Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
najahuha: @tenegri:
Egyáltalán nem.
Amit Te említesz HÁRMAS összetevőt, az maga a KÁNON.
Egy adott paradigma.
Fölvetéseim jelentős részét a #69 hozzászólásomban is jelzett Mihály Ottó: Korszerű tudományosság és...
2012. 01. 15, 18:25
Gyökök és gyökerek
najahuha: @DJS:
Írtad: "..Ezzel az a baj, hogy a tudományfilozófia egy viszonylag új terület, alig száz éve ismert például a valószínűségszámítás alkalmazása a társadalomtudományokban, a klinikai tesztek pedig ...
2012. 01. 15, 18:16
Gyökök és gyökerek
tenegri: @anokó: A tudományt (a tudóst) a módszer, az adott területre vonatkozó adatok/ismeretek birtoklása és e kettő együttes alkalmazásában szerzett tapasztalat teszi. Ha ezek bármelyike nem megfelelő, ille...
2012. 01. 15, 17:57
Gyökök és gyökerek
doncsecz: Ez csak most olyan "dehát ő is azt csinálja" szöveg, hogy elfordítsuk magunkról felelősséget és a mi vétkünkbe mást is valahogy belerángassunk.
2012. 01. 15, 17:42
Diszkriminálják a szlovák iskolákat?
kalman: Szerintem megérne egy külön vizsgálatot (én nem fogom elvégezni) a követkeyő kérdés. Az ilyen konferenciák "sikere" nem kizárólag és nem kifejezetten az áltudományos nézetek elterjedtségét jelzi, hane...
2012. 01. 15, 17:28
Gyökök és gyökerek
anokó: @DJS: " A tudományt végső soron nem a módszer teszi. " Ez egy határozott állítás. Ennek az állításnak alternatívájaként én azt mondom: A tudományt végső soron a módszer teszi. A tudomány alap kritériu...
2012. 01. 15, 17:01
Gyökök és gyökerek
DJS: @najahuha:
"A TUDOMÁNYT és egy MÁSIK tudományt is egyféleképpen lehet művelni, bármi legyen is a megismerés tárgya."
Ezzel az a baj, hogy a tudományfilozófia egy viszonylag új terület, alig száz éve i...
2012. 01. 15, 15:34
Gyökök és gyökerek
El Mexicano: @Fejes László (nyest.hu): Az én értelmezésem szerint a gyöknek kétféle jelentése lehet: (1) az az eredeti hangsor, amelyből a különböző tövek kialakultak (ez jól használható lenne az indoeurópai nyelv...
2012. 01. 15, 15:22
Gyökök és gyökerek
DJS: @Huliganthropus:
Ehhem. A Sorbonne-os kutatást már egy párszor beírták ezen a honlapon, de még soha senki se magyarázta el pontosan, mit is csináltak. Esetleg te meg tudnád tenni? Köszönjük.
2012. 01. 15, 15:21
Gyökök és gyökerek
Huliganthropus: A nemzeti költő, Arany János 1878-ban a következô epigrammát írta Hunfalvy és Szentkatolnai Bálint összetűzéseiről (tudniillik a finn-török vita kapcsán):
"Budenzhez. Igazi vasfejű székely a Bálint:
N...
2012. 01. 15, 14:40
Gyökök és gyökerek
Fejes László (nyest.hu): @szigetva: Nyilván azzal kellene kezdeni, hogy az intézmények a szabályzataikban is lehetővé teszik ilyen eljárások megindítását. Az persze jó kérdés, hogy miként lehet élesen elválasztani a (rosszul ...
2012. 01. 15, 14:19
Gyökök és gyökerek
najahuha: @suburru:
A cinikus ( de talán még szarkasztikusnak fölfogható) "AGY-ÖMLENY" :) ( utalás az utolsó bekezdésre) semmiféle magyarázattal , de főleg vitaalappal nem szolgál.
Határozottan visszautasítandó...
2012. 01. 15, 13:49
Gyökök és gyökerek
szigetva: @Fejes László (nyest.hu): Őszintén kíváncsi vagyok, hogyan gondolod egy olyen eljárás technikai lebonyolítását, ahol a tudománytalan nézeteket hangoztató egyetemi oktatókat felelősségre vonják.
2012. 01. 15, 12:58
Gyökök és gyökerek
Fejes László (nyest.hu): @siposdr: „Ezzel nem értek egyet, különösen az elmúlt napokban közzétett pálgium gyanú tükrében. ” Meggyőződésem, hogy a két dolognak semmi köze egymáshoz. Akár lopta Schmitt az értekezést, akár nem, ...
2012. 01. 15, 11:49
Gyökök és gyökerek
Ringelhuth bácsi: @anokó (44): " Ha a nyelv egy egzakt rendszerként fölfogható, akkor egy egzakt tudós is kellően képes ennek kutatására, és logikai kritikájára." Na ebből nem következik, hogy a nyelvészet egzakt tudom...
