Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75222
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
sonic: @Avatar: Én nem azt állítottam hogy tudom,értelmezni kéne a dolgokat rendesen :) Amúgy meg feleslegesnek tartom a vitát ezen,mert ahogy látom máshol is osztod az észt,nyilván nagytudású polihisztor va...
2014. 06. 05, 14:42
Újabb öt tévhit a rákról
tenegri: Számomra az ilyen, rovásírásra átírt kiadványok és szövegek mindig kibrándítónak és unalmasnak tűnnek abból a szempontból, hogy itt valójában ugyanúgy a mai magyar latinbetűs (helyes)írásról van szó, ...
2014. 06. 05, 14:41
Nyári olvasmányok – „rovásírással”
Fejes László (nyest.hu): @b0bcat: Mindegyik elég elterjedt ahhoz, hogy elfogadjuk helyesnek. A póver az egyetlen, mely hangszerkezetében emlékeztet egy „rendes” magyar szóra, tehát bizonyos szempontból optimális megoldás. Az ...
2014. 06. 05, 14:41
Nájkin innen, nájkon túl
Sultanus Constantinus: @Avatar: Csak éppen a cirill H [n] és a latin N azonos eredetű, így nem nehéz elképzelni, hogy lett egyikből a másik. A H és az R kapcsolata azért már több magyarázatra szorulna. Persze ezek is lehetn...
2014. 06. 05, 14:33
Nyári olvasmányok – „rovásírással”
Sultanus Constantinus: A latin hospes (hospitem) szóbol van a spanyol huésped [weszped] 'vendég', illetve az hospedar 'vendéget fogad' ige is.
2014. 06. 05, 14:29
Honnan jön a hospice?
Avatar: A cirillben meg [n]-nek. Mitől olyan érdekes ez neked?
De "jobb helyeken" a rovás R középső vonala nem vízszintes, hanem dőlt. Lásd: hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_rov%C3%A1s%C3%ADr%C3%A1s
2014. 06. 05, 14:27
Nyári olvasmányok – „rovásírással”
Sultanus Constantinus: Jav.: "csak azt meg NEM lehet tudományos módszerekkel mérni, hogy mennyire."
2014. 06. 05, 14:21
Újabb öt tévhit a rákról
Sultanus Constantinus: @Avatar: Szerintem annyiban igaza van sonicnak, hogy az orvostudomány a legtöbb esetben valóban csak tüneteket képes kezelni, mivel a legtöbb betegség kiváltó okát egyelőre nem tudják (a rákét sem). É...
2014. 06. 05, 14:20
Újabb öt tévhit a rákról
Avatar: @Martinus:
A dogmát innen vettem át:
www.depositum.hu/dogma.html
Ha tudsz jobb és pontosabb összefoglaló forrást a dogmákról, oszd meg velem, kérlek.
Amit te idézel, az leginkább erre a dogmára hajaz:...
2014. 06. 05, 14:18
Mit neveznek istennek?
b0bcat: @MolnarErik: Egy angol szó esetén az angol eredetire gondolnék, egy németnél a németre, stb., nem pedig arra, hogy egy harmadik nyelvben hogyan ejtik. Gondolom, még neked is elfogadható ez a gondolatm...
2014. 06. 05, 14:02
Nájkin innen, nájkon túl
Janika: érdekes, hogy a [szöllő]-t két l-el ejtjük és egy l-el írjuk, azt hogy intelligens, meg két l-el írjuk, de csak egyel ejtjük.
Csoda hogy csokan elrontják?
2014. 06. 05, 13:57
Edényfoggantyú, csattos papucs és fülhalgató
Avatar: @sonic: Te meg honnan a fenéből veszed, hogy voltak, ha azt se tudod, ki ő, hol és hogyan él?
Teljesen megalapozatlanul okoskodsz.
2014. 06. 05, 13:56
Újabb öt tévhit a rákról
Sigmoid: Az én nagymamám még úgy mesélte nekem a faképnél hagyást, hogy amikor valamelyik szent szavára a pogányok csak nem akartak megtérni, akkor az dühösen a faképnél - azaz a bálványnál - magukra hagyta ők...
2014. 06. 05, 13:49
Hogyan ordít a fába szorult féreg? – avagy szólásaink eredete
Sultanus Constantinus: @MolnarErik: De nem kizárt, hogy a csat a "csatt" miatt lett "csat", pl. mert csattan, ha becsatolják. :)))
Az én anyukám mondja még, hogy [esső], engem meg mindig kijavít, ha [eső]-t mondok, hogy az ...
2014. 06. 05, 13:32
Edényfoggantyú, csattos papucs és fülhalgató
Avatar: "hha"
"a régi bolgár adat talán sajtóhiba van"
2014. 06. 05, 13:11
A bálvány az úr?
