-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 "Miért pont ez a két nyelv?" Mármint az (illír-) pannon - kelta (==> a k...2024. 10. 12, 10:34 Ál- és Tudomány
-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 18 Kiegészítés:" Szerintem pontos magyarázatot kaphatunk a "szer" szó ...2024. 10. 06, 14:20 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A szlovák oktatási miniszter két hete tárgyalt a magyar pedagógusok küldöttségével, ám az általuk előterjesztett változtatásokat kivétel nélkül elutasította.
Levélben tiltakozott Juraj Draxler szlovák oktatásügyi miniszternél a magyar iskolákat érintő diszkriminatív intézkedések miatt Csáky Pál, a Magyar Közösség Pártjának (MKP) európai parlamenti képviselője, aki az ügyben a szülők és a szakma kérésének tiszteletben tartására szólította fel a tárcavezetőt – tájékoztatta az MTI-t a képviselő munkatársa szerdán. A felvidéki magyar EP-képviselő a szlovák oktatásügyi tárca néhány olyan, idén szeptembertől hatályos intézkedésével kapcsolatban fogalmazta meg levelét, amelyek felülbírálatát korábban magyar pedagógusok és szülők egy több mint 26 ezer aláírással megtámogatott petíció formájában is kérték a minisztertől, ám nem sikerült eredményt elérniük.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A bírált intézkedések egyike, hogy a szlovák oktatási minisztérium kerettanterve értelmében a magyar nyelvű általános iskolák alsó tagozatain jelentősen alacsonyabb lesz az óraszám az anyanyelv oktatására, illetve a szabadon választható tantárgyakra is, mint a szlovák intézményekben. A szabadon választható tantárgyak óraszámát a kisebbségi iskolák eddig elsősorban az anyanyelvi oktatás színvonalának növelésére használták ki. A szülők és a pedagógusok emellett a közoktatási törvénynek azt a rendelkezését is bírálták, amely kötelező jelleggel minimális osztálylétszámokat vezet be, s ezzel veszélybe sodorja a vidéki kis létszámú iskolákat. Ez az intézkedés száz szlovákiai magyar kisiskolát veszélyeztet, ami a 261 magyar oktatási intézmény több mint harmada. A szlovák oktatási miniszter az ügyben két hete tárgyalt a felvidéki magyar pedagógusok küldöttségével, ám az általuk előterjesztett változtatásokat kivétel nélkül elutasította.
Csáky Pál arra szólította fel szlovák minisztert, hogy a szóban forgó ügyben tartsa tiszteletben a szakemberek, pedagógusok és szülők azon véleményét, amelyet az érvényes szlovákiai törvényeknek megfelelően petíciójukban megfogalmaztak. Leszögezte: a nemzeti kisebbségek számára az egyetlen elfogadható megoldás a bárminemű megszorító vagy diszkriminatív lépések nélküli színvonalas oktatási-nevelési folyamat biztosítása a kisebbségi iskolákban.
Csáky levélben tájékoztatta a kialakult helyzetről az Európai Bizottság alelnökét, Frans Timmermanst, valamint Navracsis Tibor kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi uniós biztost is – közölte Dunajszky Éva a magyar EP képviselő munkatársa.