Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75220
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
El Vaquero: @Sigmoid: akit képeznek, az lehet, de vannak emberek, akiknek alapból van abszolút hallásuk, és ők azt is meg tudják mondani, ha egy hang két standard félhang közé esik. A nem sztenderd skálájú, nem 4...
2014. 02. 26, 14:06
Abszolút hallás felnőttkorban?
Sigmoid: A neuroplaszticitást meg a tDCS is növeli. :) (google it)
2014. 02. 26, 13:41
Abszolút hallás felnőttkorban?
Sigmoid: @El Vaquero: Arról nem is beszélve, hogy akit abszolút hallásra képeztek, az be van szorítva egyetlen hangolási rendszerbe, egyetlen sztenderd A-ra, és nem ritka hogy tengeribetegséget kap, ha más han...
2014. 02. 26, 13:37
Abszolút hallás felnőttkorban?
Sultanus Constantinus: Érdemes lenne azon elgondolkozni, miért van az, hogy tagadószó minden nyelvben van, igenlő viszont nincs. Szerintem azért, mert a tagadás mindig jelölt, ti. az, hogy valami nem történik, máshogy nem l...
2014. 02. 26, 13:00
Igen: a magyar helyeslés eredete
El Vaquero: @Sultanus Constantinus: a bolha meg megsüketül, ha kiműtjük az összes lábát, hiába mondjuk neki, hogy ugorjon.
2014. 02. 26, 12:57
Abszolút hallás felnőttkorban?
Sultanus Constantinus: "(Azért csak férfiak, mert a valproátsav szedése nem ajánlott terhesség esetén, és azért csak egynyelvű angol beszélők, mert az abszolút hallás képessége a tonális nyelvek anyanyelvi beszélői körében ...
2014. 02. 26, 12:42
Abszolút hallás felnőttkorban?
El Vaquero: Szerintem a magyar "jó" eredjen mindjárt az AAVE-ből: yo' homie :D
Inkább a nemleges a-a kifejezés eredetére lennék kíváncsi, főleg, mert az angolban is létezik ah-uh. Érdekesség, hogy mindkét ...
2014. 02. 26, 12:35
Igen: a magyar helyeslés eredete
El Vaquero: Mondjuk ez az abszolút hallás agyonreklámozott dolog. Maximum vonós, vagy beosztás nélküli hangszerhez jön jó, a többihez egyáltalán nem kell, és nagyon előnyt sem jelent. Ma már mindenkinek van számí...
2014. 02. 26, 12:28
Abszolút hallás felnőttkorban?
Fejes László (nyest.hu): @Noémi: DE akkor nem az a lényeg, hogy EGYMÁST nem ismerik, hanem az, hogy ŐKET.
2014. 02. 26, 10:58
Indulj el egy úton...
mederi: @DJS:
Engem mindig kijavítottak gyerekként, ha azt válaszoltam "igen" helyett, hogy "jó", "jól van", amiért magamban nagyon bosszankodtam..:)
Lehet abban valami, hogy megkérdezted: "ha előtte nem volt...
2014. 02. 26, 10:23
Igen: a magyar helyeslés eredete
Noémi: @Fejes László (nyest.hu): igen, én is erre gondolok. Olyan helyre mennek, ahol nem tudják róluk, hogy az ő kapcsolatuk tiltott, vagyis nem ismerik az ő társadalmi/családi hátterüket - vagyis lényegébe...
2014. 02. 26, 10:22
Indulj el egy úton...
Sultanus Constantinus: @Molnár Cecília: Hát igen, ezért voltam bajban én is a fordításával. Azt hiszem, a spanyolban az olyan jellegű kifejezéseket nevezik így, mint cuánto 'mennyi', cuanto 'amennyi', tanto 'annyi', mucho '...
2014. 02. 26, 10:12
Sok kísérleti nyúl kutatót győz?
Molnár Cecília: @Sultanus Constantinus: A hagyományos terminológiában számhatározó van, illetve mennyiségjelző.
A kvantor egyiknek sem felel meg teljesen. Ez valójában egy logikai terminus technicus. Olyan logikai op...
2014. 02. 26, 09:58
Sok kísérleti nyúl kutatót győz?
Sultanus Constantinus: "A tesztalanyok azonban nem viselkedtek az elvárt módon. Ahelyett, hogy a fentiekben idézett, beágyazásos szerkezetet használták volna, belehelyezkedtek a képen szereplő alak helyzetébe és a nevében e...
2014. 02. 26, 08:58
Sok kísérleti nyúl kutatót győz?
Krizsa: A cikkből: „Egy másik, a szótár által kevésbé valószínűnek minősített magyarázat a hai időn ’régi/egykori időben’ szókapcsolat rövidülése.”
Nem rövidülés ugyan, hanem ragozás: egy -xt igeképző (hajít,...
