-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 18 Kiegészítés:" Szerintem pontos magyarázatot kaphatunk a "szer" szó ...2024. 10. 06, 14:20 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Ezt a Wikipédia oldalt hu.wikipedia.org/wiki/Eraviszkuszok úgy vélem érdemes megtekinteni....2024. 10. 04, 08:19 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A gyerekeket rugalmasan gondolkodnak, nem köti még őket a megszokás. Nem csoda, ha sokkal okosabbak nálunk.
Akinek más információk vannak a fejében, annak más világképe alakul ki. Bár a felnőtteknek is igen eltérő a világról való tudásuk, a gyerek világlátása jellemzően eltér a környezetük felnőttjeiétől is, már csak azért is, mert egy csomó mindent nem tudnak, ami egy felnőtt számára természetes. Ebből adódik, hogy időnként megdöbbentő dolgokat kérdeznek, mondanak, vagy éppen válaszolnak kérdéseinkre. Ennek köszönhetően született meg a gyerekszáj műfaja, de ide tartoznak a sajátos feladatmegoldások gyűjteményei – most is egy ilyet mutatunk be, ezúttal a The Poke-nak köszönhetően.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
1. Az állat, amit szavaknak hívnak
Mindannyian ismerjük azt a feladattípust, amikor megadott szavakat kell képek alá beírni. Ilyen feladat az alábbi is: sarkvidéki állatok képei alá kell beírni a nevüket: ezek a lap alján voltak felírva.
A feladatot megoldó tanuló azonban sajátos félreértés áldozata lett. A képek alá írandó szavak felett ugyanis szerepelt a word bank (szó szerint ’szóbank’ – magyarul itt valószínűleg csak annyi állna, hogy szavak) kifejezés, amit egy szónak nézte, és azt hitte, ez is egy állatnév. Ráadásul a fókét és a rozmárt nem ismerte fel, így a fóka alá került a walrus ’rozmár’ szó, a rozmár alá pedig a wordbank. A seal ’fóka’ szó viszont nem került sehova. Az senkit ne tévesszen meg, a seal ’pecsét’-et is jelent, és a lapon van egy pecsét: a seal ’viaszpecsét, domborpecsét, plomba’ jelentésű, a képen viszont nyomópecsét, stamp nyoma látható.
2. A pörgős matektanár
Az alábbi kis fogalmazást a tanuló a tanáráról írta, de egy betűt eltévesztett.
Így aztán a fogalmazás élvezői arról értesülhetnek, hogy a gyermek nagyon szereti, amikor együtt speedeznek. (meth ’metamfetamin, speed’, math ’matek’)
3. Találd meg a különbséget!
Az alábbi feladat 8 és 6 különbségére kíváncsi.
A válasz szerint a 8 csupa kerekség, a 6 viszont nem.
4. Szellemes válasz
A diákok gondolkodása időnként meglepően racionális. Az alábbi kérdés arra vonatkozik, hogy ha négy szellem közül az egyik elrepükl, akkor hány szellem marad.
A gyerek szerencsére nem ugrik be a trükknek: egy sem, hiszen szellemek nincsenek.
5. Érzések
Hülye kérdésre hülye válasz. A fizikatanár szerint az asztal „érzi”, hogy a tanuló a kezével nyomja, és arra kíváncsi, hogy mit érez a tanuló.
A tanuló természetesen rémületéről számol be, melyet az vált ki, hogy az asztalnak vannak érzései.
6. Na, ez tényleg kemény!
A feladat, hogy a tanuló röviden magyarázza el, mi az a kemény víz. A válasz tényleg rövid, mindössze egy szó.
Jég.
7. Éhség
A racionális gondolkodás időnként az etika határait feszegeti. Az alábbi kérdés arra vonatkozik, hogy ha a tanuló egy szigetre kerülnek, akkor inkább lenne egyedül, vagy mégis inkább valaki olyannal, akit gyűlöl.
A tanuló szerint jobb, ha van vele valaki, akit gyűlöl, hiszen enni is kell valamit.
8. Haláli!
A racionális gondolkodás időnként abszurdba fordul. A kérdés az, hogy mit fog csinálni a tanuló, amikor száz éves lesz.
A válasz szerint ki fog törni a sírjából.
9. 5-7-5
A feladat egy haiku írása.
Ez itt öt szótag.
Ez pedig itt éppen hét.
Most már boldog vagy?
10. Kockázatos válasz
Az alábbi tanuló vagy a helyesírást ismeri kevéssé, vagy szeret kockáztatni. A feladat az volt, hogy rajzolja le a svéd és a finn zászlót.
(Finnish ’finn’, finish ’finis, cél’)
11. Hjúúúúúú!
Pedig ez a feladat elronthatatlannak tűnt! A kérdés arra vonatkozik, mi a tanuló kedvenc színe.
(A hue ’színárnyalat’ és a Hugh név ejtése egyaránt kb. [hjú]. Hugh Jackman ausztrál színész.)
12. Egy ember, aki mindannyiunkért halt meg
Ki ez az ember? Hogyan segít rajtunk a halála? Miért fontos, hogy emlékezzünk rá?
Obi-van. Segített megszökni a halálcsillagról. Időnként szellemként meglepetésszerűen visszatér.
Kellemes vasárnapot, és engedjék magukhoz a gyermekeket!