Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75222
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
suwar: @Ringelhuth bácsi:
"A besenyők mentek nyugat felé, előttük pedig menekült, szintén nyugat felé a magyarok ostobább csapata. Az okosok pedig kitértek dél felé."
A kitérés helyett én az elszakadás kifej...
2015. 05. 15, 12:58
A kaukázusi magyarokról: A honfoglalás körüli idők
suwar: Rubruk:
" Innen, Baskíria tartományából jöttek a hunok, akiket később magyaroknak neveztek, s ezért hívják Nagy-Magyarországnak.”"
Tegyük tisztába ezt a kijelentést. Főleg annak fényében, hogy a másik...
2015. 05. 15, 12:36
Baskírok és magyarok: A források
Savior: @Sultanus Constantinus: Nekem pedig úgy tűnik, hogy pont az idegennyelv-tanítás a többi tárgyhoz képest eléggé dinamikusan változik. Kb. tíz-tizenöt évenként jön egy új paradigma (pl. hol volt a kommu...
2015. 05. 15, 12:26
Megint az iskolások réméről
suwar: A baskír-magyar kapcsolat bonyolult, de létező. Korabeli arab források is azonosítják a baskírokat a magyarokkal.
A közös pont a történelmünkben, hogy mindketten a 9.szd közepén változtattunk lakhelye...
2015. 05. 15, 12:17
Baskírok és magyarok: közelítés a régészet felől
suwar: A csuvas és a baskír kapcsolatban áll a honfoglalókkal. A kapcsolat olyan nyilvánvaló és olyan szoros, hogy gyakorlatilag egy csoportról beszélhetünk. Ha ez így van, akkor ez is azt bizonyítja, hogy a...
2015. 05. 15, 12:05
Baskírok és magyarok – a nyelvi kapcsolat
Krizsa: @GéKI: Kösz, jó.
„Ezt az ócskaságot, hogy "nyelvcsaládokra" osztás... szégyen.” Ezt természetesen a bármiféle felfogás szerinti TÖRTÉNETI nyelvészetre értettem. Ami 6ooo évre márcsak azért sem lehet é...
2015. 05. 15, 11:58
A nyelvész a finnugor számnevekről
Szaladó: Az ujjaknak valóba lehet némi jelentősége a számolásban, a kisgyemek most is úgy kezdi. Állítólag a római 5 (V) eredetileg egy stilizált kéz: korábban egyik irányban egy, a másik irányban négy vonalbó...
2015. 05. 15, 11:56
Húsz és harminc
Szaladó: A régi magyarban volt valami jövőidő-féle, -nd jelölte (jövend, leend), de kiveszett.
Én nem hiszek különben abban, hogy a nyelv nagyon befolyásolná a gondolkodást, annál is inkább, mert a gondolkodás...
2015. 05. 15, 11:42
Ha kihal a jövő idő, meggazdagszunk?
LvT: @bloggerman77: Valamit félreérthettél, mert mindenben éppen fordítva van, mint amit írtál. A <r(r)om(a)> viszont az indoiráni ágba tartozó romani (nálunk: cigány) nyelv egyik ’ember, férfi, férj...
2015. 05. 15, 11:27
Az MTI esete a cigányokkal
Krizsa: @Szaladó: Na ugye:-).
2015. 05. 15, 11:27
Megint az iskolások réméről
Krizsa: A szelíd patkány meg műtermék, mert a természetben soha nem volna olyan ostoba, hogy játsszon egy jó nagy emlőssel.
2015. 05. 15, 11:20
„Csúnya magyar”
Szaladó: "Én úgy sejtem, hogy a „melléknévi igeneveknek” mindig is lehetett melléknévi használatuk, így összehasonlító alakjuk is." - írja Szerző. Szerintem rosszul sejti: a magasabb áfa-kulcsba sorolt tevéken...
2015. 05. 15, 11:17
Megint az iskolások réméről
reiner Tor: Elnézést az offtopik témafelvetésért, de ha vannak jogész vagy közlekedési szagértő kommentelők, talán tudnak segíteni.
Szóval halad a saját sávjában a kerékpár egyenesen előre. Oldalról bevág elé és ...
2015. 05. 15, 11:16
Gázolás vagy nem gázolás? Szavazzon!
Fejes László (nyest.hu): @Szaladó: „Ha az emberek megborzonganak, ha ún. "germanizmus"-t hallanak, akkor az ún. "germanizmus" hibás.”
Dehogy is! Szegény nyelvi jelenség hogy tehetne bármiről is! Azok a hibásak, akik beleverté...
2015. 05. 15, 10:37
„Csúnya magyar”
szigetva: @Szaladó: „Ha az emberek megborzonganak” De vajon hányan borzonganak meg? Biztos, hogy mindeki? És mennyi mnden mást is lehet utálni, de ez nem érv amellett, hogy ezek a dolgok önmagukban rosszak.
