nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Fogyasztóvédelmet a mobiloknál is

A mobil telekommunikáció terén is tudatos fogyasztóvédelmi magatartásra van szükség - hangoztatta Simon Gábor (MSZP), az Országgyűlés fogyasztóvédelmi bizottságának elnöke a bizottság szerdai ülésén Budapesten.

MTI | 2010. november 4.
|  

Mint kifejtette, jelenleg körülbelül 12 millió SIM kártya van Magyarországon, ezért indokolt a mobil telekommunikációval kapcsolatos fogyasztóvédelmi ügyek áttekintése. Különös figyelmet érdemel a roamingolás, a mobil internet, a mobil internet roaming és az emelt díjas sms kérdése.

Balogh Virág, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője a bizottsági ülésen felhívta a figyelmet arra, hogy a GVH a szabad fogyasztói döntéshozatalt védi. A bizottsági elnök által említett 12 millió SIM kártya esetében pedig akár csak 10 százalék rossz fogyasztói döntés felérhet egy kartellel. A szolgáltatóknak megfelelő tájékoztatást kell tehát nyújtaniuk a fogyasztóknak, hiszen a mobil internettel, illetve az ehhez kapcsolódó szolgáltatással a fogyasztók még kevésbé vannak tisztában, mint magával a telefonálással - hangsúlyozta az irodavezető.

Hozzátette: 2002 óta 42 versenyhatósági eljárás volt a mobil szektorban, ez viszonylag magas szám, de ebben a szektorban nagyon sok a reklám és folyamatosak a kampányok. A fogyasztási csomagok pedig olyan gyorsan változnak, hogy mire összehasonlíthatná a fogyasztó, melyik kedvezőbb a számára, a szolgáltatók már újabb csomaggal rukkolnak elő.

Takács Péter hírközlési és médiabiztos - korábban a hírközlési fogyasztói jogok képviselője - arról számolt be, hogy a fogadott emelt díjas szolgáltatásoknál a fogyasztók általában nincsenek tisztában azzal, hogy sokszor nem pusztán egy emelt díjas sms-ről van szó, hanem egy egész csomagról.

Kitért arra, hogy az európai roaming díjak folyamatosan csökkennek, ma már bizonyos  honlapokonát lehet tekinteni, mely szolgáltatók a legolcsóbbak az adott országban. A mobil internet roamingból kiindulva a magyar mobil internet használatánál is hasznos lenne bizonyos limitek bevezetése. A mobil internet roaming limitet pedig minden külföldi szolgáltatóra ki kellene terjeszteni, nem csak az uniós országokban működőkre - hívta fel a figyelmet Takács Péter.

A hűségnyilatkozatok kérdésében már 2008-ban volt egy ágazati ajánlás, amely szinkronban van a tavalyi uniós elvárással. A hűségnyilatkozat lehetőség, kedvezmények fejében, a fő szempont, hogy ne utólag vegye észre a fogyasztó - tette hozzá Takács Péter.

Balogh Virág a hűségnyilatkozatokról végzett versenyfelügyeleti eljárásokról szólva elmondta: a szolgáltatók nem jelezték minden esetben egyértelműen, hogy mit választ a fogyasztó, az időbeli hűség mellett például tarifahűséget is. A GVH 2007-2008-ban mindhárom telekommunikációs szolgáltató teljes kommunikációs tevékenységét vizsgálta, s mindhárom szolgáltatót megbírságolta, azóta a szolgáltatók már jobban figyelnek erre.

Szabó Zsolt (Fidesz), a fogyasztóvédelmi bizottság alelnöke szerint a hűségnyilatkozatokról elképzelhető, hogy  az ajánlott kedvezmény nincs arányban, például, adott esetben egy mobiltelefon akciós vételára a kétéves hűségidővel. Ez nem csak mobilos probléma, néhány tízezer forintos kedvezmény miatt többéves hűségidő a televíziók esetében is tapasztalható - hívta fel a figyelmet.

Z. Kárpát Dániel (Jobbik) a fő problémát abban látja, hogy az elkövetett hiba a fogyasztóknak évekre kihat és akár százezer forintokra rúghat, míg a szolgáltató részéről nincs kártérítés, például a mobilinternet megszakadása miatt, bár  nemzetközileg ez már ismert.

