-
ganajtúrós bukta: Arról nem is beszélve hogy nincs C2-es szint magyar nyelvvizsgán, aminek a megszerzése sze...2025. 01. 13, 14:12 Ismerjük vagy használjuk?
-
ganajtúrós bukta: A legrosszabb a magyar nyelvvizsga rendszerrel kapcsolatban, hogy egy IELTS nyelvvizsga ho...2025. 01. 13, 14:09 Ismerjük vagy használjuk?
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: A kizárólag általad feltételezett [tő] → [kő] nem metatézis, nem hangá...2025. 01. 12, 16:21 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 1/ A metatézissel kapcsolatban amit gondolok ebben az esetben: Ha eddig jól fi...2025. 01. 12, 14:44 Ál- és Tudomány
-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Ma pont találtam egy olyan szófejtési kísérletet, ami metatézissel mag...2025. 01. 11, 14:00 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nagy-Britanniában egyre több szó esik a középiskolások nyelvtudásának csökkenéséről – a közel húsz éve bevezetett nemzeti tanterv ugyanis nem kötelezi a diákokat nyelvi érettségi letételére. És ennek mára meg is lett a következménye: egy ma közzétett felmérés adatai szerint a jól tanuló diákok 25%-a nem is tűnődik azon, hogy nyelvből érettségizzen – írta a The Independent.
Az országos felmérést a Cambridge Assessment, Európa legnagyobb kutatóintézete végezte. A vizsgálatban a diákokat a teljesítményük alapján három csoportra – jó, átlagos, alacsony – osztotta. A nyelvből érettségizőknek a fentiekben említett 75%-os aránya tehát még alacsonyabb, ha hozzátesszük: nem a teljes brit diákságra, hanem csak az úgynevezett „jól teljesítő” diákokra vonatkozik.
A nyelvtanulás iránti érdeklődés nemhogy esik: sokkal inkább zuhan a szigetországban. A rosszul teljesítő diákok esetében a nyelvi érettségit tevők aránya kevesebb, mint 50%. A számok természetesen nem tükrözik a társadalmi-emberi aspektusokat: a hátrányos társadalmi helyzetű vagy elmaradottabb környékeken lévő iskolákba járó diákok esetében érthető, hogy nem a nyelvtanulás az elsődleges preferenciájuk. Éppen ezek miatt dolgoznak a törvényhozók a nyelvtanulás kötelezővé tételén.
A tanult nyelveket illetően továbbra is a francia és a német a két legnépszerűbb, de folyamatosan növekszik a spanyoltanulás iránti igény – olyannyira, hogy várhatóan előbb-utóbb megelőzi a németet. Kérdés, mennyire biztató ez a sorra megszűnő brit egyetemi nyelvszakok számára.