-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ha nyitott szemmel közlekedünk Budapesten a föld alatt is, komoly értelmezési nehézségekbe is ütközhetünk. Tudjuk, hogy a budapesti metróhálózat nem akadálymentes, mégis kihívások elé állíthat minket az M3 vonal új térképe...
Míg a budapesti metró 2-es vonalán új szerelvények járnak és több állomás már akadálymentes, az otthonosan lepusztult 3-as vonalon új táblák tájékoztatják az utazóközönséget az állomásokról, a csomópontokban az átszállási lehetőségekről és még sok minden másról. Az új tábla tehát nem csupán az egyes állomások neveit mutatja, hanem különböző ikonokkal jelzi az egyes csomópontokban a lehetőségeket. A táblához egy külön jelmagyarázat is kapcsolódik, amelyről leolvashatjuk magyar és angol nyelven, hogy melyik ikon mit ábrázol.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A metróállomásokat ismervén unaloműzésképpen térképolvasási gyakorlatba kezdtünk: a jelmagyarázat értelmezésével indítottunk: kíváncsiak voltunk, hogy az új, informatívabb tábla milyen lehetőségekről tájékoztatja az utazóközönséget. Az ikonokat silabizálva rögtön feltűnt a kerekesszéket ábrázoló ikon. Érdeklődéssel fordultunk az állomások „térképe” felé, hogy megkeressük, vajon hol szerepel rajta a kerekesszék. Néztük, nézegettük a térképet, de valahogy sehogy sem sikerült rajta megtalálni a keresett ikont. Közben persze járattuk az eszünket, hogy vajon a Corvin-negyed állomásnál elképzelhető-e, hogy építettek liftet vagy esetleg máshol. (A térkép szerint nem.)
Aztán nagy nehezen észrevettük Kőbánya-Kispest végállomás neve alatt a keresett ikont. És tényleg: a felújított állomáson valóban működik a lift. Aztán elgondolkodtunk azon, hogy ez az információ mit is jelent. Egyrészt jelenti a lehetőséget: a budapesti metróba Kőbánya-Kispest állomáson le lehet jutni: az állomás akadálymentes. Másrészt azonban sajnos – mivel ez az egyetlen állomás, ahol a térkép szerint van lift – azt is üzeni, hogy kerekesszékkel valójában egyféle földalatti túrát tehetünk, egy „körutazást” Kőbánya-Kispesttől Kőbánya-Kispestig. A harmadik kommunikációs kellemetlenség az, hogy kinek is szól ez az információ, kit informál az ikon és miről?
Sajnos egyelőre az a helyzet, hogy a kerekesszék nélkül közlekedőket informálja ez a tábla arról, hogy kerekesszékes embertársaik bizony a metróval való közlekedést nem tudják igénybe venni. Az információ, hogy Kőbánya-Kispest állomáson van lift, persze fontos, de talán jobb lett volna egy másféle ikonnal jelölni – addig, amíg a metró nem lesz legalább részben akadálymentes.