Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75220
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Krizsa: KÉZ-KÖZ. A két keze között.
A legősibb hang a T, utána S/Sz jön, s ezek utódja a Z/Zs.
Két (szét) - köt (kötött, szőtt). A finn kuttoa = köt, sző, kesi = kéz.
A héber kat = fogó, nyél, k'osze = ami'cs...
2013. 05. 17, 16:15
Kézzel köszönni?
blogen: Ez úgy fals ahogy van. A magyar jobboldali radikalizmus a fehér mozgalomból nőtt ki. Az első valamirevaló szervezetek az Ébredő Magyarok Mozgalma és Magyar Országos Véderő Egylet voltak. A magyar radi...
2013. 05. 17, 16:08
Kézzel köszönni?
Zöld Kacaj: Hmm, az irodalomban elég egyértelmű a th és toldalékolása, tessék csak megnézni a Canterbury meséket, abban is a bathi asszonyságot.
2013. 05. 17, 16:02
Minas Tirith titka
blogen: @Avatar: Azok az emberek, akik hasonlóan néznek ki, azonos származásúak is. Több évezredes léptékben ugyan, de van közös ősük. A rasszok, alrasszok egy-egy közös őstől származnak, akivel mindenki, az ...
2013. 05. 17, 15:50
Mire jó a nyelvrokonság?
Krizsa: Amit én mondok, annak is elméleti az alapja. A héberből is csak különálló rövid szavakat lehetne megérteni, de a szövegkörnyezet már elfedi őket. Mert a többi szót nem értjük és a nagyon hasonlók, süt...
2013. 05. 17, 15:17
Mire jó a nyelvrokonság?
El Vaquero: "Ha valaki nem is hisz a finnugor rokonságban, az azért belátható, hogy a magyarnak közeli rokon nyelvei nincsenek, nincs olyan nyelv, amit pusztán magyartudásunkkal többé-kevésbé megértenénk."
Ez az,...
2013. 05. 17, 14:27
Mire jó a nyelvrokonság?
Roland2: @blogen: A legelső magyarországi fasiszta és nemzetiszocialista ideológiájú szervezetek a 20-as években alakultak, akik már akkor aktívan keresték a kapcsolatot az olasz fasisztákkal és az NSDAP-vel. ...
2013. 05. 17, 12:44
Kézzel köszönni?
Diczkó: @Fejes László (nyest.hu):
"Ró-e ránk valamilyen feladatot ez a rokonság?"
Egyetértek a cikkben foglaltakkal. de kiegészíteném annyival, hogy az ismeretlen nyelvű, örökre elnémult pusztai népek emlékén...
2013. 05. 17, 10:01
Mire jó a nyelvrokonság?
Diczkó: @mellár mihály:
Remek példákat hoztál. A BIRKA - BÁRKA szópár különösen érdekes olyan tekintetben, hogy talán más "nyelvcsalád".
Nálunk azonban a HÉJ és a BUROK szinonímák.
Kis ráhagyással: HUPOLYAG, ...
2013. 05. 17, 09:48
Mire jó a nyelvrokonság?
Ahita: @Avatar: meri itt bárki állítani, hogy amit itt leír, és mond az maga a kinyilatkoztatás? és hiba nélkül való? én biztos, hogy nem, még azokról a "hozzáértőkről" sem, akikre támogatóként hivatkozom. É...
2013. 05. 17, 08:40
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
Avatar: @Ahita: nüansznyi a probléma: eddig minden tényállításod hibásnak bizonyult, de azért elvárod, hogy a végkövetkeztéseidet komolyan vegyék.
2013. 05. 17, 08:06
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
Sultanus Constantinus: Na, erre nem gondoltam volna. Érdekes.
Ugyanezt a szerepet tölti be egyébként a spanyolban a miércoles 'szerda' a mierda 'szar' helyett, pl. Juanes híres számában:
"Lo que ayer me supo a gloria, hoy m...
2013. 05. 17, 07:56
A kutya mindenit!
Avatar: @blogen: A dublőrök, hasonmások tömkelege mutatja, hogy rokonság nélkül is lehet hasonló arca több embernek, pusztán a véletlen miatt. Vagy gondolod hogy párhuzamos evolúció miatt hasonlít egymásra en...
2013. 05. 17, 07:47
Mire jó a nyelvrokonság?
Cpt. Flint: @nadivereb: "a faiskolások pedig (pont ugyanúgy, mint a nyelvhasználók túlnyomó többsége) nem szoktak szakirodalmat tanulmányozni tökfeleslegesen."
Na ez egy nagyon szomorú megjegyzés. Hogy egy faisko...