2014. 02. 26, 08:28
Hajdan és majdan
nudniq: Azért 1991. december 26-án a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa létezésének utolsó előtti aktusaként visszacsatolhatta volna a Krímet az Oroszországi SzSzSzK-hoz, hogy ne a függetlenné vált Ukrajna "szent...
2014. 02. 25, 23:45
Mekkora veszélyben vannak
a kárpátaljai magyarok?
Fejes László (nyest.hu): @bloggerman77: A sötétkék az, ahol 80% feletti az arányuk, a világosabb, ahol 50% és 80% közötti. Ha megnézed, kelet is elég sötét. Egyébként szerinted ahol 51% ukrán van, ott orosznak kellene jelölni...
2014. 02. 25, 21:39
Mekkora veszélyben vannak
a kárpátaljai magyarok?
bloggerman77: @bloggerman77:
Az első térképen meg még a kaukázusi kozák telepek is ukránnak vannak jelölve. Meg Dél-Oroszország is. Abszurd.
2014. 02. 25, 20:56
Mekkora veszélyben vannak
a kárpátaljai magyarok?
bloggerman77: A második betet térkép szimpla csalás.
Ha egy faluban a pl. az ukránok aránya 50,1%, akkor az a térkép szerint ukránnak van jelölve... Azért olyan szép kék mindenhol...
2014. 02. 25, 20:34
Mekkora veszélyben vannak
a kárpátaljai magyarok?
bloggerman77: @Fejes László (nyest.hu):
"A 18. sz.-ban nem az elnémetesítés kedvéért telepítettek be németeket – hol voltak még akkor a nacionalista eszmék?"
**
Imádom, amikor megfelelő szakismeret nélkül történelm...
2014. 02. 25, 20:30
Mekkora veszélyben vannak
a kárpátaljai magyarok?
El Vaquero: Engem ez teljesen meglep. Eddig abban a hitben éltem, hogy a kutyákba ilyen mikrofon van szerelve, ami egy digitalizáló egységbe küldi a jelet, ahogy a DAC processzor feldolgozza az audiójelet, utófel...
2014. 02. 25, 20:04
A kutyák úgy dolgozzák fel a hangokat, mint az emberek
El Vaquero: @Silverlady: óó, na ne mondd! Ingyenesen elérhető? Azta! Mester, a titkod azonnal! Még ki is másolja nekem...
@szigetva: kösz szépen, 249. szabály b) pont. Mindjárt engem fog elővenni kapitány,...
2014. 02. 25, 19:55
Az erőszak mint fertőző betegség
Silverlady: @Molnár Cecília: A mondatközi írásjelekről tényleg jó kis cikkeket lehetne összehozni. :-)
2014. 02. 25, 19:45
Az erőszak mint fertőző betegség
Silverlady: @El Vaquero: szigetva linkje az ingyenesen elérhető helyesírási szabályzatra mutat. Ajánlom tanulmányozásra, mielőtt legközelebb undokoskodnál valakivel. Ha esetleg nem akarod kikeresni, kimásolom nek...
2014. 02. 25, 19:44
Az erőszak mint fertőző betegség
Molnár Cecília: @El Vaquero: Megírom majd cikkben, majd ott lehet folytatni ezt a szálat.
2014. 02. 25, 19:42
Az erőszak mint fertőző betegség
szigetva: @El Vaquero: 249. b. mek.oszk.hu/01500/01547/01547.pdf 73. oldal
2014. 02. 25, 19:25
Az erőszak mint fertőző betegség
El Vaquero: @Molnár Cecília: milyen szabály szerint nem kell? Ne várd meg, míg szólok kedvenc kapitányodnak, hogy magyarázza el miért is kell!
2014. 02. 25, 19:13
Az erőszak mint fertőző betegség
mederi: Ami számomra szembeötlő a cikkben szereplő lexikális nyelvtávolsági ábrán, hogy:
-az összekötő vonalak erőssége alapján, a finn/ észt és kelta nyelvekhez hasonlóan, nagyon "halványan kötődönk" a többi...
2014. 02. 25, 18:55
Nyelvek lexikai távolsága
Molnár Cecília: @El Vaquero: Nem, oda nem kell vessző.
2014. 02. 25, 17:25
Az erőszak mint fertőző betegség
mederi: A "hajdan-i-(pl.ház)-ban/ hajdan-(j)á-ban, mostan-i-(pl. ház)-ban/mostan-(j)á-ban, majdan-i-(pl. ház)-ban/ *majdan-(j)á-ban" tovább toldalékolásokról:
-Szerintem az "-i-ban" toldalék (általános) időt ...
2014. 02. 25, 17:21
Hajdan és majdan
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1378
| 1379
| 1380
| 1381
| 1382
| 1383
| 1384
| 1385
| 1386
| 1387
| 1388
...