-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Szigorú minőségi követelményeket állítana a két tanítási nyelvű intézmények elé az új közoktatási törvény tervezete, elfogadása esetén anyanyelvű lektort kellene alkalmazni, illetve három év átlagában a diákok kilencven százalékának jelesre kell érettségiznie idegen nyelvből emelt szinten, s ugyanilyen arányban kell legalább négyesre vizsgáznia az idegen nyelvű tantárgyi érettségin.
Az intézményeket először a 2014/15-ös tanévben az Oktatási Hivatal ellenőrizné.
A közoktatási törvény koncepciójának melléklete szerint a gimnáziumok és szakközépiskolák egyes osztályok, illetve évfolyamok keretében előkészítő tanévvel bővített két tannyelvű oktatást is folytathatnak. Erre a képzési formára azonban szigorú minőségi követelményeket rögzítene az államtitkárság. Indításának feltétele lenne anyanyelvű lektor alkalmazása, valamint az, hogy a kétnyelvű képzésben részt vevő tanulók legalább 90 százalékának az adott idegen nyelvből jeles eredményű emelt szintű érettségi vizsgája legyen, s ugyanilyen arányban az adott idegen nyelven legalább két jó eredményű tantárgyi érettségi vizsgája.
A tanulók számára e teljesítmény egyúttal államilag elismert felsőfokú komplex nyelvvizsgával egyenértékű.
Az emelt óraszámú nyelvi képzés mellett még két tantárgyból készülhet fel a tanuló emelt szintű érettségi vizsgára (alapóra + 2 óra) - olvasható a koncepcióban.
A fenti kritériumok teljesítése három év átlagában értendő, az annak megfelelést az Oktatási Hivatal ellenőrzi, először a 2014-15-ös tanévben. A feltételeket nem teljesítő iskolákban a két tannyelvű képzés felmenő rendszerben megszűnik.
A négy évfolyamos középiskolák a 2011/2012-es tanévig megindított nyelvi előkészítő évfolyamaikat továbbra is fenntarthatják abban az esetben, ha az előkészítő évfolyamon nyelvi képzésben részt vett tanulóik eddigi érettségi eredményei átlaga alapján igazolható, hogy e tanulóknak az első tanult nyelvből több mint 90 százaléka, a második tanult nyelvből több mint 70 százaléka komplex középfokú vagy felsőfokú nyelvvizsgát szerzett vagy azzal egyenértékű érettségi vizsgát tett.