-
Kincse Sz. Örs: @Sándorné Szatmári: két dolog ad irgalmatlan sok munkát nekünk úgy is, hogy a nyestnek jó ...2025. 02. 03, 12:13 Ál- és Tudomány
-
bm: @Szalakóta: Igen, ahogy ez a cikkben is említve van. Sajnos belekerült a cikkbe egy olyan ...2025. 02. 01, 08:09 A meg nem értett maki
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 40 @Sándorné Szatmári: 41 válaszomhoz kiegészítés ként: Az általános minősítést...2025. 01. 23, 09:51 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Nyilván el kell fogadjam a döntéseteket. Megjegyzem az alábbi kérdés, amit a neten olvasta...2025. 01. 21, 09:37 Ál- és Tudomány
-
szigetva: A „post-truth'' értelmetlen hozzászólásokat a továbbiakban is törölni fogjuk.2025. 01. 20, 11:57 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A legújabb kutatási eredmények szerint az emberi agy nyitottsága a kétnyelvűségre már egy éves korban elkezd csökkenni.
Az régóta tudjuk, hogy a kétnyelvű közegben felnövő gyerekek különösebb erőfeszítés nélkül kétnyelvűként nőnek fel, és mindkét nyelvet anyanyelvi szinten beszélik a végén. A legújabb tanulmány szerint azonban az csecsemők agya már egy éves kor környékén elveszíti teljes nyitottságát a nyelvek felé, és egyre inkább annak a nyelvnek a felismerésére korlátozódik, melyet a legtöbbet hall a csecsemő.
Korábbi kutatásokból már tudták, hogy az angol nyelvű szülőkkel felnövő csecsemők 8 és 10 hónapos korukban kezdik el megkülönböztetni az angol nyelvben szereplő l és r hangokat. Ugyanebben a korban a japán csecsemők kezdik elveszíteni képességüket a két hang megkülönböztetésére, ahogy azt a japán nyelv sem teszi.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A mostani tanulmányban egynyelvű és kétnyelvű háztartásokban felnövő gyerekek agyműködését figyelték meg, hogy hogyan reagálnak a megszokottól eltérő nyelvi környezetre. A megfigyelések fő eredménye az volt, hogy az egynyelvű környezetben felnövő csecsemő agya 10-12 hónapos korukra már elkezd az egyetlen hallott nyelv hangjaira koncentrálni, míg 6-9 hónapos az ismeretlen hangokra is reagáltak. Ezzel szemben a kétnyelvű környezetben nevelkedő csecsemők még 10-12 hónapos korukban is meg tudták különböztetni mindkét nyelv hangjait, holott náluk ez 6-9 hónapos korban nem történt még meg, a két nyelv még egybemosódott számukra.
A tanulmány konklúziója, hogy a kétnyelvű környezet hatására az emberi agy tovább marad nyitott a nyelvekre és elsajátításukra. A nyelvtanulást tehát nem lehet elég korán kezdeni, és a kétnyelvűségre is legjobb már születéstől szoktatni a gyerekeket.
Forrás: