16:15
Abszolút hallás felnőttkorban?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1376
| 1377
| 1378
| 1379
| 1380
| 1381
| 1382
| 1383
| 1384
| 1385
| 1386
...