Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75232
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Leiter Jakab: @nadivereb: Ezt a kommentet nézd meg: www.facebook.com/leiterjakab/photos/a.10...2tn%22%3A%22R1%22%7D
szerintem igaza lehet ezzel az OrVietoi kapitalizációval :)
2016. 10. 21, 09:06
Közpénzen szerzett szűz
nadivereb: @Leiter Jakab: nem mindegyikben van poén - az Adria gyöngyszeme is egy sima utalás Dubrovnikra. Egy olaszos csirkeételről van szó, szerintem egyszerűen ez jutott eszükbe.
2016. 10. 21, 07:51
Közpénzen szerzett szűz
Leiter Jakab: @nadivereb: Soul Kitchent nem ismertem, de ez alapján tuti igazad van.
Orvietot sem ismertem, és ebben is nyilván igazad van, csak akkor itt mi a poén?
2016. 10. 20, 22:48
Közpénzen szerzett szűz
nadivereb: A Seoul Kitchen szerintem utalás a Soul Kitchen c. filmre. És azért nincs magyarul, mert a film címe magyarul is ez volt. (Mondjuk ettől még az étel neve lehetett volna Szöul Kitchen, de hagyjuk).
Orv...
2016. 10. 20, 15:16
Közpénzen szerzett szűz
Irgun Baklav: @Irgun Baklav: *közép-amerikai spanyol nyelvjárásokban
2016. 10. 20, 08:24
Humanista koholmány-e a székely írás?
Irgun Baklav: @El Vaquero: "A portugált nem tudom, de egyes olasz nyelvjárások is [j]-znek helyette"
A portugál esetében is van legalább egy olyan brazíliai nyelvjárás (Caipira), amelyikben /j/ vált(hat)ja ki. Egye...
2016. 10. 20, 08:23
Humanista koholmány-e a székely írás?
szigetva: @El Vaquero: Ahhoz szerintem keveset tudunk a nyelvekről, hogy ilyen általánosításokat tehessünk. Az kétségtelen, hogy jelölt hang, amit gyakran vált az egyik "összetevője", az l vagy a j.
2016. 10. 20, 07:48
Humanista koholmány-e a székely írás?
El Vaquero: Egyébként a legtöbb mesterséges nyelv a szavakon siklik ki, ugyanis elég nehéz feladat egy komplett nyelv szavainak a leírása, milyen nem összetett szavak vannak benne minimum, azok mit jelentenek, és...
2016. 10. 20, 04:42
1956–2016: a romanid 60 éve
El Vaquero: @szigetva: nekem is ez a benyomásom, nem egy olyan nyelvről olvastam, amelyben az a [ʎ] kiveszett, vagy kiveszőben van. A portugált nem tudom, de egyes olasz nyelvjárások is [j]-znek helyette. Talán k...
2016. 10. 20, 04:39
Humanista koholmány-e a székely írás?
Hatti: Na most nem azért, de ha egyszer a törökök a Volgát nevezték Etelnek, akkor mit erőlködünk a dnyeperi Etelközzel?
Mellékesen ezzel bukik a finnugrizmusnak a török (szerintük) jövevényszavak magyarázat...
2016. 10. 19, 23:26
Nem magyar belügy!
nadivereb: @mederi: a te elméletedre pont ugyanúgy nincs bizonyíték, csak plusz egy spekulatív lépést tartalmaz.
2016. 10. 19, 22:18
Kapsz egy világost!
Irgun Baklav: @szigetva: szmájli. :) (Hát a magyart is beszélik Amerikától Londonig, Kolozsvártól Ausztráliáig, akkor meg világnyelv, nem? :))
Amúgy a „szerencsére” nyilván csak a magyar beszélők szempontjából érte...
2016. 10. 19, 21:10
Humanista koholmány-e a székely írás?
LvT: @mederi: A szlovák <világoš> szó érdekes kontextusát mutatja annak a cikknek a címe, amely azután a hokimeccs után íródott, ahol a magyar csapatnak kis híján döntetlenre sikerült játszania a szl...
2016. 10. 19, 20:56
Kapsz egy világost!
szigetva: @Irgun Baklav: „Szerencsére ez a [ʎ] hang a nagyobb külföldi világnyelvekből (pl. spanyol) is kiveszőben van.” Olasz? Portugál? Szerencsére? „Külföldi világnyelv”? Legalább egy szmájlit!
2016. 10. 19, 20:49
Humanista koholmány-e a székely írás?
mederi: Ha van írásos bizonyíték arra, hogy a szlovák mondás már közvetlenül a világosi fegyverletétel után felbukkant, akkor persze nyilvánvalóan igaz lehet a cikkbeli feltevés.. :)
2016. 10. 19, 20:43
Kapsz egy világost!
mederi: @Untermensch4: @astrohist:
"A Császári és Királyi Hadsereg volt az Osztrák–Magyar Monarchia szárazföldi hadereje 1867-től 1918-ig. Három hadseregből állt:
A Közös Hadsereg
Az Osztrák Császári Hadsereg...
