Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75220
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Fejes László (nyest.hu): @Roland2: Révész Máriusz és társasága tömeges kerékpártúrát szervez az "ezeréves határok"-hoz. A román rendőrség biztosítja az útvonalat, színtiszta román falvakban barátsággal fogadják a túrázókat.
M...
2011. 06. 21, 09:00
A magyar himnusz beregszászi betiltását követeli a Szvoboda párt
El Mexicano: Hát igen, ha a címet mindenki úgy értelmezné, ahogy kell, akkor nem is kellene kérdőjel a végére. Népek rokonságáról ma csakis nyelvi értelemben beszélhetünk, mint arra a cikk is rámutat.
2011. 06. 21, 08:43
Néprokonság = nyelvrokonság?
erdeklodo: Schmitt Palnak igaza van. Elkezdtem olvasni a cikket de mikor a "ciki" szohoz jutttam, abba hagytam. Nem olvasok szlenget.
2011. 06. 21, 04:28
Schmitt nem tanul
bloggerman77: Liszt érdekes figura: magyarul egy szót nem beszélő, nyugat-magyarországi német, aki életét Bayreuth-ban és Párizsban töltötte - és mégis magyar érzelmű volt.
Csak ezért tekintjük mi magyarnak, mert a...
2011. 06. 21, 01:46
Néprokonság = nyelvrokonság?
bloggerman77: A Szerémség középkori etnikai jellege eléggé nem tisztázott - tehát Janus Pannonius magyarságát nem lehet csak azért elvitatni, mert Csezmicze községből való volt.
Egy érdekes példa az ottani kuszaság...
2011. 06. 21, 01:41
Néprokonság = nyelvrokonság?
bloggerman77: @Roland2:
Róla van szó:
hu.wikipedia.org/wiki/Andrei_%C8%98aguna
Saguna-nak nem mint magyarellenes személynek, hanem mint az önálló erdélyi román orthodox érsekség megteremtőjének, iskolaalapítónak ak...
2011. 06. 21, 01:25
A magyar himnusz beregszászi betiltását követeli a Szvoboda párt
Roland2: @bloggerman77: A szobrok,emlékművek esete más tészta:bár nem ismerem ezt az esetet,de ha mondjuk az illető életében tett magyarellenes kijelentéseket vagy erőszakra buzdított a magyarok ellen,akkor az...
2011. 06. 21, 01:03
A magyar himnusz beregszászi betiltását követeli a Szvoboda párt
bloggerman77: @Roland2:
Gyulán egy román nacionalista püspök szobrát akarta felállíttatni a görögkeleti püspökség a saját területén - erre az egész magyar jobboldali média egy emberként visított a "nemzetgyalázás" ...
2011. 06. 20, 22:27
A magyar himnusz beregszászi betiltását követeli a Szvoboda párt
Roland2: @maxval: 'Ez nyilvánvaló magyar nacionalista provokáció"
Csak az ukrán soviniszták szemében provokáció.Miért lenne provokáció az,ha Kárpátalja második legnagyobb etnikai közössége (vagy annak néhány t...
2011. 06. 20, 20:58
A magyar himnusz beregszászi betiltását követeli a Szvoboda párt
doncsecz: vodkanacionalizmus az egész. Az ukránoknál sok minden abszurdumot találunk, mint Ukrajna első térképe mamutagyarra vésve az őskorból. Kárpátalján még mindig jellemző, hogy Potemkim falvakat csinálnak ...
2011. 06. 20, 20:48
A magyar himnusz beregszászi betiltását követeli a Szvoboda párt
Fejes László (nyest.hu): @maxval: Nem úgy értettem, h egy kisebbségi önkormányzatban, hanem úgy, hogy helyi önkormányzatban, ahol kisebbség él. Vagy akár iskolában, bárhol. Miért zavarna más ország himnusza? Más ország zászla...
2011. 06. 20, 17:05
A magyar himnusz beregszászi betiltását követeli a Szvoboda párt
maxval: @pocak: Oké. De mi értelme ennek? Pl. minek játsszák mondjuk a pécsi közgyűlésen a horvát himnuszt?
A himnusz egy állami jelkép. Beregszászon minek egy idegen állami jelkép?
Vagy azért mert a képvisel...
2011. 06. 20, 14:37
A magyar himnusz beregszászi betiltását követeli a Szvoboda párt
pocak: @maxval: lehet, én vagyok reménytelen alak, de engem például az sem zavarna
2011. 06. 20, 14:34
A magyar himnusz beregszászi betiltását követeli a Szvoboda párt
maxval: @Fejes László (nyest.hu):
Rossz a hasonlatod.
Egy KISEBBSÉGI szervezet ülésen játsszák, semmi gond. Mert a magyarországi szlovák, román, stb. önkormányzat az egy kisebbségi szervezet.
Viszont beregszá...
2011. 06. 20, 14:24
A magyar himnusz beregszászi betiltását követeli a Szvoboda párt
Fejes László (nyest.hu): @maxval: Engem viszont nem zavarna, ha a magyarországi szlovák, román stb. önkormányzatokban lejátszanák/énekelnék a szlovák vagy a román himnuszt, ha egyszer ők ezt valamiért fontosnak tartják. (Mond...
