-
ganajtúrós bukta: Láttam egy másik nagyon jó kifejezést is a bullyingra: peer abuse. Peer abuse = rangtárs a...2024. 10. 15, 11:32 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: A 'gyé' története vagy a szó etimológiája talán segít (cáfolják az elk...2024. 10. 15, 11:00 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 Folytatom.. Ez a feltételezésed az -szt/ d(t) toldalékokkal kapcsolatban: "...2024. 10. 14, 15:13 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 -re Folytatás: "A -d-re talán a válasz az, hogy fiktív tőre épül, nincs öná...2024. 10. 13, 11:41 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 "Miért pont ez a két nyelv?" Mármint az (illír-) pannon - kelta (==> a k...2024. 10. 12, 10:34 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A két éves korban elvégzett, szótudást mérő vizsgálatok segíthetnek abban, hogy felismerjük, kinek okoz majd nehézséget a nyelvelsajátítás, kik azok, akik le fognak maradi a kortársaik mögött, és nehezen fognak folyékonyan beszélni.
Annak ellenére, hogy a legtöbb gyerek, aki későn kezd el beszélni, rövid idő alatt behozza a lemaradását, vannak köztük olyanok is, akik specifikus nyelvi zavarban (Specific Language Impairment, SLI) szenvednek. Ez a fejlődési probléma befolyásolja a későbbi olvasás- és írástanulást, így a további iskolai előmenetelt és az életben való boldogulást is.
Kutatók most arra mutattak rá, hogy a megkésett nyelvi fejlődés regisztrálásával lehetőség nyílik arra, hogy a problémákat célzott terápiával orvosolják, és így csökkentsék a későbbi lemaradás esélyét. A kísérlet vezetője, Dr. Leslie Rescorla, a philadelphiai Bryn Mawr College pszichológusa arról számolt be, hogy a megkésett nyelvi fejlődést mutató gyerekekkel egy sorozat nyelvi tesztet töltettek ki a gyerekkoruk folyamán egészen a fiatal felnőttkorukig. Ennek alapján azt állapították meg, hogy a többségük behozta a lemaradását, és átlagos nyelvi képességeket mutatott, mégis az átlagos nyelvi fejlődésű gyerekekből álló kontrollcsoport tagjaihoz képest lemaradásban voltak minden egyes fejlettségi szinten.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A vizsgálatban a kutatók arra kérték a szülőket, hogy egy listán jelöljék, hogy mely szavakat mondja a kétéves gyerekük, majd 15 éven át követték a fejlődésüket . A kísérletben 26 megkésett nyelvi fejlődésű, és 23 megfelelő nyelvi fejlettségű gyerek vett részt (ők alkották a kontrollcsoportot).
A szülők által megkapott listán 310 szó szerepelt. A szülőknek azokat kellett megjelölniük, amelyeket a gyerekük már kimondott, nem törődve azzal, ha nem tökéletesen ejtették ki, vagy ha nem megfelelő jelentésben használták az adott szót.
A kétévesek általában 70–225 különböző szót ismernek. A megkésett nyelvi fejlődést mutatók azonban csak 50-et vagy annál kevesebbet használnak. Az első megtanult szavak között olyanok szerepelnek, mint például a kutya, a macska, az autó, a cipő és a nem tagadószó.
Az orvosok szerint a teszt jelentősége az, hogy segítségével igen korán kiszűrhetők azok a gyerekek, akiknek a későbbiekben problémájuk lehet. Így őket specifikus nyelvi terápiával fel lehet zárkóztatni, és lehetővé lehet tenni számukra, hogy a képességeikhez képest a legjobb nyelvi teljesítményt nyújtsák. Ezek a kísérletek segíthetnek abban is, hogy korán felismerjék az olyan problémákat, amelyek a megkésett nyelvi fejlődés hátterében állhatnak, mint például a gyenge hallás vagy a siketség, az autizmus különböző szintjei, illetve a mentális problémák.
„A gyerekek nagyon különböző mértékben hozták be a nyelvi lemaradásukat. Négy éves korukra többen már átlagos nyelvi teljesítményt mutattak, és mikorra iskolába kerültek, a többségük elérte az átlagot. A rossz hír viszont az, hogy 17 éves koruk után ezek a gyerekek szignifikánsan rosszabbul produkáltak a nyelvi szintfelméréseken a kontrollcsoport tagjaihoz képest” – mondta el Rescorla. A későbbi felmérőkben a kutatók tesztelték a diákok szókincsét, nyelvtani tudását, nyelvi memóriáját és az olvasási-szövegértési képességét.
Egyre több kísérlet mutatja azt, hogy a gyerekek gyorsabban tanulják meg az anyanyelvüket, ha igazi párbeszédekben vesznek részt, mintha csak a tévén hallják ezeket passzív befogadóként. Ennek a hátterében nem a televíziós műsorok bugyutasága vagy szegényes szókincse áll, hanem sokkal inkább az, hogy a tévézésből hiányzik a közvetlen kapcsolat, az interakció. A gyerekeknek tehát ténylegesen szükségük van valódi párbeszédekre ahhoz, hogy jól elsajátíthassák anyanyelvüket.
Forrás
Vocabulary tests on two-year-olds can identify those who will be late talkers