-
Kincse Sz. Örs: @Sándorné Szatmári: két dolog ad irgalmatlan sok munkát nekünk úgy is, hogy a nyestnek jó ...2025. 02. 03, 12:13 Ál- és Tudomány
-
bm: @Szalakóta: Igen, ahogy ez a cikkben is említve van. Sajnos belekerült a cikkbe egy olyan ...2025. 02. 01, 08:09 A meg nem értett maki
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 40 @Sándorné Szatmári: 41 válaszomhoz kiegészítés ként: Az általános minősítést...2025. 01. 23, 09:51 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Nyilván el kell fogadjam a döntéseteket. Megjegyzem az alábbi kérdés, amit a neten olvasta...2025. 01. 21, 09:37 Ál- és Tudomány
-
szigetva: A „post-truth'' értelmetlen hozzászólásokat a továbbiakban is törölni fogjuk.2025. 01. 20, 11:57 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Tévé, számítógép - csak épp a szülő nem vesz részt gyermek szabadidejében? A megfelelő beszédelsajátítás forog veszélyben, számol be a Guardian.
Kevesebb tévézésre és több a szülőkkel töltött időre lenne szükség – régóta hangoztatják ezt pszichológusok, óvónők, pedagógusok. Tudjuk jól, a kicsik megfelelő fejlődéséhez elengedhetetlen a szülőkkel közös tevékenység. Most azonban ettől kézzelfoghatóbb eredményekkel jelentkezett egy brit kutatás: a számítógép és a televízió előtt eltöltött számtalan óra igencsak károsan befolyásolja a beszédtanulást. A kutatók szerint minden hatodik gyereknek beszédelsajátítási nehézségekkel kell megküzdenie emiatt.
A fiúgyerekeket jobban érintik ezek a problémák, derül ki a felmérésekből: körülbelül 25 %-uknak akadnak nehézségeik az anyanyelv elsajátításában, 5%-uk pedig kifejezetten komoly gondokkal küzd ezen a téren. A lányoknál valamivel jobb a helyzet: 13%-uknak nehéz a nyelvelsajátítás, az ettől is problémásabb csoportba 2%-uk tartozik, olvasható a Guardian weblapján.
Az első szó, a beszéd kezdete is kitolódott: a korábbi 10-11 hónaposról akár 3 éves korra. A tanulmány szerint a beszédben adódó nehézségeknek azonban nemigen van közük az anyagi és társadalmi háttérhez. Ahogy Jean Gross szakértő fogalmaz: a gyerekeknek nem drága játékokra, eszközökre van szükségük – hanem a szüleikre.
Hasonlóan aggasztó adat, hogy a gondokkal küzdő gyerekeknek alig több mint fele kapott megfelelő szakmai segítséget logopédustól, specialistától. Egy részüknek ugyan rendelkezésére állt az óvodai segítség, de számos kisgyerek maradt magára beszédelsajátítási problémáival.