-
idodav: "Magyarul tehát az úszótechnika és az úszó szám elnevezése nem különbözik." Ez azért nem t...2021. 01. 17, 23:10 A gyorsúszás is hungarikum?
-
Fülig James: @nudniq: azt hiszem, hogy Erdély átalakítása a dualizmus korában kezdődött, amikor elfogad...2021. 01. 16, 14:48 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @nudniq: na, én is elkövettem egy-két pontatlanságot. Segesvárt csak a68-as megyésítéskor ...2021. 01. 15, 22:25 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: @szigetva: nem kisebb eltérés volt a két alakulat között, hanem kb egy megyényi: ...2021. 01. 13, 02:59 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: "vallásszabadságot biztosító Arany Bullára" XXIV. Hogy izmaeliták és zsidók tiszt...2021. 01. 13, 02:31 Százasak vagyunk?
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Milyen ünnepeket ültünk meg az őshazában? Olvasónknak bizonyára csalódást fogunk okozni, amikor leleplezzük a medveünnepet.
Az országgyűlés idén áprilisban fogadta el azt a határozatot, mely szerint minden október harmadik szombatja a Finnugor nyelvrokon népek napja (hivatalosan Finnugor nyelvrokonsággal rendelkező népek napja [!]). Egyetlen hivatalos megemlékezésről sem értesültünk.
Áron nevű olvasónk a Facebookon jó néhány kérdéssel elárasztott minket. Ezek közül most egyre adunk választ. Az első kérdés éppen aktuális, hiszen nemrég (nem) ünnepeltük a rokon népek napját.
Milyen uráli eredetű ünnepeket tartunk számon? Gondolok itt például a medveünnepre. De nyilván volt/ van más is.
Egészen biztos, hogy hogy az uráli alapnyelvet beszélő népesség is számon tartotta az év bizonyos kiemelkedő időszakait, illetve bizonyos kevesebb rendszerességgel bekövetkező eseményeket is megünnepelt. Bizonyos, hogy ezekhez bizonyos szertartások is kötődtek. Honnan tudjuk? Onnan, hogy ez kivétel nélkül minden kultúrára jellemző. Ezen kívül erről a kérdésről nem tudunk semmit.
A medveünnep például csak az obi-ugorokra (hantikra és manysikra) jellemző. Igaz, a medve elejtéséhez kapcsolódó rítusokat találtak Karjalában és a csángóknál is, de ezek meglehetősen különböző jellegűek, semmi nem utal arra, hogy közös eredetűek lennének.
Az obi-ugoroknál, mind a manysiknál, mind a hantiknál van két frátria (apai ágon számon tartott nemzetség), a mos (vagy mós) és a por. Mos férfi csak por nővel, por férfi csak mos nővel házasodhat. A kutatók úgy tartják, hogy az obi-ugor korban, amikor a kiszáradó erdős sztyeppéről az obi-ugor alapnyelv beszélői a tajgába húzódtak, ott egy másik néppel olvadtak össze. Ennek az összeolvadás emlékét őrzi a két frátria. Az obi-ugor alapnyelv beszélői a mosokkal kapcsolhatók össze: a mos név eredetét tekintve azonos a manysi népnévvel (ill. a magyar népnév magy- elemével). A tajgai nép nyelve elveszett – természetesen nem zárható ki, hogy szintén uráli nyelvet beszélő nép volt.
A medvekultusz viszont inkább a por frátriához kötődik, a mos frátriára inkább a lókultusz jellemző (ami szintén a sztyeppe felé mutató vonás). Minden valószínűség szerint tehát a medvekultuszt az obi-ugor nyelveken beszélő népek a beléjük olvadt más, ismeretlen nyelvű néptől vették át. Ennek alapján tehát a medveünnepet semmiképpen nem tarthatjuk uráli eredetű szokásnak.