-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 18 Kiegészítés:" Szerintem pontos magyarázatot kaphatunk a "szer" szó ...2024. 10. 06, 14:20 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Ezt a Wikipédia oldalt hu.wikipedia.org/wiki/Eraviszkuszok úgy vélem érdemes megtekinteni....2024. 10. 04, 08:19 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Minden gyerek megtanul beszélni, ezért úgy tűnhet, mintha a szülőknek mit sem kellene tenniük ennek a folyamatnak az elősegítéséért. A valóság azonban az, hogy gyerekek nyelvi képességeinek fejlődése nagyban múlik a szülői figyelmen.
A gyerekek látszólag könnyedén, komolyabb erőfeszítés nélkül sajátítják el anyanyelvüket. De hogy ezt milyen hatékonysággal teszik, abban óriási eltérések mutatkoznak már négyéves kor körül. A nyelvelsajátítás folyamatát a szülőknek kell aktívan elősegíteni, ha azt szeretnék, hogy gyermekük jó eséllyel induljon az iskolakezdésnél.
A Kansas Cityben gyermekfejlődéssel foglalkozó doktori hallgatónak már a 60-as években feltűnt, hogy már a négyéves gyerekek szókincse között is nagyon nagy eltérések mutatkoznak. Későbbi felmérésben Betty Hart azt tapasztalta, hogy a diplomás szülők négyéves gyerekei átlag 2100 szót ismertek, míg a hátrányos szegény családok hasonló korú gyerekei csak 600-at. Ez különbség ijesztőnek és szinte leküzdhetetlen hátránynak tűnik.
A gyerekek csak azokat a szavakat sajátíthatják el, amelyeket hallanak. De a kutatások szerint még az is szükséges, hogy élő személytől hallják a szavakat, mert például az egyirányúan kommunikáló tévéből hallott kifejezések elsajátítására kevésbé fogékonyak a gyerekek.
Szakértők szerint azonban van megoldás, de ez mindenféleképpen aktív segítségét igényel a szülők részéről. Először is minél többet kell beszélni a gyerekekhez, de az is fontos, hogy olyan nyitott végű kérdéseket intézzünk a gyerekekhez, melyekre nincs egyetlen jó válasz. Tehát ne azt kérdezzük, hogy milyen egy virág színe, hanem például azt, hogy éppen mit csinál.
A másik fontos nyelvelsajátítást ösztönző foglalkozás az olvasás. Még a művelt emberek is csak pár száz szót használnak nagy gyakorisággal napi rendszerességgel. A könyvekben, mesékben, mondókákban azonban rendre érdekes és ritkább szavak is szerepelnek. Se a kérdezés, se az olvasás nem kíván különösebb képzettséget, csakis szülői odafigyelést. Ezekkel az egyszerű taktikákkal pedig többnyire elkerülhető, hogy már nagyon fiatal korban szinte leküzdhetetlen és egész életre kiható hátrányba kerüljön egy gyermek.
Forrás
Stephanie Sikorksi: Building a child’s language
Alix Spiegel: Closing The Achievement Gap With Baby Talk