-
menasagh: Digitális tanulás...ennek is idővel jönnek meg a követkeményei mint a szombatesti bálnak.2021. 02. 24, 15:16 Hiánypótló online konferencia a...
-
K. Laci: Itt is nagyon sok hangoskönyveket meg lehet találni és elérhető az oldal akadálymnetesen i...2021. 02. 22, 17:59 Fehér bottal a monitor előtt
-
menasagh: Ezeknek a kifejezéseknek a nyelvújításkori változásokhoz van-e köze ?2021. 02. 17, 21:25 Bocsát és bocsájt
-
gekovacsistvan: Talán folytatnám a 23. - tól ( A többbi engem nem érdekel) "A Nomád Együttműködés Rendszer...2021. 02. 15, 12:38 A honfoglaló férfi, a gender studies...
-
menasagh: Valahol azt olvastam, hogy a biblia a régi eposzokból megmentett részletek átírása, tehát ...2021. 02. 14, 18:00 Jáfet, Magóg és magyarok mindenhol
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ferencz Győző kortárs költő megverselte, mi a baj az iskolai nyelvtannal. Szavai felérnek egy tanulmánnyal.
Kritikát általában prózában szokás írni. De nem példa nélkül való az sem, hogy vers születik egy könyv nagyszerűségéről vagy épp gyatraságáról. Ferencz Győző verse ráadásul egy iskolai nyelvtan kritikáját adja.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Az iskolai nyelvtan sokszor tényleg költői – sokkal inkább, mint tudományos. És Ferencz Győző verse éppen a nyelvtan öncélúan költői kifejezéseit emeli ki. Olyan nyelvtani terminusok gyönyörködtetik az olvasót, amilyen az általános alany, a határozatlan tárgy, tapadó vagy épp lappangó mondatrészek, határozói értékű tárgy, megszorító ellentét, sajátos jelentéstartalom stb.
Ha az olvasók minden, a versben szereplő nyelvtani fogalomnak tudják a meghatározását, és tudnak rá példát is mondani, megérdemlik a jeles érdemjegyet nyelvtanból.
Ferencz Győző: Jegyzetek *** iskolai nyelvtanához
Az alany legyen általános,
A tárgy legyen határozatlan.
Meghatározom, milyen állapotban.
De mi módon, mivel jelezzem
Azt, ami minősíthetetlen?
Tapadnak alanyok, lappanganak;
Sőt, alany, tárgy olykor el is marad.
Az utóbbi, előfordul ilyen eset,
Meg határozó értékű lehet.
De mit vessek utána, hogy jelezzem
Azt, ami értelmezhetetlen?
Alkossanak magukban halmozott
Hozzátoldó kapcsolatot.
Választhatok vagy akár megengedhetek,
Megszoríthatok ellentéteket;
Mellékmondatban is! S ha támad óhaj;
Mily sajátos (feltételes) jelentéstartalommal?
Hogyan tovább morfondírozni, ha
Eszközöm szintaxis és morfológia?
A kezdetben a vég:
A hiányos ragozású igék.
De a mondat szimultán tudattartalom;
A hallgatást, még halogatva, tartalékolom.