nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
1 esemény, 2 hír
Királyság: a nő meztelen!

Ami a brit uralkodóháznak igen kínos, az a sajtónak, főleg a bulvársajtónak igen termékeny. A műfaj megköveteli, hogy hosszú oldalakat töltsenek ki női mellekkel, hát mi lenne annál felségesebb, mint ha a mellek királyiak?

Molnár Cecília Sarolta | 2012. szeptember 25.
|  

Az elmúlt hét top (vagy inkább topless) bulvárhíre, hogy Katalin hercegnőt, polgári nevén Kate Middletont lencsevégre kapták a lesifotósok, miközben félmeztelenül napozott. A fotók persze hamarosan napvilágot láttak különböző francia és olasz bulvárlapokban, sőt egy írországi magazin is közölte őket – a brit királyi udvar kifejezett kérése ellenére. És míg a királyi udvar perrel és retorziókkal fenyegeti az újságokat, addig a bulvárlapok egymásra licitálnak abban, ki tud többet megmutatni a brit trónörökös fiatal feleségének intim testrészeiből.

Az ügynek persze protokolláris és politikai vonatkozásai is vannak: Katalin hercegnő nem akárki, nem csak személyes jó híre forog kockán. A brit uralkodóháznak pedig  amúgy is viszontagságos a története a paparazzókkal. Szinte automatikusan terítékre kerültek a Diana hercegnővel vont párhuzamok. A hír tehát nem csak a bulvármédia ingerküszöbét érte el.

A mai napig a magyar közszolgálati hírügynökség tizenegy hírt közölt Katalin hercegnő topless-botrányáról. Az alábbiakban a kínos történet egy epizódját vizsgáljuk meg közelebbről a Magyar Távirati Iroda (MTI) és a Bors bulvárlap tolmácsolásában. Hogyan ad hírt egy bulvárlap és hogyan a mértékadó sajtószolgálat? Vizsgáljuk meg elsőként a címeket!

Az olasz Chi magazin nagy terjedelemben közölte a Katalin hercegnő topless képeit (MTI)

19 oldalas mellékletet adtak ki Katalin cicijéről (Bors)

A különbség nagyon szembetűnő: míg az MTI-s hír igyekszik tárgyilagos maradni, addig a Bors természetesen a figyelemfelhívásra és a botrányra helyezi a hangsúlyt. A nagy terjedelemben kifejezés homályban hagyja, hogy mennyire nagy az a bizonyos terjedelem. A nagy terjedelem relatív: a Karamazov testvérekhez képest nyilván nem nagy a terjedelem, de egy bulvárcikkhez képest igen. A Bors megfogalmazása a pontossággal próbál sokkolni: 19 oldalnyi női mell a mellékletben. Az is érdekes, hogy az MTI a nagyon decens, és kevéssé konkrét topless jelzőt alkalmazza, míg a Bors a familiáris-becéző cici kifejezéssel él. Sok minden van ebben a ciciben: ismerősség, kedélyesség, kedvesség, sőt: bennfentesség.

Kate Middleton
Kate Middleton
(Forrás: Wikimedia Commmons / Nick Warner / CC BY 2.0)

Az egyik 19, a másik egy híján 20

Lássuk a hírek kiemelt összefoglalóit, a leadeket!

Húsz oldalnyi fotót közölt a bikinifelső nélkül lencsevégre kapott Kate Middletonról a Chi olasz magazinújság hétfői száma. A lap a Berlusconi-család birtokolta Mondadori csoport tulajdona. (MTI)

Újabb fotót közöl Katalin és Vilmos franciaországi napozásáról hétfőn az olasz Chi magazin. A hetilap egy 19 oldalas mellékletben mutatja meg a hercegi pár intim pillanatait, és a Closer francia magazin főszerkesztője is megszólalt. (Bors)

Gondolhatnánk, hogy kissé ironikus, hogy az MTI kerekít felfelé (húsz oldalas mellékletről ír), és ezzel felnagyítja az ügyet. A dolog nem egészen így van: az MTI akár kerekíthet is felfelé, a Bors viszont a 19-cel éppen azt hangsúlyozza, hogy nem kerekít, hanem pontosan közli az adatot. (Csak halkan jegyezzük meg, hogy a melléklet jó eséllyel 4-gyel osztható számú oldalból állt, tehát a 20 tűnik hiteles adatnak.)

