Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75220
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
El Vaquero: @El Vaquero: azt meg külön átadhatod Dzsëfikének, hogy hozzá hasonlóak szakszerűtlen, félrevezető, hamis és túlegyszerűsített dolgokkal megtévesztő írásai több kárt okoznak, mint hasznot. Eleinte (3 é...
2013. 07. 24, 10:33
Béke mindenkivel!
El Vaquero: @szigetva: akkor gyorsan kupáld ki, hogy legalább egy ELTE BTK 2-es vizsgaszintet üssön meg, ismerje a fonéma és beszédhang különbségét.
Annál az írásánál is karmoltam kínomban a képem, mikor azt fesz...
2013. 07. 24, 09:56
Béke mindenkivel!
Rako: Kicsit zavaros gondolkodású a cikk. Látszik, hogy az új alkotmányt ellen van, de máshol nem tud belekötni. De a magyarok hagyományai ismegvetendők számára. Azt hiszem senki másnak nem jutott ilyen hül...
2013. 07. 24, 08:24
Hunok az alkotmányban?
Krizsa: @El Vaquero: Az I nem = J, hanem az I/J változó hang.
A magán- és mássalhangzók elkülönítése ugyanis hasznos, de mégiscsak művi dolog, amely nem mindig helytálló (például az O/U/V esetében sem).
Mielő...
2013. 07. 24, 03:50
Béke mindenkivel!
blogen: @bloggerman77: Koppány legalább annyira keresztény volt mint Géza. A Péter király elleni lázadás idején pedig a pogányság visszaállítása csak mellékes követelés volt.
2013. 07. 23, 23:56
Cirill és Metód 1150 éve
szigetva: @El Vaquero: „jajj, ne is idézd azt a csávót, annyira kókler, hogy párját ritkítja szerencsétlen állatja” Nem az. Jól ismerem. Fél éve intenzíven együtt dolgozunk.
2013. 07. 23, 23:26
Béke mindenkivel!
El Vaquero: @szigetva: jajj, ne is idézd azt a csávót, annyira kókler, hogy párját ritkítja szerencsétlen állatja. Élből olyan alap hibákat követ el, hogy rendszeresen keveri a fonéma és allofón fogalmát, használ...
2013. 07. 23, 23:15
Béke mindenkivel!
Fejes László (nyest.hu): @Xebulon: „Miért nem volt jó a görög vagy latin írásmód a szlávoknak?”
Először is: végső soron az bizonyult jónak, hiszen vagy a latin, vagy a görögből fejlődött cirill mellett maradtak.
Egyébként az ...
2013. 07. 23, 22:57
Cirill és Metód 1150 éve
szigetva: @El Vaquero: „Az sem lájk, mert szótag végén az angolban nincs [j] vagy [w]. Inkább láék.” Vigyáznék az olyasmivel, hogy „az angolban”, ez kb. annyira értelmetlen, mint a „beszélt arab”. Ez a láék ma ...
2013. 07. 23, 22:36
Béke mindenkivel!
Árpád fejedelem: Antropológiai adatok bizonyítják, hogy a Kárpát-medencétől az Ural–Volga vonaláig élt egy főbb embertani karakterében homogénnek nevezhető (hosszú, keskeny koponyadimenziójú) alapnépesség, melynek gyö...
2013. 07. 23, 22:36
A honfoglalás antropológiája
bloggerman77: @blogen:
"Koppány, Ajtony, Gyula mind bizánci rítusú kereszténységre tértek"
Ezt a Gyulák dinasztiájáról nagy bizonyossággal feltételezik, Ajtony esetleg színleg megkeresztelkedett bizánci rítus szeri...
2013. 07. 23, 22:14
Cirill és Metód 1150 éve
bloggerman77: @blogen:
Érdekes térkép - csak nem tükrözi a valóságot. Főleg mert a legvadabb pogánylázadások pont a szerinted bizánci rítusú területekről indultak ki.
2013. 07. 23, 22:10
Cirill és Metód 1150 éve
Xebulon: Sosem értettem, hogy miért kellett egy másik írásmódot kitalálni.
Miért nem volt jó a görög vagy latin írásmód a szlávoknak?
2013. 07. 23, 21:40
Cirill és Metód 1150 éve
blogen: @Rako: Semmi közünk nem volt Cirilhez és Metódhoz, ők bizánci "ügynökök" voltak. Fő feladatuk még a magyarok előtt az avarok pusztulása után a német terjeszkedés megállítása. Kudarcot vallottak Salzbu...
2013. 07. 23, 21:33
Cirill és Metód 1150 éve
blogen: Keleti@Fejes László (nyest.hu):
Koppány, Ajtony, Gyula mind bizánci rítusú kereszténységre tértek. Ez az ország déli fele:
img23.imageshack.us/img23/7714/ivtp.jpg
Feltehetően ennek az állapotnak az ör...
