-
Kincse Sz. Örs: @Sándorné Szatmári: két dolog ad irgalmatlan sok munkát nekünk úgy is, hogy a nyestnek jó ...2025. 02. 03, 12:13 Ál- és Tudomány
-
bm: @Szalakóta: Igen, ahogy ez a cikkben is említve van. Sajnos belekerült a cikkbe egy olyan ...2025. 02. 01, 08:09 A meg nem értett maki
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 40 @Sándorné Szatmári: 41 válaszomhoz kiegészítés ként: Az általános minősítést...2025. 01. 23, 09:51 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Nyilván el kell fogadjam a döntéseteket. Megjegyzem az alábbi kérdés, amit a neten olvasta...2025. 01. 21, 09:37 Ál- és Tudomány
-
szigetva: A „post-truth'' értelmetlen hozzászólásokat a továbbiakban is törölni fogjuk.2025. 01. 20, 11:57 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ötössel mennek át a vizsgán.
Keresztély Irma volt székelyföldi főtanfelügyelő szerint a román politikai elit nem akarja, hogy a magyar gyermekek megtanuljanak románul. A Kovászna megyei tanfelügyelőséget 17 éven át vezető, Székelyföldön nagy tekintélynek örvendő oktatási szakember a Székely Hírmondó napilapban hétfőn közölt interjúban úgy vélekedett: a politikai akarat hiányán múlik, hogy a romániai magyar iskolákban nem speciális tanterv alapján oktatják a román nyelvet és irodalmat.
Az oktatási szakember megemlítette, hogy a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem szakemberei összeállították az alternatív tantervet, amelynek alapján a magyar gyermekeknek lehetne tanítani a román nyelvet és irodalmat, de ennek a bevezetése rendre elakad. Úgy vélte, az efféle kísérletek rendre azon buktak el, hogy a román többség nem fogadja el, hogy Romániában a román nyelv idegen nyelv lehet valaki számára. Ennek köszönhető, hogy csupán a harmadik osztályig jutott el a román nyelv oktatásának a reformja.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
„Nekem most már egészen határozott meggyőződésem, hogy a román hivatalosság részéről nincs akarat arra, hogy a magyar gyerekek helyesen megtanuljanak románul. Márpedig ha a magyar gyerek nem tud megtanulni jól románul, mert unos-untalan elgáncsolják, akkor neki ez a tárgy teher. Következésképpen alig várja, hogy valahogy ötössel (a legalacsonyabb romániai átmenőjeggyel) átmenjen a vizsgán, és a többiekkel együtt lendül át a kerítésen, elhagyja az országot, és máshol próbál érvényesülni a magyar anyanyelvével, az angol- és némettudásával. Itthon nem tud, és nem akar jövőt építeni, mert ebben őt a román tudása megakadályozza” – mondta Keresztély Irma.
Hozzátette, ha a magyar iskolát végzettek román vizsgajegyét kihagyva hasonlította össze a Kovászna megyei román és magyar diákok érettségi eredményeit, az jött ki, hogy a magyarul tanuló gyermekek 28 százalékkal jobban teljesítenek, mint a románul tanulók. Elmondta, mindig erre hivatkozott a román nyelv oktatását szorgalmazó minisztériumi beadványaiban, de írásbeli választ soha nem kapott javaslataira.