-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Már több mint 20 éve az angol az oktatás nyelve Namíbia iskoláinak többségében, de az ország tanárainak 98%-a nem eléggé ismeri a nyelvet.
Namíbia elkötelezettsége az angol, mint fő oktatási nyelv mellett megrendülni látszik annak fényében, hogy a felmérések szerint a dél-afrikai ország tanárainak 98%-a nem eléggé képzett angolból.
Tavaly szeptemberben közel 23.000 tanár végezte el az emelt szintű angol tesztet, ami a szövegértést, valamint a nyelvtani- és íráskészégeket mérte fel, annak az oktatásügyi minisztérium által kidolgozott startégiának a részeként, mely fel kívánja deríteni a további képzési szükségleteket. A kiszivárgott eredményekből kiderül, hogy 2% kivételével a tanárok további képzésre szorulnak az angol nyelv alapszintjén.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
„A kihívás, amit az a döntés állított elénk, hogy az angolt használjuk nemzeti nyelvként, még mindig erősen befolyásolja az oktatás sikerességének mértékét” – állítja Priscilla Harris, aki a vezető kutatója egy, a múlt hónapban megjelent tudósításnak a namíbiai nyelvpolitikáról. Harris szerint a tanulóknak lehetővé kellene tenni, hogy legalább 11 éves korukig – az általános iskola végéig – anyanyelvükön tanulhassanak.
Namíbiában az angol a lakosság kevesebb mint 1 százalékának anyanyelve, és csak további 7 százalék használja renszeresen. A namíbiaiak majdnem felének a bantu ovambó az anyanyelve, további 10-10 százaléknak pedig az ovambóval rokon hereró, a hollandból kifejlődött afrikaans, a koiszan nyelvekből csettintő hangokat átvett kwangali, és a koiszan a nyelvek közé tartozó nama. Ez utóbbi nyelv adta az ország nevét is: a namib kifejezés azt jelenti namául, hogy „ahol semmi sincs.” 1990-ig a német és az afrikaans volt a két hivatalos nyelv, és még mindig többen beszélhetnek afrikaansul második nyelvként, mint angolul.
Egy namíbiai társadalmi szervezet, a Namíbiai Városi Érdekszövetség azt kívánja elérni, hogy az oktatást közelebb vigyék a tanulók igényeihez a tanároknak nyújtott extra képzések segítségével.
Forrás
The Guardian: Namibia's language policy is 'poisoning' its children