2013. 05. 17, 02:18
Epernácik Magyarországon
Cpt. Flint: @Roland2: értettem a viccet, de érdekességként próbáltam rávilágítani, hogy van, ahol ez nem vicc. nyilván kofától nem várom el a nevezéktan ismeretét (bár szerintem a faj- és fajtaismeretet azért el ...
2013. 05. 17, 02:11
Epernácik Magyarországon
Cpt. Flint: @nadivereb: Én erdőmérnökként azt tanultam, hogy a répafenyő a zalai, túlságosan jó termőhelyen nőtt erdeifenyő elnevezése, mivel ott nagyon gyorsan nő, széles és laza szövetű évgyűrűket rak fel, ami ...
2013. 05. 17, 01:57
Epernácik Magyarországon
Ahita: @blogen: " Ezenkívül teljesen lényegtelen, hogy el tudod e képzelni az Urál környéki mezolitikumot."
...hát ezzel tulajdonképpen és abszolút egyetértek!
2013. 05. 16, 22:58
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
blogen: @Roland2: A hungaristák autochton szervezet voltak, már magyar elődeik is megelőzték időben a német és olasz szélsőjobboldali mozgalmakat. Mi több, a huszas években még a magyar példa volt az európai ...
2013. 05. 16, 22:42
Kézzel köszönni?
Roland2: @Fejes László (nyest.hu): "Egyes párttagok azonban megkérdőjelezték a karlendítés legitimitását annak olasz eredete miatt; Rudolf Hess válaszul 1928-ban azt írta, hogy a nácik már 1921-ben ismerték a ...
2013. 05. 16, 22:35
Kézzel köszönni?
blogen: @Ahita: Miért ne értenék egymás nyelvét? Csak nézz ár a szibériai vagy észak-amerikai nyelvi térképre, hogy lásd mekkora területet benépesítenek halász-vadász etnikumok! Ezenkívül a mezolitikus népsűr...
2013. 05. 16, 22:35
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
Ahita: @blogen: nos itt is nüansznyi a különbség. Nem lakatlan, ám az itt szorványban élő népek, akik csak nagyobb ünnepeken jönnek össze, már lassan a másik csoport nyelvét sem értik, hát még a rituálékat l...
2013. 05. 16, 22:13
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
Pesta: Slip it in, slip it out.
2013. 05. 16, 21:53
Szóhasználat és vonzódás:
már a névelő is gyanús?
Ahita: @Krizsa: Tán nem szakad be alattam:):):)
2013. 05. 16, 21:49
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
blogen: A Volga (és a Káma) kelet-nyugati szakasza és az attól északra fekvő tajga folyamatosan lakott volt az elmúlt tízezer évben. Lásd:
Radiocarbon Dating of Wetland Meso-Neolithic Archaeological Sites Wit...
2013. 05. 16, 21:38
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
Ahita: @bloggerman77: A finn nép egy csonka társadalom volt (mint Mo-on a románok, ruszinok), tehát éppen ellentétben azzal, amit írsz, nem "visszavezetni" kellett a finn nyelvet, hanem éppenséggel "bevezetn...
2013. 05. 16, 21:32
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
Krizsa: @Ahita MOZOG A FÖLD.
2013. 05. 16, 21:25
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
Ahita: @Ringelhuth bácsi: Kedves Ringelhut bácsi, már megint igaza van! Nüansznyi az eltérés ugyan, s a lényegen nem változtat, de igaza van.
Viszont a magyar "őstörténet" benne van a 35-40e évvel ezelőtti, ...
2013. 05. 16, 20:57
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
bloggerman77: @Ahita:
"Viszont az öntudatra ébredés iskolapéldája az övék. Gratulálok! Az 1800as évek második felében, mikorra a finn nyelv kulturális, tudományos, s lassan a mindennapi használt nyelvben is szinte ...
2013. 05. 16, 20:45
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
rdos: @Avatar: VaGY = VéGe?
így valóban könnyű bármit kiolvasni. Nekem a G és a GY az két külön betű, mássalhangzó, elismerve, régen voltam áltisis. Fejtésed kissé erőltetett számomra, elismerve hogy elképz...
2013. 05. 16, 20:31
Mire jó a nyelvrokonság?
Ringelhuth bácsi: @Ahita: A Kalevala nem az 1800-as évek második felében íródott.
Ős-Kalevala: 1833, Régi-Kalevala: 1835, Új-Kalevala: 1849.
2013. 05. 16, 18:12
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1663
| 1664
| 1665
| 1666
| 1667
| 1668
| 1669
| 1670
| 1671
| 1672
| 1673
...