Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75261
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Sultanus Constantinus: @Krizsa: Csak éppen az etruszk nem indoeurópai nyelv, így a göröghöz nem sok köze van.
2015. 02. 26, 18:09
12 ok a kételkedésre
bilecz: @bloggerman77: Hitedben nem akarlak megingatni. Az írásomban azonban tények is vannak!
2015. 02. 26, 17:01
12 ok a kételkedésre
bilecz: @LvT: 10 évvel ezelőtt még én is így gondoltam. De utána jártam! Nem így van! Ebben a témában már találkoztunk. Nem osztom (bár ismerem) a véleményét! Remélem, nem haragszik meg érte!
2015. 02. 26, 16:46
12 ok a kételkedésre
bloggerman77: @bloggerman77:
Itt ráadásul a magyar átvehette volna a német graf szót is de nem, a zupan-t adaptáltuk. A comes-ek a keleti frank palotagrófokkal voltak azonosak - és mégis nem német, szláv alak lett ...
2015. 02. 26, 16:12
12 ok a kételkedésre
LvT: >> Bilecznek hívnak! :)) Uram, az Ön neve is szláv! <<
(Kárpát-) ukrán, hogy pontosak legyünk.
2015. 02. 26, 16:08
12 ok a kételkedésre
bilecz: Nem vagyok se nyelvész, se történész. Esszéket írok egyes nevek eredetéről. Ízelítő, meg infó a nevem értelmezéséhez:
www.irodalmilap.net/?q=cikk/sajatos-helynevelemzeseim-i
2015. 02. 26, 16:07
12 ok a kételkedésre
bloggerman77: @bilecz:
Semmi nem viccesebb a magyarkodó magyarónok unokáinál, ahogy az őssumér-szittya ősökről álmodoznak, és jól láthatóan nincsenek tisztában pl. a nyelvrokonság fogalmával (sem...)
A nádorispán, ...
2015. 02. 26, 16:06
12 ok a kételkedésre
bilecz: @bloggerman77: A Bilecz név megértéséhez még egy kicsit fejlődnöd kell! Se nem "fehér" és az -ec végződés se az, amiről itt már szó volt. :)
2015. 02. 26, 15:44
12 ok a kételkedésre
bloggerman77: @bilecz:
'Élen járt ebben a szlovák származású Kniezsa István (1898-1965) nyelvész, aki Melich János és Gombocz Zoltán nyomdokain járva, tömegével fedezte fel „a magyar nyelv szláv jövevényszavai”-t. ...
2015. 02. 26, 15:37
12 ok a kételkedésre
GéKI: @tenegri:
Meg mertem volna rá esküdni! - ha szoktam volna esküdözni.
De hidd el én olyan ember vagyok, aki neked is megköszöni, még akkor is, ha nem ért belőle egy mukkot se.
2015. 02. 26, 15:12
12 ok a kételkedésre
bloggerman77: 'Az utcanévlexikon lelohasztja lelkesedésünket. Tél utca ebben az időben csak Újpestről volt ismert, és ez a település 1803-ban még nagyon messze esett Budapesttől – csak másfél évszázad múlva kebelez...
2015. 02. 26, 14:46
Főbíró és püspök bujkál Budapest utcáin
Sultanus Constantinus: Egyértelmű, hogy a mai magyarban kezd összeomlani az i--í, u--ú, ü--ű megkülönböztetés. Nálam pl. a szó végi u, ú, ü, ű mindig rövid, és az -ít képző í-je is (szerintem a tv-bemondón kívül valóban ma ...
2015. 02. 26, 14:35
Mínőségi cípő
Krizsa: @Sultanus Constantinus: Dehogy hagytam ki:-) Az etruszk nyelvet (magaskultúrát) pont a görögből származtatják, hogy magától az se keletkezhetett. Hát akkor én inkább etruszknak nevezem, mert mégiscsak...
2015. 02. 26, 14:32
12 ok a kételkedésre
Fejes László (nyest.hu): @mederi: Hibás szövegközlés. Ahogy látom, a jelenség enm csak nekünk tünt fel: donb.tumblr.com/post/2335724767/ha-egy-k...erited-az-ego-tuzben
2015. 02. 26, 14:31
Mi az az elbé?
mederi: Szerintem a "bükkfa kanál" megfelelő lenne egészen addig, míg olyan gyakran nem használják, hogy egy szóvá olvad a kettő. Gondolom a feliratot készítő gyakran hallja a két szót együtt, számára állandó...
2015. 02. 26, 14:22
Fából vaskarika!
