Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75220
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
El Mexicano: Próbálkozni próbálkozhatnak, de olyan programot nem fognak tudni csinálni, amely 100%-osan megbízható lenne, sőt, gyanítom, hogy olyat sem, amely 95%-osan. Egész egyszerűen azért, mert ahogy vannak fé...
2011. 06. 24, 21:39
A szöveged alapján a szoftver megmondja, fiú vagy-e vagy lány
Kara-kán: Kérlek add tovább, főleg csángó fiataloknak, akik tudják, hogy mi az a torrent:
thepiratebay.org/torrent/6492758/Hungarian_Romanian_Manual_practic_d
2011. 06. 24, 20:59
Tovább kell fejleszteni a moldvai csángók oktatási programját
bibi: A sok lehetőség közül az egyik: magyar népesség már az avarokkal is érkezett a Kárpát-mdencébe.
2011. 06. 24, 18:59
Magyarok bejövetele
bibi: Meghallgattam, köszönöm. Érdekes hülyeséggyüjtemény, de ha már erről van szó akkor lehetne ennél is szellemesebb.
Viszont:
1/ nem vagyok abban biztos, hogy angolszász környezetben a "related nations" ...
2011. 06. 24, 16:15
Mi baj van a „finnugor rokonság”-gal?
Roland2: @bloggerman77: "amit a magyar alapszókincsnek a FU nyelvek közül csak a magyar nyelveben megtalálható mértékű, egyharmadát kitevő török eredetű szóréteg bizonyít."
A mariban kb. több mint kétezer szó ...
2011. 06. 24, 15:33
Mi baj van a „finnugor rokonság”-gal?
El Mexicano: @Fejes László (nyest.hu): Ez igaz, mondjuk eléírhatták volna, hogy tradicionalmente (hagyományos értelemben) vagy ilyesmi.
2011. 06. 24, 13:07
Filológus és nyelvész
Fejes László (nyest.hu): @El Mexicano: Sajnos a szótár nem jelzi, hogy mikor használható a filología a lingüistica helyett. Lehet, hogy vannak szövegkörnyezetek, kifejezések, amikor felcserélhető, vagy éppen arra utal, hogy a...
2011. 06. 24, 12:55
Filológus és nyelvész
El Mexicano: Nagyon hasznos írás! Némi adalékinfó, ha már a spanyol érintett, a DRAE a következőképpen definiálja a filología fogalmát:
filología.
(Del lat. philologĭa, y este del gr. φιλολογία).
1. f. Ciencia que...
2011. 06. 24, 12:39
Filológus és nyelvész
Fejes László (nyest.hu): @bibi: "Hanem azért is mert társadalmilag hasznos, a magyar nemzeti érdekekkel azonosuló alattvalója volt a magyar királynak. "
"Mikor azonban Mátyás a főnemességet megadóztatta, Janus többedmagával a...
2011. 06. 24, 09:56
Néprokonság = nyelvrokonság?
El Mexicano: Ez mind szép és jó, csak egy problémát látok benne. A példányszámot mindenféle befolyásoló tényező nélkül vizsgálni szerintem nem túl célravezető. Ugyanis figyelembe kellene venni olyan tényezőket, mi...
2011. 06. 24, 08:14
A világ legnagyobb napilapjai… meglepetés
bloggerman77: Igen tanulságos, hogy letiltották a kommentelést a szkeptikus.hu-n. :)
Fejes Lászlónak meg üzenem, hogy ha idézni méltóztatik, akkor csak pontosan, csúsztatások nélkül.
Jól felismerhetően tőlem és bib...
2011. 06. 24, 03:48
Mi baj van a „finnugor rokonság”-gal?
bloggerman77: "Például ha nem neveznénk Janus Pannoniust magyar költőnek, akkor nem hinnénk azt, hogy valóban magyar anyanyelvű volt. (A legvalószínűbb, hogy horvát volt, de pontos adataink nincsenek.)"
***
Horváto...
2011. 06. 24, 02:44
Miért éppen Uhorszkó?
bloggerman77: A Mandineren közölt cikkel nem értek egyet, kommenteltem is náluk pl. a csernovai csendőrsortűz sajátos átértelmezése kapcsán.
DE.
Azért ne essünk már át a ló másik felére, mint a DoToHo blog szerzője...
2011. 06. 24, 02:28
Miért éppen Uhorszkó?
elhe taifin: Felkerült az előadás hanganyaga a szkeptikus blogra:
szkeptikus.blog.hu/2011/06/16/szkeptikus_klub_mi_baj_van_a_finnugor_
2011. 06. 24, 02:04
Mi baj van a „finnugor rokonság”-gal?
Pesta: @Fejes László (nyest.hu):
Annyi jelentésbeli megoszlás azért van a magyarban is, hogy sértőnek (vagy mondjuk politikailag helytelennek) számít a régi népnevekkel illetni a csonkaországon kívüli népeke...
2011. 06. 23, 22:17
Miért éppen Uhorszkó?
peterbodo: @Fejes László (nyest.hu): A kiegyezés következményeként a magyar politikai vezetés hatására sérültek a kisebbségek jogai, de az nem volt megírva a kiegyezésben, hogy így kell legyen. Az kizárólag az á...
