-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Elviszik az első mozdonyt a Közlekedési Múzeum elől. A több mint 130 éves gőzmozdony Gyál Felső vasútállomás előtt lesz látható augusztus 20-tól. A mozdonyt augusztus 18-án este szállítják át új helyére.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum vasúti gyűjteményének egyik legrégibb darabja, a MÁV XII h osztályú 6633-as pályaszámú (utóbb MÁV 381,001) szertartályos gőzmozdonya 1882-ben készült a Krauss müncheni gyárában a Nagykikinda-Nagybecskereki Helyi Érdekű Vasút részére. Tizennyolc tonnájával a normál nyomközű vasúti járművek között pehelysúlyúnak számító mozdony 1912-től Cséry József szemétvasútjának vontatójárműveként szolgált, majd 1913-tól Budapest Székesfőváros Köztisztasági Hivatalának 6-os pályaszámú gőzmozdonya lett.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A manapság már csak „Krauss”-nak becézett jármű kalandos sorsa 1942-ben Szigetszentmiklóson folytatódik, ahol a Dunai Repülőgépgyár iparvasútján szolgál, majd a következő háborús esztendőben a csepeli Weiss Manfréd Műveknél a 10-es pályaszámot kapja.
A kis mozdony túlélte a második világháborús káoszt, majd a szovjet és román csapatok zsákmányolásait, s 1945. május 10-től az 1944 novemberében felrobbantott dunaharaszti híd 1945. december 8-i helyreállításáig a Budapesti Helyi Érdekű Vasút bérelte kisegítő szolgálatra a Szigetszentmiklós és Ráckeve közötti vonalon.
A szükségszolgálat után visszakerült a később Rákosi Mátyás Művek néven üzemelő csepeli gyár állományába. Tízes pályaszámát mindvégig megtartotta, még akkor is, amikor 1955 novemberében átkerült a Hungária Műtrágya és Kénsavgyár, a későbbi Budapesti Vegyiművek iparvasútjára. Innen selejtezték le a kis gőzmozdonyt 1966. december 29-én, s ekkor került át a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe.
A gőzmozdony 1968-ban került kiállításra a Városligetben, a múzeum épülete mellett, az 1891-es államosítást követően kapott eredeti MÁV-os, 6633-as pályaszámával.
A mozdony szállítása 2015. augusztus 18-án, este 6 órakor kezdődik, a valós emelés várható ideje este 7 óra, a szállítójármű kb. este 10 óra körül indul el a Közlekedési Múzeum elől!