MolnarErik: Ez a hosszú í dolog engem is mindig összezavar, csak pont fordítva, én az elemző módszer alapján mindig hosszúval írom, még a hírdetésben is. Ahol már röviddel kéne.
2014. 06. 05, 13:03
Szines póló, beföttnyitó és bébi teázos
MolnarErik: @Sultanus Constantinus: két t-vel az már egy másik (hangutánzó) szó :)
De egyébként sztem is azért írta így az illető, mert így ejti ezeket a szavakat.
Szegény nagymamám nem akarta megérteni (még az i...
2014. 06. 05, 13:00
Edényfoggantyú, csattos papucs és fülhalgató
MolnarErik: Sztem a tükörnél már elnevezés is rossz, az nagyító-, borotválkozó- és sminktükör.
2014. 06. 05, 12:57
Örökzöld összetételek
Martinus: Most maradjunk a tudomány primitív, ókori fogalmánál, hogy azt nevezzük tudománynak, ami a dolgok okait keresi.
A fizika mit keres? A természet törvényeit, megfigyeléssel, kísérletezéssel, matematikai...
2014. 06. 05, 12:52
A világ kezdetén, és az előtt
MolnarErik: @b0bcat: A helyes, angol, francia, német, olasz, spanyol, portugál, svéd, finn, orosz, lengyel, cseh, szerb, román, walesi, ír, arab, holland, török, albán, örmény, kínai (mandarin mondjuk), japán, ko...
2014. 06. 05, 12:51
Nájkin innen, nájkon túl
Sultanus Constantinus: Érdekes, hogy a H jel az [r]-nek felel meg. :)
2014. 06. 05, 12:33
Nyári olvasmányok – „rovásírással”
Janika: @Nullius: egyetértek, így van. ezért nagyon fontos, hogy amit kijelentünk azt mire alapozv a tesszük. pl amit írtá a 5-ös hszben:
"Ha jól értem, akkor van olyan "tudományos" elképzelés, miszerint az ö...
2014. 06. 05, 12:20
A világ kezdetén, és az előtt
Untermensch4: @licidepot: "(átirányítva)" Hú de örülök ennek a fejtegetésnek! pont erről beszéltem. előtted a legutóbbi illető akiitől ezt kérdeztem háromféle halálról magyarázott és hogy lélekben MÁR AZON A NAPON ...
2014. 06. 05, 12:14
Mit neveznek istennek?
Untermensch4: esetleg más megközelítésben az "eltérő" nyelvváltozatok tanulása/megismerése törli a megértési aggodalmat. nem értem miért elképzelhetetlen a "nyelvvédőknek" hogy pl a tájszavak széles körű elterjeszt...
2014. 06. 05, 12:09
Egységben az erő – A nyelvi homogenizmus
Martinus: @Martinus: Ehhez még hozzátenném, hogy Isten létezésének és alaptulajdonságainak felismerése - a katolikus tanítás szerint- nem a kinyilatkoztatásból, nem a katolikus vallásból származik, hanem a term...
2014. 06. 05, 11:52
Mit neveznek istennek?
Martinus: @Avatar:
"A katolikus egyház szerint "De fide" dogma, hogy "Isten természete felfoghatatlan az emberek számára""
Ez nem teljesen így van. A léthasonlóság (analogia entis) alapján a katolikus tanítás s...
2014. 06. 05, 11:49
Mit neveznek istennek?
Janika: @Fejes László (nyest.hu): "Hát ez a név orosz, esetleg bolgár lehet, és ott csak a [j]-s ejtés képzelhető el. A riporter tehát jól ejtette"
nem a [j]-re gondoltam, hanem arra hogy a Pinaeva nevet [pin...
2014. 06. 05, 11:49
Nájkin innen, nájkon túl
Martinus: Alapvetően ezzel a cikkel az a gond, hogy kevés. A másik gond az, hogy ez nyelvészeti témákkal foglalkozó, nem pedig filozófiai-metafizikai problémákat elemezgető portál.
Egyrészt lényegileg különböző...
2014. 06. 05, 11:30
Mit neveznek istennek?
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): Hát még akkor mi lenne, ha teljesen hitelesen [honáldu]-nak mondaná. :)
(Bár nem tudom, hogy a brazil vagy a portugál Ronaldora gondoltál-e, de annyiban tök mindegy, hogy a s...
2014. 06. 05, 11:16
Nájkin innen, nájkon túl
szigetva: @Sultanus Constantinus: Nade ott van Bozai József, aki nagyon angolosan igyekszik mindent ejteni, közben pedig olyanokat mond, hogy [endrjú].
2014. 06. 05, 11:09
Nájkin innen, nájkon túl
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1243
| 1244
| 1245
| 1246
| 1247
| 1248
| 1249
| 1250
| 1251
| 1252
| 1253
...