-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Végy egy pár érzelmes kifejezést, kombináld őket úgy, hogy a ritmus megfelelő legyen, adj neki egy kis világzenei hangzást, és nyertél. Vagy mégsem?
Az Eurovízió által évről évre megrendezett dalfesztivál minden évben kecsegtet valami érdekessel. Beszámoltunk már a színpadon sürgő-forgó udmurt nagymamákról, a transzvesztita Conchita Wurstról, a Down-szindrómás finn punkokról vagy az angol dalok tengerében anyanyelvükön éneklő lengyelekről és észtekről. Nem is csodálkoznánk, ha a következő évi fesztiválra a nyest olvasói közül kerülne ki a Magyarországot képviselő énekes. Ha a vállalkozó kedv megvan, már csak meg kell írni a dalt. Ehhez egész részletes receptet is ad Miltoneg Mermikides zeneszerző honlapja.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A recept meglehetősen egyszerű, csak nyolc dolgot kell szem előtt tartanunk – és máris kész a versenyszámunk, ami olyan átlagos lesz, hogy akár a döntőbe is bekerülhetünk vele. Vagy mégsem?
1. Énekelj alig felismerhető angolsággal
Teljesen felesleges az anyanyelvünkkel terhelni a hallgatóságot. Énekeljünk nyugodtan angolul, és nem kell azzal törődnünk, hogy az őszinteség látszatát fenntartsuk.
2. A szöveg érthető legyen, de ne jelentsen semmit
Az nem lényeges, hogy nyelvileg korrekt mondatokat alkossunk. Elegendő, ha a mondatszerkezet nagyjából jó. Az viszont elengedhetetlen, hogy a következő kulcsszavak benne legyenek:
love ’szerelem’, heart ’szív’, sing ’énekel’, dance ’táncol’, night ’éjszaka’, hear ’hall’, feel ’érez’, eyes ’szemek’, look ’néz’, boy ’fiú’, girl ’lány’, kiss ’csók’, forever ’örökké’ , one ’egy’, last ’utolsó’, day ’nap’.
A szavak sorrendje szabadon variálható. Ha kifogyunk a szövegből, nyugodtan lalázzunk. Így például remek szöveg lehet a következő, esetleg némi lalázással megtoldva:
Look into my eyes, Do you hear them cry? Do you see my heart sing?
’Nézz a szemembe. Hallod, hogy sír? Látod, hogy dalol a szívem?’
Listen to my heart, can you feel my love? Do you hear my heart sing?
’Hallgasd a szívemet. Érzed a szerelmemet? Hallod, hogy dalol a szívem?’
Is it just one night? Don’t you hold me tight? Can you feel my loving?
’Csak egy éjszaka? Nem ölelsz szorosan? Érzed, hogy szeretlek?’
You are just a boy, I am just a girl, don’t you know I’m loving?
’Csak egy fiú vagy. Csak egy lány vagyok. Nem tudod, hogy szeretek?’
3. Öntsd le az egészet valami világzenei szósszal
Nem kell, hogy a saját néped zenéjéhez bármi köze legyen. Mindenképp legyen benne sokféle különleges ütőhangszer, mandolin, miegyéb. Vigyázzunk, nehogy valami eredeti hangzást létrehozzunk!
4. A ritmus legyen egyhangú
Mindenképpen 4/4-es ritmust válasszunk, 105 és 135 közti percenkénti leütésszámmal. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a lábdob minden taktusra üssön egyet – nehogy valakinek kétsége maradjon afelől, hogy hol vannak a hangsúlyok.
5. A számban ismétlődjön minden
A versszakokat lehetőleg ne lehessen megkülönböztetni a refréntől. Mind legyen egyformán béna. Ha véletlenül szólórész is van, az az alapdallamot ismételgesse, mintha bele akarná verni a motívumot a hallgatóság fejébe egy bunkóval. A hangszerelésből ki ne hagyd a szintetizátort.
6. A hangnem
Itt kicsit nagyobb a szabadságunk, de lehetőleg dolgozzunk C-mollban (C, D, Esz, F, G, Asz, B, C). Ez olyan kifinomultnak tűnik, mégis viszonylag egyszerű. Amikor az izgalom a tetőfokára hág, használjuk a hatodik fokot, azaz az Aszt, a megfelelő akkordokkal.
7. A dallam
A dallam legyen nagyon-nagyon rövid és végtelenül egyszerű. És emlékezetes, mint amikor belevágsz a lábujjadba baltával. Legyen egy nagyon rövid motívum, majd ezt ismételd, és a harmadik ismétlésnek a vége végződjön egy kicsit máshogyan. Például így:
Törekedjünk az egyszerűségre, csak szimpla kíséretet adjuk a dallamhoz. Csak semmi szinkópa és kromatika. A dallam az alaphangon kezdődjön és végződjön. A harmadik frázis is induljon természetesen az alaphangról, kússzon fel a drámai hatodik fokra, majd záruljon a nyilvánvaló ötödik fokon. Csak semmi elhajlás!
8. A hangszerelés
Maradjunk szigorúan az 1990-es évek elejének hangzásvilágánál, az eurotechnós érzésnél. Kezdje a szinti, majd fülsiketítően lépjen be a technós ritmus a lábdobbal. Semmit ne bízz a hallgatóságra. Minden hangsúlyos ütemet jelezzen a dob, és a dallam vég nélkül ismétlődjön. A hangnem modulálását csak akkor fontolgasd, ha tényleg úgy érzed, esélyes vagy a győzelemre.
A fenti szabályokat követve mintegy 86 perc munka árán elő lehet állítani egy 2 perces, teljesen átlagos és semmitmondó számot. Megéri?
Forrás
Deux Points! How to write the perfectly average Eurovision song