-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az OECD legfrissebb tanulmánya szerint Franciaországban az átlagnál több diák jut egy tanárra, kevesebb a heti óraszámuk és fiatalabbak a pedagógusok – adta hírül szeptember 12-én a Le Monde. A lap által idézett felmérésből kiderül az is: habár a kezdő tanárok fizetése alacsonyabb az átlagnál, az elérhető maximális bér magasabb, csaknem 50 ezer dollár.
A franciák GDP-jük 6,3 százalékát fordítják oktatási célra, egy tized százalékkal többet, mint az OECD-átlag. Ugyanakkor kevesebbet, évente 6373 dollárt költenek alapfokú oktatásra, mint az OECD többi országában, ahol átlagosan 7719 dollárt. Ellenben több pénzt fordítanak a középfokú oktatásra – évente 10 696 dollárt, míg az OECD-átlag 9312 dollár –, és ugyancsak magasabb összeget fektetnek a felsőfokú képzésbe: 14 642 dollárt évente, míg az átlag 13 728 dollár.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kutatás arra is rámutat, hogy az alapfokú oktatásban egy oktatóra 18,7 gyermek jut, míg az OECD átlag 15,8. A pedagógusok is fiatalabbak, mint a többi OECD-országban: a francia tanítók, tanárok csaknem fele (49 százalék) kevesebb, mint 40 éves – az OECD-átlag 42 százalék. A középfokú oktatásban is hasonló a helyzet, így a következő években várhatóan jóval kevesebben mennek majd nyugdíjba, mint a szomszédos Német- vagy Olaszországban.
A heti óraszámot illetően is eltérések figyelhetők meg az átlaghoz képest: a 7-8 éves gyerekeknek 847 órájuk van egy évben, szemben az OECD-átlaggal, ami csupán 774 óra. Ennek következtében kevesebb tanítási hetük is van: 35 hét évente (leszámítva az ünnepnapokat), szemben az átlaggal, ami 38, bizonyos országokban pedig több mint 40. A tanulmány hangsúlyozza, hogy ez problémákat is okozhat: feltehetően kevés idő jut a kudarc kezelésére, illetve a tanulási nehézséggel küzdő gyermekek segítésére.
A felmérés kitér arra: Franciaország a pedagógusbérek kapcsán is eltér az átlagtól. A törvény szerint meghatározott bérek összege (a prémiumokat és a túlórákat leszámítva) az alap- és középfokú oktatásban alacsonyabb az OECD-átlagnál a kezdő tanárok esetében, mint azoknál, akik 10-15 éves tapasztalattal rendelkeznek. Az alapfokú oktatásban a kezdőknek járó fizetés alig éri el a 24 334 dollárt évente – szemben az OECD-átlaggal, ami 28 523 dollár –, a 15 éves tapasztalattal rendelkezők bére pedig szintén alatta marad az OECD-átlagnak. Ezzel szemben viszont a maximálisan elérhető fizetés Franciaországban magasabb az átlagnál: 48 296 dollárt is kaphatnak a pedagógusok, szemben a 45 100 dolláros OECD-átlaggal.