2011. 06. 20, 14:15
A magyar himnusz beregszászi betiltását követeli a Szvoboda párt
tdk.112: Remélem is, hogy megy a pxcsába, az elmúlt 1 év megmutatta, hogy tökéletesen alkalmatlan a posztra.
2011. 06. 20, 13:44
Hoffmann már csomagol?
maxval: Abszurdum, hogy egy állami/önkormányzati szerv ülésén egy idegen ország himnuszát játszák. Ez nyilvánvaló magyar nacionalista provokáció. Egyetértek az ukrán tiltakozással.
2011. 06. 20, 13:42
A magyar himnusz beregszászi betiltását követeli a Szvoboda párt
Fejes László (nyest.hu): @El Mexicano: Nem értem, hogy jön ez ide, nem erről volt szó.
2011. 06. 20, 11:21
A portugál nem spanyol!
El Mexicano: @Fejes László (nyest.hu): S nazális helyzetben ez úgy módosul, hogy akkor a hangsúlyos nazális /a~/ is [ɐ~] (a hullámvonal felette lenne, csak ilyet innen nem tudok); illetve a hangsúlyos /ei/ diftong...
2011. 06. 20, 10:05
A portugál nem spanyol!
Fejes László (nyest.hu): @El Mexicano: "hangsúlytalan szótagban pedig:
a = [ɐ]; e = [ɨ] vagy (magánhangzó mellett) [i]; i = [i]; o, u = [u]."
Igen, pontosan ezért kérdeztem, hogy miként érthetik azt, h "the vowels /a ɛ e ɔ o/...
2011. 06. 20, 08:21
A portugál nem spanyol!
El Mexicano: @Fejes László (nyest.hu): A helyzet a következő. Hangsúlyos szótagban hét magánhangzó van:
/a, ɛ, e, i, ɔ, o, u/ (a nazálisokat nem számolva, de az kicsit bonyolultabb);
hangsúlytalan szótagban pedig:...
2011. 06. 20, 07:56
A portugál nem spanyol!
Annie: Alfabetikus alatt valószínűleg azt értették, hogy egy betűnek egy hang felel meg, és nagyjából minden betűt mindig ugyanúgy ejtünk (ez egy angolnak nagyon tud tetszeni :)
Az, hogy a jól ismert s, cs, ...
2011. 06. 20, 02:42
A legnehezebb és legkönnyebb nyelvek
Fejes László (nyest.hu): @Evelinha: Őszintén szólva én nem értek a portugálhoz, de pl. A világ nyelvei azt írja, hogy a hangsúlytalan e az i felé tart, amivel gondolom arra céloz, hogy a felső nyelvállást közelíti. Morvay a k...
2011. 06. 19, 23:36
A portugál nem spanyol!
Evelinha: @El Mexicano (13): A Szólásmondások többnyelvű szótára angol, francia, latin, lengyel, magyar, német, olasz, orosz, spanyol mondásokat tartalmaz. Kossuth 2009.
2011. 06. 19, 23:09
A brazíliai portugál kiejtésről
Loddi: Újfent sikerült bakot lőni: ez a verzió semmiben nem különbözik az eredetitől, egyszerűen pár hanggal transzponálva van az egész. Így aztán a mélyebb hangúaknak valóban könnyebben énekelhető, másoknak...
2011. 06. 19, 23:04
A könnyebben énekelhető Himnuszt ajánlja az iskoláknak Réthelyi
Evelinha: @Fejes László (nyest.hu): Azt, hogy a cikk szerzője azt írja: "A hangsúlytalan e-t ki sem ejtik, vagy igen rövid [ü]-szerű hangot mondanak helyette" A svá pedig nem ü-szerű, hanem ha valamihez hasonlí...
2011. 06. 19, 23:00
A portugál nem spanyol!
Roland2: Ablauthoz hasonló jelenség az obi-ugor és nganaszan nyelvekben is van:
hanti : ulçm (álom) - alçm (alvás) , mas- (szeret) - mustç (tetszik)
nganaszan : kotud'a (hal) - kotəd'a (meghal)
Valahol azt olv...
2011. 06. 19, 22:57
Volt-e a latinban magánhangzó-illeszkedés?
symple: A mindenit, hát hogy került oda? A meghívót még április elsején küldték, és szegény komolyan vette?
2011. 06. 19, 22:11
Schmitt nem tanul
El Mexicano: @Evelinha: Ez hasonló a spanyol esetében is. A spanyolországi spanyolok az északi nyelvjárásokat tartják a legarchaikusabbnak, amikor valójában éppúgy – vagy még jobban – eltávolodtak a középkori span...
2011. 06. 19, 16:04
A brazíliai portugál kiejtésről
Máthé Elek: @Fejes László (nyest.hu): Esküszöm, hogy "álamfő"-t akartam írni, de elszúrtam... Nem figyeltem oda rendesen, csak a régi berögződés alapján írtam.
2011. 06. 19, 15:41
Schmitt nem tanul
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2332
| 2333
| 2334
| 2335
| 2336
| 2337
| 2338
| 2339
| 2340
| 2341
| 2342
...