-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 18 Kiegészítés:" Szerintem pontos magyarázatot kaphatunk a "szer" szó ...2024. 10. 06, 14:20 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Ezt a Wikipédia oldalt hu.wikipedia.org/wiki/Eraviszkuszok úgy vélem érdemes megtekinteni....2024. 10. 04, 08:19 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: Kiegészítő vicc: - "Micsoda 'szír szar szertelen hangszeren' süvölt be...2024. 10. 01, 09:16 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A diszlexiás gyerekeknek nem csak az olvasás okoz gondot spanyol kutatók szerint. A hangsúlyos szótagokat sem tudják elkülöníteni.
A diszlexiás gyerekekről korábban azt gondolták, hogy főként az olvasás nem megy nekik. Most kiderült, hogy az is nehézséget okoz, hogy megtalálják a hangsúlyos szótagokat, mutatta ki egy spanyol kutatócsoport, a Science Daily tudományos hírportál szerint.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A magyarban a szavak első szótagját hangsúlyozzuk. Az itt említett spanyolban és angolban máshová is eshet a szó hangsúlya. A vizsgálatban első, második és harmadik szótagon hangsúlyozott három szótagú szavak is szerepeltek.
Az már korábban is ismert volt, hogy a hangsúlyos szótagok felismerése angol anyanyelvű gyerekeknek problémás. Egy kutatócsoport most 31 diszlexiával diagnosztizált spanyol gyermeket vizsgált. Két szólistát állítottak össze, három szótagú szavakból. Az egyikben valós spanyol szavak voltak, a másikban pedig olyan nem létező szavak, amik a spanyol nyelv szabályai szerint létezhetnének.
A gyerekeknek felolvastak egy szót, majd a számítógép billentyűzetének segítségével meg kellett jelölniük azt, hogy szerintük melyik szótag volt hangsúlyos. A tesztet egy, a diszlexiásokkal azonos korösszetételű, de nem diszlexiás 31 fős csoporttal is elvégeztették.
Az a kísérlet leírásából sajnos nem derült ki egyértelműen, hogy a hangsúly helyét pontosan milyen módszerrel kellett bejelölni a gyerekeknek. Ha például a szótagokat körök jelzik a szavak alatt, és csak rá kell kattintani a megfelelő karikára, az sokkal könnyebb, mintha el kell olvasni a szót és például rákattintani a hangsúlyos magánhangzóra.
A vizsgálat azt mutatta, hogy a diszlexiás gyerekek sokkal többször adtak téves megoldást, mint a kontrollcsoport tagjai. Sőt, hosszabb ideig is tartott nekik a feladat megoldása, mint társaiknak. A kutatók szerint így a diszlexiás gyerekek fejlesztésében az eddig alkalmazott feladatok mellett figyelmet kell fordítani a hangsúly és a hanglejtés tanítására is.
Forrás
Dyslexic children do not detect stressed syllables well while listening to words