nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Lehallgatási és sajtóetikai botrány

Négy újságírót és egy rendőrt vettek őrizetbe szombaton Londonban az utóbbi évtizedek legsúlyosabb brit sajtóetikai botrányát feltáró rendőrségi vizsgálat keretében.

MTI | 2012. január 29.
|  

A vizsgálatok előzményeként tavaly nyáron kiderült, hogy a News of the World című azóta felszámolt vasárnapi brit bulvárlap néhány éve feltörte és lehallgatta egy elrabolt és meggyilkolt 13 éves brit kislány mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, exkluzív értesülésekre vadászva.

A Murdoch-sajtóbirodalomhoz tartozó lap munkatársai a gyermek eltűnését követő napokban nyomozták ki illegális módszerekkel a rendőrség által nagy erőkkel keresett, de akkor már halott Milly Dowler mobiltelefonjának kódját, és sztori reményében rögzítették az aggódó szülők és barátok hívásait. Azóta kiderült, hogy a lap több száz más ügyben is mobiltelefonok feltörésével és lehallgatásával próbált értesülésekhez jutni. A News of the World a botrány kirobbanása után azonnal bejelentett felszámolásáig a világ legnagyobb olvasottságú angol nyelvű hetilapja volt, része Rupert Murdoch ausztrál-amerikai sajtó- és médiamágnás brit sajtóbirodalmának.

Ugyanehhez a céghez tartozik a The Sun a világ legnagyobb példányszámú bulvárnapilapja, valamint a tekintélyes The Times és vasárnapi testvérlapja, a The Sunday Times is.

A folyamatosan szélesedő botrány ügyében jelenleg három vizsgálat folyik, egy politikai jellegű, amelyet a kormány rendelt el a brit sajtószabályozás reformjának kidolgozása végett, és két rendőrségi. Az egyik rendőrségi vizsgálat a News of the World telefonlehallgatási ügyeit hivatott feltárni, a másikat pedig annak a gyanúnak az alapján indították, hogy a Scotland Yard egyes rendőrei pénzért szivárogtathattak ki bizalmas információkat a brit Murdoch-lapok munkatársainak folyamatban lévő bűnügyi nyomozásokról.

Ez utóbbi rendőrségi vizsgálat keretében vettek őrizetbe szombaton öt személyt. Köztük van a The Sun két volt és két jelenlegi magas beosztású újságírója, Fergus Shanahan egykori főszerkesztő-helyettes, Graham Dudman volt ügyvezető főszerkesztő, Mike Sullivan, a bűnügyi rovat szerkesztőségvezetője és Chris Pharo, a lap hírigazgatója.
Őrizetbe vették emellett a Scotland Yard egy rendőrtisztjét is, munkahelyén, az egyik londoni rendőrőrsön.

A rendőrségi fellépéshez a Murdoch-cégcsoportot összefogó nemzetközi holding, a News Corporation maga szolgáltatta az információt a Scotland Yardnak. A cég szombaton nyilatkozatot tett közzé arról, hogy tavaly nyári kötelezettségvállalásának megfelelően többé nem fogja eltűrni munkatársaitól azelfogadhatatlan értesülésszerzési módszerek alkalmazását, és ennek érdekébenproaktív módon együttműködik a brit bűnüldöző hatóságokkal, ha a vizsgálat szempontjából érdemleges információ birtokába jut.

A párhuzamosan zajló rendőrségi vizsgálatok során eddig összesen 28 személyt vettek őrizetbe. Köztük van Andy Coulson, David Cameron konzervatív párti brit miniszterelnök korábbi sajtófőnöke, aki egykor a News of the World főszerkesztője volt.

Coulson foglalkoztatása miatt Cameron az ellenzék támadásainak pergőtüzébe került, mivel az egykori főszerkesztőről köztudott volt érintettsége a News of the World korábbi botrányos lehallgatási ügyeiben. Az ezekről előkerült újabb bizonyítékok miatt Andy Coulsonnak már tavaly januárban távoznia kellett a Downing Streeten betöltött kommunikációs igazgatói állásából.

A sajtóbotrány tavaly nyári kirobbanása után lemondott a Scotland Yard főparancsnoka és helyettese is.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X