-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nagy-Britanniában egyre több szó esik a középiskolások nyelvtudásának csökkenéséről – a közel húsz éve bevezetett nemzeti tanterv ugyanis nem kötelezi a diákokat nyelvi érettségi letételére. És ennek mára meg is lett a következménye: egy ma közzétett felmérés adatai szerint a jól tanuló diákok 25%-a nem is tűnődik azon, hogy nyelvből érettségizzen – írta a The Independent.
Az országos felmérést a Cambridge Assessment, Európa legnagyobb kutatóintézete végezte. A vizsgálatban a diákokat a teljesítményük alapján három csoportra – jó, átlagos, alacsony – osztotta. A nyelvből érettségizőknek a fentiekben említett 75%-os aránya tehát még alacsonyabb, ha hozzátesszük: nem a teljes brit diákságra, hanem csak az úgynevezett „jól teljesítő” diákokra vonatkozik.
A nyelvtanulás iránti érdeklődés nemhogy esik: sokkal inkább zuhan a szigetországban. A rosszul teljesítő diákok esetében a nyelvi érettségit tevők aránya kevesebb, mint 50%. A számok természetesen nem tükrözik a társadalmi-emberi aspektusokat: a hátrányos társadalmi helyzetű vagy elmaradottabb környékeken lévő iskolákba járó diákok esetében érthető, hogy nem a nyelvtanulás az elsődleges preferenciájuk. Éppen ezek miatt dolgoznak a törvényhozók a nyelvtanulás kötelezővé tételén.
A tanult nyelveket illetően továbbra is a francia és a német a két legnépszerűbb, de folyamatosan növekszik a spanyoltanulás iránti igény – olyannyira, hogy várhatóan előbb-utóbb megelőzi a németet. Kérdés, mennyire biztató ez a sorra megszűnő brit egyetemi nyelvszakok számára.