Érdekes az is, mit emel ki az MTI az események közül, és mit a Bors. Mi látható a képeken? Az MTI megfogalmazása szerint a bikinifelső nélkül lencsevégre kapott Kate Middleton, míg a Bors szerint a hercegi pár intim pillanatait láthatjuk. (Utóbbit kis fantáziával komplett szexjelenetté bővítheti az erre vágyó olvasó.) Az MTI mindezeken kívül a Berlusconi-család érintettségét emeli ki a leadben – hangsúlyozva ezzel az ügy politikai vonatkozásait. A Borsban pedig egy másik, egy francia bulvárlap szerkesztőjének nyilatkozatát emelik ki.

Ki mire kiváncsi?

Lássuk akkor, hogy a hírek milyen aspektusokat emelnek ki a kínos történettel kapcsolatosan. Az MTI híre így szól:

„Még személyesen II. Erzsébet királynő sem tudott volna megakadályozni abban, hogy közöljem a fotókat. Persze II. Erzsébetet toplessben sohasem közölném” – hangoztatta Alfonso Signorini, a Chi magazin főszerkesztője az olasz sajtóban. A Chi hétfői, rendkívüli száma a „Botrány az udvarban. A királynő meztelen!” címmel jelent meg. Az újság címoldalán is a meztelen felsőtestű Kate Middleton látható.

A fotók kísérőszövege azt kérdezi, „így kell-e megmutatnia magát egy jövőbeli királynőnek?”. Egy olasz plasztikai sebész cikke Kate bőrének feszességét elemezve megállapítja, hogy előbb-utóbb mégiscsak mellplasztikára lehet szüksége.

Signorini elmondta, hogy több mint százötven felvételt szerzett meg a hercegi pár franciaországi nyaralásáról. Ezekből válogatta ki a megjelenteket, többet, mint amennyi eddig a francia (szintén Mondadori publikálta) Closerben és az ír Daily Starban megjelent. Signorini azt nem árulta el, kitől és mennyiért jutott hozzá a fényképekhez.

„A fotók sajnos politikailag korrektek. Túlságosan is kispolgáriak. Ha szenzációsabb képeket tudtam volna szerezni, azokat is közöltem volna” – mondta Signorini. Hozzátette, hogy a felvételek „a villán kívülről, az utcáról készültek, ahonnan bárki láthatta a toplesst. Kate meglepetése nem helyénvaló”.

Az olasz napilapok szerint a Mondadorit birtokló Berlusconi szándékosan mondott nemet a Buckingham-palotának a fotók leállítására szóló kérésére. Marina Berlusconi, a Mondadori elnöke, a La Repubblica című napilapban hangsúlyozta, hogy a „Mondadori a munkáját végzi. Apám politikus, és semmi köze a fotókhoz”.

Az olasz sajtó arra emlékeztetett, hogy a Chi magazin Marina topless fotóit is közölte. A Silvio Berlusconi szardíniai villájában, 2009-ben lencsevégre kapott meztelen férfiak és nők miatt azonban per indult a paparazzo ellen. (MTI)

Az MTI az olasz lap főszerkesztőjét szólaltatja meg. Mi célja lehet ezzel? – Nyilvánvalóan a főszerkesztő elképzelései, szerkesztési elvei (II. Erzsébet nem kell toplessben, de a fiatal hercegnő minden mennyiségben) jellemzik magát a sajtóorgánumot, amely a melles melléklettel előállt. Kiderül, hogy a bulvárlapok piacán ezzel lekörözte vetélytársait. Pedig a képek nem is elég izgalmasak – legalábbis a főszerkesztő szerint. Leszögezi azt is, hogy bárki lefotózhatta volna Kate Middletont; ezzel mintha azt üzenné, hogy a világ legtermészetesebb dolgáról lenne szó. Sem a jó ízlés, sem a törvények nem sérültek. Minden a legnagyobb rendben van. A hírben a politikai összefüggéseket is cáfolják, ezúttal az egyik érintett fél, Berlusconi lánya szavaival. A híríró persze véleményt nem mond, azt az olvasóra bízza. Az olvasó pedig azt látja, hogy egy ellentmondásokkal teli, botrányos ügyben az egyik érintett fél nyilatkozatai szerint semmiféle botrányról nincsen szó.