2013. 07. 23, 21:29
Cirill és Metód 1150 éve
Fejes László (nyest.hu): @Rako: „ minden valószínűség szerint a magyarok jó része keleti kerestény volt” Ezt meg honnan veszed?
„pont a magyarok kérésére jöttek a morvákhoz” És mi utalna erre?
„a mai Morvaországba, vagy a Dun...
2013. 07. 23, 20:23
Cirill és Metód 1150 éve
kalman: @Antiszociális Nyelvészkedő: Úgy látszik, kicsit tömören fogalmaztam (már más is szólt miatta). Idemásolom a részletesebb választ:
Abból a fordulatból származik, hogy "kikérem magamnak, hogy [pl.: vel...
2013. 07. 23, 20:13
Mit kérünk ki magunknak?
Sultanus Constantinus: Számomra nem túl meggyőző ez a magyarázat, mert éppen az nem derül ki belőle, hogy ha ez egykor azt jelentette, hogy 'megkövetelek magamnak valamit', akkor ma miért az ellentétes értelemben használják...
2013. 07. 23, 19:42
Mit kérünk ki magunknak?
Rako: Mivel a magyarok Kárpátmedencei hadjáratairól a legelső írásos dokumentumok 862-ből vannak, vagyis egy évvel azelőtt, hogy St Cirill és Metod a hittérítő útjukon ide jöttek, és minden valószínűség sze...
2013. 07. 23, 19:24
Cirill és Metód 1150 éve
El Vaquero: @Buxoro: azért, mert az arab /ai/ alapvetően kettőshangzó, azaz egyik magánhangzó hajlik át a másikba. Nem egy magánhangzó hajlik át egy mássalhangzóba, vagy félmagánhangzóba. Sőt, az arab /ai/-t Cane...
2013. 07. 23, 18:14
Béke mindenkivel!
Buxoro: @El Vaquero: a j hang jelölésére miért lenne jobb az i? Abból csak az származna, mint Kuvaitnál, hogy Ku-va-it módon ejtik, nem az eredetihez sokkal közelebbi Kuvajtnak (hiába w a v).
@Antiszociális N...
2013. 07. 23, 16:43
Béke mindenkivel!
Molnár Cecília: @Roland2: Igen, világos, az Osiris Helyesírás is nagybetűvel írja.
2013. 07. 23, 15:02
Nagy nemzetközi összeesküvés hátterében az olaszok?
Roland2: @Molnár Cecília: Szerintem ettől függetlenül nagybetűvel kell írni, a Wikin ( hu.wikipedia.org/wiki/Kor%C3%A1n ) is így van, valamint a neten több oldalon is ( pl. www.origo.hu/nagyvilag/20120226-a-ko...
2013. 07. 23, 14:33
Nagy nemzetközi összeesküvés hátterében az olaszok?
BRAIN STORMING: Hát, valóban elképesztő az az éretlenség, ahogyan a jelenlegi kormányzat a népesedésügyet megközelíti.... pedig nem egy nagycsaládos van a köreikben, kezdve a miniszterelnökkel. ):o)
2013. 07. 23, 14:23
ÁNTSZ: Állami és Nemzeti Társkereső Szolgálat
Yogi: „nincsenek olyan összetételek, amelyeknek az utótagjuk ige lenne.” - Fogadjátok egy egyszerű, nevesincs olvasó kétkedését. (Egyébként meg ahogy mondani szoktam, vesszenek az összetett szavak!)
2013. 07. 23, 14:21
Koránt sincs korántsincs
scorpio-grass: Turi község Olaszország - Thuriae
Túri-Szakállas kisközség - Komárom megye
Thury családnév
2013. 07. 23, 14:19
A manysik és a turul
Molnár Cecília: @Roland2: Az idézett forrás, a TESz. kisbetűvel írja.
2013. 07. 23, 14:08
Nagy nemzetközi összeesküvés hátterében az olaszok?
Molnár Cecília: @Sigmoid: Igen, olyasminek tűnik, mint az „egyenest” stb. Csak itt az alapszó nem melléknév! A „koránt”-ot én még sosem hallottam magában.
2013. 07. 23, 14:07
Koránt sincs korántsincs
Fejes László (nyest.hu): @Sigmoid: „Azért erőst problémás azt mondani, hogy nincs koránt.”
Igazad van, a muzulmánok is gyakran idézik a Koránt. :)
2013. 07. 23, 13:46
Koránt sincs korántsincs
Sigmoid: Azért erőst problémás azt mondani, hogy nincs koránt.
Hogy a -t micsoda (képzőnek tűnik, de mit képez miből), azt csak találgatni tudom, de létező jelenség.
2013. 07. 23, 13:41
Koránt sincs korántsincs
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1607
| 1608
| 1609
| 1610
| 1611
| 1612
| 1613
| 1614
| 1615
| 1616
| 1617
...