-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Felnőttekkel végzett kísérletek azt mutatták, hogy aki rágózik, jobb teljesítményt nyújt. Lehet, hogy a gyerekekre is jó hatással van?
Talán az olvasóval is megesett, hogy iskolás korában rászóltak, hogy azonnal köpje ki a rágógumiját. Rágózni ugyanis nem szabad az osztályteremben... – Ez vélhetően mai napig egy rendes házirendnek sarkalatos pontja. Carolyne Cybulski egy torontói óvodában dolgozik, és ő bizony megengedi a gyerekeknek, hogy rágózzanak. Amikor ezt elmeséli más pedagógusoknak, azok úgy néznek rá, mintha elment volna az esze – mondta el a pedagógus a The Globe and Mailnek.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A rágógumizás érthető okokból van tiltva az iskolákban: sem az asztalra ragasztott használt rágógumi, sem az órai lufifújás nem veszi olyan jól ki magát egy oktatási intézményben. Újabb kutatások azonban azt mutatják, hogy a fejlődő szervezet számára pozitív hatásai is lehetnek a rágógumi rágásának: jót tesz a koncentrációs képességnek, az éberségnek, és a memóriát is javítja.
Cybulski maga kezdte rágózásra biztatni tanítványait néhány évvel ezelőtt, miután egy terapeuta ezt javasolta az egyik tanítványának. Első látásra ugyanis úgy tűnt, a rágózásnak valóban pozitív hatásai vannak: a gyerek kevésbé izgult, kevesebbet szorongott, viszont a figyelme javult. „A gyerekek számára a szájmozgások igen megnyugtatóak lehetnek. Az pedig, hogy a rágógumi állandóan ingerli az arc és az állkapocs izmait, úgy tapasztaltuk, jó hatással van a koncentrációra.”
A közelmúltban tudományos kutatások is alátámasztották Cybulski elméletét. Egy, a British Journal of Psychology című folyóiratban publikált kutatás eredményei azt mutatták, hogy egy 30 perces monoton hallási feladat elvégzésében jobban teljesítettek azok, akik rágózhattak közben. A rágózók reakcióideje kisebb volt, és pontosabb válaszokat adtak.
A kutatók a kísérlet eredményeinek magyarázatában már korántsem ilyen biztosak. Azt feltételezik, hogy a rágózás növeli a pulzusszámot és serkenti a vérkeringést. Ez pedig az agy jobb oxigén- és cukorellátásához vezet. „De az is elképzelhető, hogy a rágással járó mozgások segítenek fenntartani a figyelmet. Ha a résztvevők mozognak, akkor jobban tudnak figyelni, mintha nyugalomban lennének” – mondja a kísérlet egyik vezetője. Korábbi vizsgálatok azt is megmutatták, hogy a rágózás összefüggésben áll a stressz-szint csökkenésével, az éberség növekedésével és a jobb teszteredményekkel.
„Ugyan ezek a vizsgálatok mind felnőttek bevonásával készültek, nincs okunk feltételezni azt, hogy a rágózás a gyerekekre másképp hatna” – mondta el Carol Vickery munkapszichológus. „Ráadásul a rágózás szociálisan sokkal inkább elfogadható viselkedés, mint a szorongás következtében megnyilvánuló egyéb cselekvések: az ingujjak vagy a ceruzák szopása vagy rágása stb.” – érvel Cybulski. Érdemes lehet tehát felülvizsgálni azokat a bizonyos házirendeket...
Forrás