Boldog István (Fidesz) országgyűlési képviselő - mint mondta - telefonálni szeretne, az egész ország területén, az összes többi szolgáltatás csak plusz. Vannak az országnak területei, ahol a mai napig nem lehet a telefonálni - rótta fel.

Kövesi Gabriella a Magyar Telekom képviseletében elmondta: a mobil internet terén 5 milliárd forint alatt nemigen történik fejlesztés, s harmadik generációs frekvenciára is szükség van. A frekvenciapályázatokat a szolgáltatók nagyon várják, de nincs információjuk azokról.

A Telenor képviseletében Bánhidi Zoltán úgy vélte, alapvetően egyetértenek a Magyar Telekom képviselőjével. Az újabb csatornák nagyon lényegesek, a cég készen áll arra, hogy újabb technológiákat vezessen be a magyar piacra. A hűségszerződéseknél pedig szerinte arányban van a kedvezmény mértéke a hűségidővel. Szintén a Telenortól Kiss Brigitta arra hívta fel a figyelmet, hogy az emelt díjas szolgáltatások külön számtartományban vehetők igénybe, a "normál" számok terén ugyanakkor rengeteg visszaéléssel küzd valamennyi szolgáltató, ennek kiküszöbölésére hatékonyabb szabályozásra volna szükség.

Babos Csaba, a Vodafone képviselője rámutatott: 10 milliárd forintos nagyságrendben fejleszti hálózatát a Vodafone Magyarország is, a Vodafone hálózatán belül a magyarországi a legjobb. Szerinte a felvetett kérdésekben közösen lehet csak javulást elérni, a tartalomszolgáltatás, emelt díjas SMS kérdésében pedig nem elsősorban a szolgáltatók a felelősek, hanem a fogyasztók.

Szerdai ülésén a fogyasztóvédelmi bizottság  még általános vitára alkalmasnak szavazta meg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló törvényjavaslatot, továbbá az Egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
1 imi60 2011. június 26. 12:42

a fogyasztóknak is fel kéne már nőniük. mióta szabad mindent azóta teljesen elbutultak.

1.a jótállási papírt vagy a számlát nekik kell megőrizniük nem a boltnak !! ez nem új dolog , mióta is van jótállás ? akkor ezt miért felejtik el ?

2.személyi és lakcím kártya-sok fiatal megkapja de nem hordja.ez miért van ? a kedves szülő miért nem magyarázza el csemetéjének hogy azt miért kapta és mire jó ?

3.vagy 20 éve van mobiltelefonálás magyarországon

van 12 millió sim kártya, ami azt jelenti hogy évek óta az életünk része a mobil. Akkor miért olyan buták az emberek mobil ügyben ? nagyon egyszerű. Semmit nem hajlandók saját jól felfogott érdekükben megtenni. Ma már magyarnyelvű a legtöbb teló menüje van hozzá magyar leírás még sem olvassák el ill. nem hajlandók annak kezelését picit sem megtanulni amit naponta használnak !! mitől gondolják hogy bármit letöltenek az ingyenes ? azért mert az otthoni pc-n a fájlcserélő oldalakon ezt megszokták csak nem veszik tudomásul hogy a telón mobilnet van ill. el kellen e olvasni rendesen az adott letöltésnél hogy mit és miért.Nem teszik ! Mert nem érdekli őket annak ellenére sem hogy az ő pénzük bánja.Még mindig abban hisznek hogy majd utólag panaszkodnak azt minden megoldódik és jóra fordul. Ezt látják a bugyuta sorozat filmekben . Azt hiszik az a való élet. Itt tart ma a legtöbb mobil felhasználó.Meg kellene érteni nekik hogy az okos telefonok valójában egy számítógép amin lehet telózni is. Annak minden problémásával együtt. A programok frissíteni fognak ha kell nekik. Mint az otthoni gépeken. Csak az sokba kerül ha ez mobilneten történik. Sajnos ez az oktatás ill. nevelés csődje hogy nem hajlandók megtanulni azt amit használnak. Azt a legkönnyebb mondani hogy nem értek hozzá. Na ez a való világ ma magyarországon.A fogyasztóvédelem is ezért küszködik annyit.

Érdemes lenne szakembereknek néha egy -egy boltba beülniük. Megdöbbennének az emberi butaságokon.

Információ
X