nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
  • mederi: @Fülig James: 18 Kiegészítés a válaszomhoz. -Megnéztem a linket, de az nem az ural szó ere...
    2022. 11. 29, 10:54  Urál‒Altaj
  • mederi: @Fülig James: 18 Az idéző jelben lévő kérdő mondatrészt magából a cikkből idéztem, de nem ...
    2022. 11. 28, 21:55  Urál‒Altaj
  • Fülig James: @Fülig James: Alighanem itt arról lehet szó, hogy az obi-ugor összeesküvés végül, a 18. sz...
    2022. 11. 26, 11:19  Urál‒Altaj
  • Fülig James: @szigetva: Azt a reményt mederi pénzéből finanszírozzák, csak ő nem tud róla.
    2022. 11. 26, 11:12  Urál‒Altaj
  • szigetva: @Fülig James: A remény hal meg utoljára.
    2022. 11. 26, 11:06  Urál‒Altaj
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Dagad a sajtóbotrány Kínában

Kínában igencsak ritkaságszámba menő újságírósztrájkba és szimpátiatüntetésekbe fordult a múlt hét végén kipattant újságíróbotrány, amelyet egy – az állami cenzúrát megelégelő – dél-kínai újság munkatársainak elégedetlensége indított el.

MTI | 2013. január 8.
|  

Az ügy közvetlen kiváltójaként a szókimondásáról ismert Nanfang Csoumo egy újévi köszöntőnek szánt cikke, illetve annak cenzúrázása szolgált. Az alkotmányosság fontosságát ecsetelő eredeti írást a múlt hét végén a Kuangtung tartománybeli cenzorok a szerkesztő beleegyezése nélkül, a kiadás előtt alig egy nappal jelentősen lerövidítették, annak a demokráciára utaló részeit eltávolították, ahogy később a lap újságírói fogalmaztak, „nemi erőszakot” követve el a szerkesztőségi autonómián.

A változtatásokon felháborodott újságírók múlt hét végén közös összefogással mikroblogfiókot nyitottak, és nyílt levélben adtak hangot elégedetlenségüknek. A dokumentumban az eset kivizsgálását követelték, megemlítve azt is, hogy a kényszerű változtatásokkal tárgyi tévedések is nyomtatásba kerültek. A hatóságokkal való ilyen nyílt szembeszegülés és a cenzúra hangos kritikája szinte példátlannak számít a kelet-ázsiai országban, ez ugyanis állásuk elvesztését, sőt, hatósági vizsgálatot és a kritikusok elhallgattatását vonhatja maga után.

A botrány azóta tovább dagadt, a hétvégén több mint két tucat prominens értelmiségi követelte nyílt levélben, hogy a kikényszerített változtatásokért felelős tartományi propagandafőnököt, Tuo Csent távolítsák el posztjáról.

Szombaton a Nanfang Csoumo újságírói újabb nyílt levelet írtak, azt panaszolva, hogy két nappal az eset kipattanása után még mindig nem tudni, ki a felelős, és pontosan mi történt az írással, annak ellenére, hogy mind többen akarják tudni az igazságot. Az újságírók azt is megjegyezték, hogy tavaly több mint ezer cikket cenzúráztak vagy dobtak el a tartományi hatóságok. Az újságírók mellett álltak ki a hétvégén a helyi Szun Jat-szen Egyetem hallgatói is, akik nyílt levélben az ügy kivizsgálását, az azzal kapcsolatos, péntek óta cenzúrázott mikroblogbejegyzések visszaállítását és a véleményüket kifejezők büntetlenségét követelték.

Hétfőn újabb fordulat következett be az ügyben: az érintett lap újságírói sztrájkkal tiltakoztak, támogatóik pedig a szerkesztőség előtt szimpátiatüntetést kezdtek – írják egyebek közt a hongkongi újságok. A jobbára fiatalokból álló tömeg „A kínai emberek szabadságot akarnak” és „A szólásszabadság nem bűn” feliratú transzparenseket hoztak magukkal, többen sárga krizantémmal siratják a szólásszabadságot.

A dél-kínai Kuangtung tartományt mindig is a kínai reform és nyitás, a liberalizmus központjaként tartották számon, így az ottani események a kínai sajtó egészének jövőbeli irányát meghatározhatják. Másrészt a máris az egyik legnagyobb idei ügynek elkönyvelt újságíróbotrány megoldása a Kínai Kommunista Párt új főtitkára, a reformistának remélt Hszi Csin-ping konfliktuskezelő képességének próbája is.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X