Sultanus Constantinus: Ebben inkább az az érdekes -- és ebből a szempontból jogos az olvasó felvetése --, hogy kizárólag a többes számú tegező formában veszik el az egyeztetés, és ez valóban eléggé furcsa. Mert ha itt valób...
2015. 02. 26, 14:17
Légy szíves, foglaljatok helyet?
mederi: @deakt:
Az "eltaszítod" és "bétaszítod" (székely nyelvjárásban van) alakokat vonta össze a költő.
(Talán "magadtól el, be a tűzbe taszítod" értelemben..)
2015. 02. 26, 14:11
Mi az az elbé?
tenegri: @GéKI: "Ezek szerint vannak még néhányan, akik tudnak a "laikus érdeklődők" számára is érthetően írni, nyelvészeti témában is"
Mielőtt félreértenél valamit: a belinkelt írás szerzője - az írása alapjá...
2015. 02. 26, 14:08
12 ok a kételkedésre
mederi: @cikk:
-Ha az alábbi vers utolsó előtti sorát nézzük, abszolut helyes -ban/-ben, -ba/-be vonatkozásban:
www.szozat.org/index.php/lira/tartalom/1...y-psalmus-hungaricus
-Ha az előző idézet "..városba/ ...
2015. 02. 26, 13:47
Mi az az elbé?
GéKI: @bilecz:
Csak megköszöni, tudom a linket... ezt még én is megértettem...
Ezek szerint vannak még néhányan, akik tudnak a "laikus érdeklődők" számára is érthetően írni, nyelvészeti témában is ... És et...
2015. 02. 26, 13:34
12 ok a kételkedésre
Sultanus Constantinus: @Krizsa: "A latin már az ókorban is a környező (etruszk és sémi) nyelvek összebarkácsolásából, művileg gyártott szavak tömege volt."
Olyan nyelv aligha létezik, amely ne vett volna át szavakat, elemek...
2015. 02. 26, 13:05
12 ok a kételkedésre
LvT: @szigetva: >> (az -ec gondolom kicsinyítő, de majd LvT megmondja) <<
Az <-ec> – amely az „időszámítás után kb. 8oo évvel” még <-ьць> alakban íródott, azaz /-ĭcĭ/ ejtésű volt – ...
2015. 02. 26, 12:04
12 ok a kételkedésre
Fejes László (nyest.hu): @csakegyvélemény: „az izlandiak tudatosan is törekedtek a szókincs saját forrásból való újítására” Tehát távolodtak az eredeti nyelvtől, csak más irányban.
„de eldöntené a kérdést, hogy mondjuk egy 10...
2015. 02. 26, 12:04
12 ok a kételkedésre
csakegyvélemény: @Fejes László (nyest.hu): Rendben, nehéz (vagy lehetetlen) megmondani legtöbbször, hogy melyik nyelv vagy nyelvváltozat
távolodott el az alapnyelvtől jobban. De maradva a példámnál, ha egymás mellé ra...
2015. 02. 26, 09:37
12 ok a kételkedésre
szigetva: @Krizsa: „Én azonban, legalábbis minimum nyelvismeret nélkül semmihez nem szólok hozzá.” Ehhez tartsd akkor lécci magad. Köszönjük!
2015. 02. 26, 09:37
12 ok a kételkedésre
Krizsa: @Sultanus Constantinus: A latin már az ókorban is a környező (etruszk és sémi) nyelvek összebarkácsolásából, művileg gyártott szavak tömege volt. Ez azt jelenti, hogy nem is volt olyan nép, amelyiknek...
2015. 02. 26, 09:30
12 ok a kételkedésre
hunilewraölatum: @szigetva: "vrabec < vorbь, čln < čьlnъ."
és ez pont Varga Csaba állításait igazolja.
veréb → vorob → vrabec
csolnak/csónak → csoln → csln
unoka → vunuk → vnuk
2015. 02. 26, 09:25
12 ok a kételkedésre
Krizsa: @bilecz: Nagyon jó cikk. Anélkül, hogy egymás munkásságáról hallottunk volna, majdnem mindennel egyetértek.
2015. 02. 26, 08:57
12 ok a kételkedésre
Sultanus Constantinus: Az angolban ez valószínűleg újlatin (francia) hatás lehet, ugyanis az újlatin nyelvekre nagyon is jellemző az igekötő-/elöljáró-halmozás, történetileg is és most is. A spanyol desde ('-tÓl kezdve', 'ó...
2015. 02. 26, 08:55
Mi az az elbé?
bilecz: www.irodalmilap.net/?q=cikk/miert-szlav
2015. 02. 26, 08:48
12 ok a kételkedésre
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 927
| 928
| 929
| 930
| 931
| 932
| 933
| 934
| 935
| 936
| 937
...