2012. 01. 15, 04:25
Gyökök és gyökerek
suburru: @najahuha: Igazad van, sztem nyugodtan be lehetne zárni az összes bölcsészkart, mert aki természettudományokkal foglalkozik, az csak ránéz, elolvas 1-2 ismeretterjesztő könyvet a témából, és máris úgy...
2012. 01. 14, 23:27
Gyökök és gyökerek
najahuha: @arafuraferi:
Az egzakt tudományok tekintetében a dolgok vagy egymásraépítkezők, vagy KIZÁRÓLAGOSAK. Tehát egy euklideszi világkép nem omlik össze attól, hogy létrejön egy "nem-euklidészi", mert törté...
2012. 01. 14, 22:47
Gyökök és gyökerek
najahuha: @Ringelhuth bácsi:
Anokó (köszönettel neki: #44) voltaképpen megmagyarázta.
Annyit tennék hozzá: a NYELVÉSZEK részéről állítják be egzaktabbnak, mint ami valójában.
Ha tehát bölcselőként valaki a műve...
2012. 01. 14, 22:20
Gyökök és gyökerek
tebe: @tkis: Lehet, hogy ezt érdemes lenne megírni azok számára, akik nincsenek megfelelő mértékben tisztában a tudományfilozófiai stb. háttérrel.
"Ha pedig a nyelv nem a nyelvész etimológiája, hanem a "lai...
2012. 01. 14, 19:47
Gyökök és gyökerek
maxval: Legalább itt, egy nyelvészeti honlaphoz méltóan, írjátok le helyesen a nevet: Nikolaj Georgiev, s nem Nyikolaj Georgijev.
2012. 01. 14, 19:13
Plágiumgyanús Schmitt Pál doktori értekezése
tkis: @anokó: Ha valaki arra kíváncsi, hogy a CzF. vagy a 19. századi romantikus-liberális nyelvészet milyen jelentésben használta a "gyök" szakszót, akkor a legegyszerűbb és legmegbízhatóbb az eredeti forr...
2012. 01. 14, 18:38
Gyökök és gyökerek
tenegri: @bloggerman77: Pontosítanom kell az Ucsiraltus előadást, mert utánajártam: az előadás a meghirdetett címe szerint a hun (hsziungnu, tehát ázsiai hun) nyelv emlékeiről szólt volna (nem hun-magyar rokon...
2012. 01. 14, 18:03
Gyökök és gyökerek
anokó: @szigetva: A tudomány legfontosabb ismérve, hogy eredménye egyetemes érvényű! Tehát csak azokat a tevékenységeket tekinthetjük tudományosnak, amelyek bárki által megismételhetően azonos eredményre vez...
2012. 01. 14, 16:54
Gyökök és gyökerek
doncsecz: A kínálatok között van egy kiállítás a Maribor Egyetemi Könyvtárban a vend (muravidéki) irodalmi nyelvről is, amely január 31-ig látogatható
2012. 01. 14, 16:51
Európa kulturális fővárosa: Maribor!
arafuraferi: @arafuraferi: Illetve nemcsak változással, hanem a meglévő jelenségek rendszerezésével is foglalkozik, e tekintetben pedig hasonló a biológiának az élőlények rendszerezésével foglalkozó ágához. Még ab...
2012. 01. 14, 15:05
Gyökök és gyökerek
arafuraferi: @anokó: A NYELVÉSZET és TUDOMÁNY egy másik honlap, könnyű összekeverni.:-)
2012. 01. 14, 14:41
Gyökök és gyökerek
arafuraferi: Ha pedig nem lennének közel egzakt módszerek, akkor elég nehéz lenne kiválogatni a sok alternatív módszerből a helyeset. Merthogy köztük egzakt kapcsolatok nem fedezhetőek föl. Vagyis kezdhetnék elölr...
2012. 01. 14, 14:37
Gyökök és gyökerek
arafuraferi: @najahuha:
A nyelvészet hasonló a paleontológiához, paleoantropológiához, régészethez ahol az okozza az egzakt módszerek kidolgozásának nehézséget, hogy a régmúltban végbement fejlődési folyamatok nem...
2012. 01. 14, 14:23
Gyökök és gyökerek
szigetva: @anokó: Tehát ha valaki „az emberi test és a tudomány”-ról beszél, akkor abból következik, hogy szerinte az orvostudomány nem tudomány?
2012. 01. 14, 12:40
Gyökök és gyökerek
anokó: @Ringelhuth bácsi: " Ha a nyelv egy egzakt rendszerként fölfogható, akkor egy egzakt tudós is kellően képes ennek kutatására, és logikai kritikájára." Na ebből nem következik, hogy a nyelvészet egzakt...
2012. 01. 14, 12:34
Gyökök és gyökerek
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2128
| 2129
| 2130
| 2131
| 2132
| 2133
| 2134
| 2135
| 2136
| 2137
| 2138
...