2016. 10. 19, 20:35
Kapsz egy világost!
Irgun Baklav: @Untermensch4: A "j-ly" esetében a mai magyar köznyelvben ugyan nagyrészt nincs különbség, a korábbi nyelvállapotokban azonban volt (az IPA [j]-vel <j> szemben korábban palatális oldalsó/laterál...
2016. 10. 19, 20:07
Humanista koholmány-e a székely írás?
Untermensch4: @szigetva: " Az arabban szavakat tud megkülönböztetni a [k]–[q] különbség, a magyarban nem."
Rosszul fogalmazott és rendkívül szakszerűtlen megfogalmazásommal erre akartam kilyukadni. Hogy van két íro...
2016. 10. 19, 19:12
Humanista koholmány-e a székely írás?
astrohist: Kevesen gondolnak arra, hogy a világosi fegyverletétel a szlovákok számára is ismeretes volt. A Szabadságharc magyar seregében jócskán akadtak szlovák ajkú honvédek, pl. a híres "kassai vörössipkások"...
2016. 10. 19, 19:07
Kapsz egy világost!
szigetva: @Untermensch4: A [k] az IPÁban a veláris, a [q] az uvuláris zöngétlen zárhang jele (a [c] meg a palatálisé). Az arabban szavakat tud megkülönböztetni a [k]–[q] különbség, a magyarban nem.
Egyébként a ...
2016. 10. 19, 17:57
Humanista koholmány-e a székely írás?
Untermensch4: @mederi: Vezényszavakon kívül németül egyáltalán nem beszélő tisztek (tehát tisztek, nem pedig altisztek) a monarchia közös hadseregében... érdekes elképzelés. :)
2016. 10. 19, 17:13
Kapsz egy világost!
Untermensch4: @Fülig J.: "Egyébként miért kell ennyire ragaszkodnunk nyelv és írás egységéhez?"
Nem kell. Kérdeztem egyszer nyelvész tanárt hogy a rovásírásban miért van kétféle "k", én nem nagyon hallom magyarul h...
2016. 10. 19, 17:08
Humanista koholmány-e a székely írás?
mederi: @lcsaszar:
Miféle bizonyítékra gondolsz?
-Egyrészt, magyar (és más monarchiabéli) anyanyelvű katonatisztek nyilván szolgáltak a német anyanyelvűek mellett. A magyar tiszt ha mérges volt egy bakára, a ...
2016. 10. 19, 14:30
Kapsz egy világost!
lcsaszar: @mederi: "Több mint valószínű, hogy szlovák bakák vitték haza a "Világos!?" kifejezést"
Bizonyíték? Ha jól tudom, a Monarchia hadseregében német volt a hivatalos nyelv, nem a magyar.
2016. 10. 19, 13:16
Kapsz egy világost!
nadivereb: @VG: "a székely írás kőkori eredetű s ezt a világon elsőként és egyedüliként elvégzett tudományos igényű matematikai vizsgálat mondja ki"
Röviden le lehetne írni ennek a vizsgálatnak a módszertanát? C...
2016. 10. 19, 11:00
Humanista koholmány-e a székely írás?
mederi: Tisztelt olvasók és szerkesztők!
Lehet, hogy csak nálam jelenik meg a "Moderációs üzenetek"-ben a "vanesskell" -féle bejegyzés, hogy ennyire nincs reá reagálás..!?
Hmmm.. :(
2016. 10. 19, 09:35
Kapsz egy világost!
mederi: A világos szó átvitt értelemben a fejekben lévő tisztán látásról szól, semmi köze a "világosi fegyver letételhez"!
Magyarul ha azt mondja egy szülő, hogy "Világosan megmondtam, hogy nem szabad!" az mi...
2016. 10. 19, 09:23
Kapsz egy világost!
Fülig J.: /folyt.:
vagyis a keleti-türk írást mennyiben tekinthetjük önálló fejlődés eredményének, ha az előzmények között az arameusra és a szogdra is hivatkozunk közben (utóbbinak valamelyes utóélete is van a...
2016. 10. 19, 02:31
Humanista koholmány-e a székely írás?
Fülig J.: ez sincs megfejtve ...
www.youtube.com/watch?v=JXdBbLp4J0Q
tokhár írás (21:40-nél), ez sem türk ...
Egyébként miért kell ennyire ragaszkodnunk nyelv és írás egységéhez? A korunkban autodidakták által ...
2016. 10. 19, 02:22
Humanista koholmány-e a székely írás?
VG: Horváth Iván dolgozata természetesen és sajnálatosan nélkülöz minden komolyan vehető megalapozást. Csak a bulvársajtó legszégyenletesebb teljesítményeihez mérhető - ami a tudományosságát illeti. Az ak...
2016. 10. 18, 23:03
Humanista koholmány-e a székely írás?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 328
| 329
| 330
| 331
| 332
| 333
| 334
| 335
| 336
| 337
| 338
...