-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ötössel mennek át a vizsgán.
Keresztély Irma volt székelyföldi főtanfelügyelő szerint a román politikai elit nem akarja, hogy a magyar gyermekek megtanuljanak románul. A Kovászna megyei tanfelügyelőséget 17 éven át vezető, Székelyföldön nagy tekintélynek örvendő oktatási szakember a Székely Hírmondó napilapban hétfőn közölt interjúban úgy vélekedett: a politikai akarat hiányán múlik, hogy a romániai magyar iskolákban nem speciális tanterv alapján oktatják a román nyelvet és irodalmat.
Az oktatási szakember megemlítette, hogy a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem szakemberei összeállították az alternatív tantervet, amelynek alapján a magyar gyermekeknek lehetne tanítani a román nyelvet és irodalmat, de ennek a bevezetése rendre elakad. Úgy vélte, az efféle kísérletek rendre azon buktak el, hogy a román többség nem fogadja el, hogy Romániában a román nyelv idegen nyelv lehet valaki számára. Ennek köszönhető, hogy csupán a harmadik osztályig jutott el a román nyelv oktatásának a reformja.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
„Nekem most már egészen határozott meggyőződésem, hogy a román hivatalosság részéről nincs akarat arra, hogy a magyar gyerekek helyesen megtanuljanak románul. Márpedig ha a magyar gyerek nem tud megtanulni jól románul, mert unos-untalan elgáncsolják, akkor neki ez a tárgy teher. Következésképpen alig várja, hogy valahogy ötössel (a legalacsonyabb romániai átmenőjeggyel) átmenjen a vizsgán, és a többiekkel együtt lendül át a kerítésen, elhagyja az országot, és máshol próbál érvényesülni a magyar anyanyelvével, az angol- és némettudásával. Itthon nem tud, és nem akar jövőt építeni, mert ebben őt a román tudása megakadályozza” – mondta Keresztély Irma.
Hozzátette, ha a magyar iskolát végzettek román vizsgajegyét kihagyva hasonlította össze a Kovászna megyei román és magyar diákok érettségi eredményeit, az jött ki, hogy a magyarul tanuló gyermekek 28 százalékkal jobban teljesítenek, mint a románul tanulók. Elmondta, mindig erre hivatkozott a román nyelv oktatását szorgalmazó minisztériumi beadványaiban, de írásbeli választ soha nem kapott javaslataira.