Topless
Topless
(Forrás: Wikimedia Commons / Brocco Lee / CC BY-SA 2.0)

Lássuk, hogyan közelíti meg a Bors a kérdést!

„Nem értem, hogy miért akadt ki Kate Middleton, hiszen a róla készült topless fotók csupán egy 21. századi, boldog és szerelmes hercegnőt ábrázolnak” – mondta a Daily Mailnek Laurence Pieau. Többen politikai botrányként emlegetik a ciciügyet, hiszen mindkét lap tulajdonosa Silvio Berlusconi, Olaszország egykori miniszterelnöke. Igaz, a médiabirodalmat lánya igazgatja.

Egy biztos: Vilmos herceget és családját a végsőkig felháborította a fotósorozat. A sértett férj börtönben akarja tudni a felelősöket. A pár ettől függetlenül igen jókedvűen vett részt körútjuk Salamon-szigeteki állomásán. Állítólag felfogadtak egy olasz ügyvédet, hogy képviselje érdekeiket és elérje, hogy a lap a legkeményebb büntetést kapja. (Bors)

A Bors szintén egy illetékest idéz. Az sajnos nem derül ki, ki az illető, és milyen szerepe van a képek nyilvánosságra kerülésében! A megszólaló szintén azt az álláspontot képviseli, hogy nincsen botrány: a képek egy boldog fiatal párt ábrázolnak, nincs is ennél szebb. Az idézett nyilatkozat női hisztinek állítja be Kate Middleton tiltakozását. A Bors is utal az ügy (ciciügy!) politikai vonatkozásaira, de ez ügyben állítást nem tesz. Érdekes az is, hogy a rövidke cikk konklúziója az, hogy az igazi sértett nem is a meztelenül titokban lefotózott nő, hanem az ő ura, Vilmos herceg. A férfiolvasó nyilván ezzel könnyebben tud azonosulni, mint a hisztis Kate-tel: „És te hogy éreznéd magad, ha a csajodat meztelenül fotózzák, aztán megmutatják ország-világnak? Te is berágnál, öregem.” Ezzel az ügynek mintegy az élét is elveszi a Bors, és ennek tökéletes megfogalmazása a ciciügy szó.

A fentiekben azt igyekeztünk megmutatni, hogy egy kínos, részben diplomáciai ügyben hogyan reagál a hazai sajtó a külföldi hírekre. Azt találtuk, hogy míg a közszolgálati hírügynökség a hitelesség jegyében csak az egyik felet szólaltatja meg, és az olvasóra bízza a következtetések levonását, addig a bulvárlap bagatellizálja az ügyet, és nagyon örül a napi betevő cicinek.

Források

19 oldalas mellékletet adtak ki Katalin cicijéről

Az olasz Chi magazin nagy terjedelemben közölte a Katalin hercegnő topless képeit

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
1 Roland2 2012. szeptember 25. 10:41

Voltak idők,mikor ez nem lett volna ( annyira ) botrány :

www.mult-kor.hu/20091027_a_pucer_keblek_aranykora

I.Erzsébet angol királynő híres volt extravagáns,kihívó ruhaviselési szokásairól ( bár állítólag szűzen halt meg ) , a francia követ, Monsieur de Maisse egy mélyen kivágott ruhája kapcsán egyszer így számolt be : " egész keble kilátszott, amely kissé ráncos volt "

( BBC History 2012 január 34.old )

Ugyanakkor érdekes,h.a melltartó ( ill. ahhoz hasonló ruhadarab ) viseleése is először a felsőbb társadalmi osztályokban kezdett terjedni.

Információ
X