-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Alváskutatók azt találták, hogy napi rendszeres alvás hiánya károsíthatja a korai fejlődést. A károsodás mértéke a lányok esetében nagyobb, mint a fiúknál.
A rendszertelen lefekvési idő, a napi ritmus hiánya megakadályozhatja az agy egészséges fejlődését a kisgyerekeknél – számol be a The Guardian egy az intelligencia és az alvásszokások összefüggéseit kutató tanulmányról. Az is kiderült, hogy a lányokat sokkal hátrányosabban érinti, ha nem azonos időben fektetik le őket aludni, mint a fiúkat. De mind a két nem képviselői jobban teljesítettek különböző kognitív teszteken, ha minden nap azonos időben fektették le őket.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A napi rutin befolyásolta a háromévesek szövegértési, matematikai és téri tájékozódási képességét is. Azok, akiknek nem volt szigorúan megszabva, hogy mikor kell lefeküdniük, sokkal rosszabbul teljesítettek ezeken a teszteken, mint azok a társaik, akiknek a lefekvési ideje szigorú időrendet követett.
A University College of London (UCL) kutatói azzal magyarázzák az eredményeket, hogy a rendszeresség hiánya megzavarja a gyerekek biológiai óráját, és ezzel a korai fejlődést károsítja. Az alváshiányos állapotok pedig nehezítik a tanulást, az emlékezet megfelelő működését. „Hároméves korban látszanak leginkább az alvási rutin hiányának negatív hatásai” – mondta el Amanda Sacker, a UCL professzora. „Ha a gyerek kiskorában rendszertelenül alszik, ebben az életkorban nem képes szintetizálni mindazt az információt, ami körülveszi, így ez a feladat későbbre marad, amikor már sokkal nehezebb dolguk van.”
Sok esetben a teszteredmények között csak igen kis különbség volt (néhány pont egyes esetekben). Ugyanakkor azt tapasztalták, hogy ha a gyerek egész gyerekkorára jellemző volt az alvás rendszertelensége, ennek negatív hatása összeadódott, és nagyobb problémákat okozott a későbbiekben.
Sacker kutatásai egy nagyobb, Nagy-Britanniában zajló longitudinális vizsgálatsorozatba illeszkednek. A kutatásban részt vevő gyerekek most koratínédzser korúak; különböző életkorokban tesztelték a képességeiket. Az alvásszokásokat pedig a szülők írták le egy kérdőív segítségével.
Forrás