2015. 05. 15, 10:30
„Csúnya magyar”
Szaladó: "Hiába mondtuk el számtalanszor, hogy amit használnak, nem lehet hibás" - írja Szerző. Ha az emberek megborzonganak, ha ún. "germanizmus"-t hallanak, akkor az ún. "germanizmus" hibás. Mert az emberek ...
2015. 05. 15, 09:58
„Csúnya magyar”
Sultanus Constantinus: "Míg más tudományágak esetében az iskolai tananyag 50–100 éves nézeteket tartalmaz, a nyelvtan esetében inkább 200–2000 éves felfogást képvisel a tananyag."
Ugyanez igaz az idegennyelv-oktatásra is, s...
2015. 05. 15, 09:32
Megint az iskolások réméről
szigetva: @mederi: Mivel minden kommented végén van egy szmájli, gondolom, te is tisztában vagy vele, hogy ostobaságot beszélsz. De mire jó ez?
2015. 05. 15, 09:29
Bíróság előtt az Apple
GéKI: @Fejes László (nyest.hu):
Kíváncsian várom!
2015. 05. 15, 09:23
Ez az év legkülönlegesebb hete!
mederi: @cikk:
Szerintem, CHEN-el ellentétben, éppen fordítva van, a nyelvtani különbségeket befolyásolták, befolyásolják a valamikori, és a jelenlegi emberek szokás és gondolkodás módja..
-És ha így van, akk...
2015. 05. 15, 09:22
Ha kihal a jövő idő, meggazdagszunk?
Sultanus Constantinus: A latinban pl. a 11-17 között azt mondták, hogy 'egy-tíz' (undecim), 'kettő-tíz' (duodecim), 'három-tíz' (tredecim) stb., a 18 pedig 'húszból kettő' (duodeviginti), a 19 'húszból egy' (undeviginti). A...
2015. 05. 15, 09:19
Húsz és harminc
mederi: Érdekes hasonlóság az angol CHANCE// CHANGE és a magyar (te) "CSENSZ(-e)?"// akkor bizony a "csend(-e?)" körülötted "CSENG"-eni fog!
Nekem továbbra nagyon gyanus ez a hasonlóság (is) az angollal, ami ...
2015. 05. 15, 09:11
Bíróság előtt az Apple
Sultanus Constantinus: A magyarban már a "fog" + inf. is szorul ki a használatból; egyre inkább a jelen idő + "majd" használata terjed ("megcsinálom majd", "elkészíti majd" a "meg fogom csinálni", "el fogja készíteni" helye...
2015. 05. 15, 09:03
Ha kihal a jövő idő, meggazdagszunk?
mederi: Szerintem az "5 ujjat" (összes-en öt) jól jellemzi az alábbi készteté-eredmény pár:
(k-)öszt(e(s))// (k-)öd, (k-)ködte-->(k)ö(d)tődte--> kötötte----> (k)öté
(A "köd" feltehetően eredetileg "s...
2015. 05. 15, 08:46
Húsz és harminc
GéKI: @Krizsa:
Talán „egyszerűbben”.
Ha van a „gyümölcsök” halmaza. Az egyik módszer szerint ezt a halmazt a színe szerint csoportosítják, a másik módszer szerint a formája szerint. Hogyan lehet itt „vita” ...
2015. 05. 15, 08:29
A nyelvész a finnugor számnevekről
mederi: -Miért helyes az alábbi cím:
1/
www.youtube.com/watch?v=PPnYL1q_6bA
Szerintem azért, mert kizárólag hit alapon mondhatnánk azt, hogy:
"az Isten megírta a csillagokban", vagy "megírták (valakik) a csil...
2015. 05. 15, 08:24
„Csúnya magyar”
kisbuddha: A "a húszas számrendszer végett " és "egykori számrendszeri jelentősége végett " mit jelent? Ez így nem tiszta...
2015. 05. 15, 08:22
Húsz és harminc
GéKI: @El Mexicano:
Ez nem a "római számok" írásmódjának leképzése?
Vagy persze lehet fordítva, a római számok írásmódja követte a számok képzését.
2015. 05. 15, 08:17
A nyelvész a finnugor számnevekről
GéKI: @Krizsa: ( 5 )
Talán először próbálok meg segíteni, mert most olyan területen, vagy amit talán még megértek.
„Ezt az ócskaságot, hogy "nyelvcsaládokra" osztás... szégyen.”
Szerintem ez nem logikus mon...
2015. 05. 15, 08:12
A nyelvész a finnugor számnevekről
Krizsa: A mai nyelvtanok a 2-3 ezer évvel ezelőtti archaikus nyelvtan(ok)ból alakultak ki. Az meg miféle? Amíg a nyelvészet ilyen alapvető dolgokkal sem foglalkozik...
Az eurázsiai szubsztrátnyelv archaikus n...
2015. 05. 15, 07:33
Ha kihal a jövő idő, meggazdagszunk?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 836
| 837
| 838
| 839
| 840
| 841
| 842
| 843
| 844
| 845
| 846
...