2011. 06. 23, 19:15
Miért éppen Uhorszkó?
doncsecz: A szlovén és a horvát is két különböző névvel illeti Magyarországot a történelmi időszaknak megfelelően akárcsak a szlovák. Szlovénül 1918 előtti országot is Ogrskának, horvátul Ugarskának nevezik. It...
2011. 06. 23, 17:18
Miért éppen Uhorszkó?
bibi: "A katonai térképészet Szlovákiában 1769-1883 című, szép kiállítású kötet a napokban került a szlovákiai könyvesboltokba."
Ja. Olvastam olyat is, hogy Mátyás Clujban (Romania) született.
2011. 06. 23, 17:16
Az egykori Felső-Magyarország titkos katonai térképeiből jelent meg válogatás...
bibi: @bloggerman77: Szerémség: teljesen egyetértek. Mátyás idejében még a török irtódajáratok előtt voltunk.
2011. 06. 23, 17:05
Néprokonság = nyelvrokonság?
bibi: @Fejes László (nyest.hu): A mellékelt írásokat még nem olvastam el, de meggyőződésem, hogy a szlovákok magyarellenes érzelmeinek felerősödése jelentős részben politikai úszítás és félrevezetés eredmén...
2011. 06. 23, 16:57
Miért éppen Uhorszkó?
bibi: Nem rossz, de talán egyszerűbb lenne elfogadni, hogy népek/nemzetek rokonságáról akkor beszélünk, ha bizonyos népeknek/nemzeteknek nyelvükben, genetikai eredetükben, és történelmi tudatukban van (vagy...
2011. 06. 23, 16:49
Néprokonság = nyelvrokonság?
Fejes László (nyest.hu): @bibi: Igen, a magyarban is volt kétféle terminus több népre is, mégsem jött létre jelentésbeli megoszlás. Miért? Szerintem érthető.
A város neve Uherský Brod,Morvaországban van, Szlovákia határán, és...
2011. 06. 23, 16:38
Miért éppen Uhorszkó?
bibi: Hogy a szlovákoknál politikai nyomásra létrejött egy megkülömböztetés a trianon előtti és utáni Magyarország ill magyarok elnevezéséről az érthető, de "csak egy dolog". A lényeg szerintem az, hogy a s...
2011. 06. 23, 15:05
Miért éppen Uhorszkó?
Fejes László (nyest.hu): @Jogálom: "ahol a xiong 匈 szó bizony a hunokat jelöli" Melyik hunokat?
Egyébként persze jó, lehet, mondjuk benne van a hunok neve. De akkor Orbán honlapján miért nem egy ilyen magyarázat jelent meg, m...
2011. 06. 23, 14:54
Honnan ered Magyarország idegen neve?
Fejes László (nyest.hu): @peterbodo: Például abból az egyszerű okból, hogy a magyar nemzetiségűek érdekei érvényesültek. Magyar lett az államnyelv, megtörtént az unió Erdéllyel (amelyet nem csak a románok, az erdélyi szászok ...
2011. 06. 23, 14:46
Miért éppen Uhorszkó?
Fejes László (nyest.hu): @siposdr: "Magyarország etnikai térképe az 1910-es népszámlálás adatai alapján. Eredeti méretaránya 1 : 1 000 000. Minden négyzetmilliméter 100 lakost jelent. "Carete Rouge" - Vörös Térkép az 1920-as ...
2011. 06. 23, 14:43
Miért éppen Uhorszkó?
Jogálom: @elhe taifin:
Japánhoz nem tudok hozzá szólni, de a kínaiban a császárokat az ég fiának hívják, ahol az ég az isteni világot jelöli.
Az uralkodók az adott hitvilág által, így az adott istenkép által h...
2011. 06. 23, 14:21
Honnan ered Magyarország idegen neve?
Jogálom: Egy pontosítás. Amire OV is utalt, annak van alapja, de nem az angol Hungary szóban, hanem Magyarország kínai elnevezésében.
Mo. kínaiul Xiong Ya Li (e: szjung ja li, hanzi-vel, azaz kínai írásjeggyel...
2011. 06. 23, 14:15
Honnan ered Magyarország idegen neve?
peterbodo: "holott az az osztrák-magyar kiegyezésen alapult, melyben csak a magyar nemzetiségűek egyeztek ki az osztrákokkal "
Ezt kifejtenéd, hogy miért gondolod így? Bár a magyarországi politikai vezetők közöt...
2011. 06. 23, 13:32
Miért éppen Uhorszkó?
siposdr: A térképhez egy kis hozzáfűzés:
Ez az a híres Teleki Pál-féle "vörös térkép", amely a párizsi béketárgyalások magyar álláspontjának alátámasztására készült. Ebből következően természetesen nem 1910-be...
2011. 06. 23, 12:31
Miért éppen Uhorszkó?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2328
| 2329
| 2330
| 2331
| 2332
| 2333
| 2334
| 2335
| 2336
| 2337
| 2338
...